Oönskat närmande från kollega

En yngre snubbe från en grannby tog kontakt med mig och ville gå på date. Kollade snabbt, självklart gift.
Jag antar att han kört förbi och eftersom jag hälsar på alla som kör genom min gård har jag antagligen visat att jag ville ligga.
Så jävla less på män!
 
Om han varit på flera låter han som ett arbetsmiljöproblem, sånt man skulle kunna gå vidare med om man känner sig bekväm med det, för att få stopp på honom.

Håller med. Nu när det helt uppenbart (tydligen) är ett mönster, är det nog kanske dax för HR att få en signal.

TS: hur har du fått veta att han varit igång med andra? Vet du om de kanske kan vara villiga att också skicka en (ni gemensamt) signal till HR att det inte står rätt till? Ni kan ju i så fall hindra att någon annan får sig en kväll av obehagskänslor...

Varför inte bara göra slut på sitt eländiga förhållande och gå vidare liksom? Vem som helst får göra slut med vem som helst när som helst.
 
En yngre snubbe från en grannby tog kontakt med mig och ville gå på date. Kollade snabbt, självklart gift.
Jag antar att han kört förbi och eftersom jag hälsar på alla som kör genom min gård har jag antagligen visat att jag ville ligga.
Så jävla less på män!
Vi hade också en sådan herre i byn - gift också han. Åkte förbi hemma hos tjejer lite sådär och frågade om det ville åkas mc i det fina vädret. Han fick sitta inne 2 år för våldtäkt. Hans gränslöshet växte tills han gick över gränsen totalt. Att han gjort inviter till många uppdagades inte förrän han åkte dit. När det pratades om honom allmänt. Jag upplevde honom som en genuint trevlig människa. Jag hörde ju dock inte till gruppen utvalda, då hade jag nog börjat undra.
 
Håller med. Nu när det helt uppenbart (tydligen) är ett mönster, är det nog kanske dax för HR att få en signal.

TS: hur har du fått veta att han varit igång med andra? Vet du om de kanske kan vara villiga att också skicka en (ni gemensamt) signal till HR att det inte står rätt till? Ni kan ju i så fall hindra att någon annan får sig en kväll av obehagskänslor...

Varför inte bara göra slut på sitt eländiga förhållande och gå vidare liksom? Vem som helst får göra slut med vem som helst när som helst.
Tror knappast att han har för avsikt att göra slag i saken och skaffa ett nytt förhållande, verkar mer som om det är egot hos honom som driver och hans våta drömmar om en (ung) älskarinna. Frun finns kvar för att det är bekvämt med någon som tar hand om honom och hans barn.

Sådana här män gör mig så jävla less och trött. Alltid ska deras egon prioriteras framför andra människors välmående! :arghh:
 
Tror knappast att han har för avsikt att göra slag i saken och skaffa ett nytt förhållande, verkar mer som om det är egot hos honom som driver och hans våta drömmar om en (ung) älskarinna. Frun finns kvar för att det är bekvämt med någon som tar hand om honom och hans barn.

Sådana här män gör mig så jävla less och trött. Alltid ska deras egon prioriteras framför andra människors välmående! :arghh:

Jag kunde inte bry mig mindre om hans motiv faktiskt. Och alla får sköta sina relationer hur de vill MEN om det nu är något systematiskt på arbetsplatsen tycker jag det är på sin plats att HR uppdaterar med någon form av upplysning hur en beter sig på sin arbetsplats.

Klart en kan bli kär i en kollega, jag har varit där själv och därför menar jag också att det aldrig skadar att förtydliga hur en känner på ena eller andra hållet. Men efter att det är tydligt ska ju gränserna absolut respekteras.
 
Jag kunde inte bry mig mindre om hans motiv faktiskt. Och alla får sköta sina relationer hur de vill MEN om det nu är något systematiskt på arbetsplatsen tycker jag det är på sin plats att HR uppdaterar med någon form av upplysning hur en beter sig på sin arbetsplats.

Klart en kan bli kär i en kollega, jag har varit där själv och därför menar jag också att det aldrig skadar att förtydliga hur en känner på ena eller andra hållet. Men efter att det är tydligt ska ju gränserna absolut respekteras.
Det är det jag menar, det handlade aldrig om att han blev kär i henne utan om att han letar efter något vid sidan av. Han har aldrig respekterat några som helst gränser utan kört på för att han trott han skulle få sin vilja igenom. Hade han genuint gjort ett superklantigt misstag hade han dessutom inte lagt skulden på TS genom att säga att han trott hon var med på det. Vore han kär hade han ju kollat av läget innan, så att säga. Inte försökt kyssa henne och tjata om en puss efter ett nej(vilket ska respekteras bara rakt av).

HR skulle ha fått nys om det här omedelbart, det var jag initialt för. Och är fortfarande för att ta upp det med dem.
 
J*vlar vad förbannad jag är.

Sov dåligt i natt och det var jobbigare än jag trodde att vara på jobbet. Kände mig så himla obekväm och tog omvägar för att inte behöva gå förbi hans rum. Han var tidigare än vanligt på jobbet och kom in till mitt rum. Han bad om ursäkt (!) och sa att han förstod att han var för gammal och att vi var på olika platser i livet. Men, han hade trott att jag var med på det…
Jag sa typ bara att jag inte såg oss som mer än kollegor, men att det var ok. Sedan var jag tvungen att rusa iväg på ett möte. På frukostfikat såg han ut att vara helt under isen och var väldigt låg, andra kollegor reagerade på detta och frågade honom hur läget var. Jag tyckte nästan synd om honom.

Jag åkte hem strax innan lunchen för att slippa dela lunchbord med honom.

Det som nu gör mig så förbannad är att det har visat sig att detta inte var en unik händelse, han har varit på andra kollegor, också unga tjejer. Jag var bara en i raden. Det bryr jag mig inte om, men jag är så arg över att jag var så blåögd och inte såg igenom att allt måste ha varit ett uträknat spel från hans sida. Jag har nu börjat ifrågasätta precis allt han gjort och sagt – det måste ju ha varit en del av hans uträknade plan för att komma nära en.

Nu slipper jag kanske gå runt och känna skuld och skam, att vara förbannad är en mycket bättre känsla.
Åh, jag känner så igen mig! När jag skulle sluta mitt tidigare jobb för några år sedan kom det ett sms från en äldre kollega som undrade om vi kunde ses privat. Själva smset var helt ok formulerat, men jag fick panik (av tidigare erfarenheter) och sa klart och tydligt att det inte var intressant.
Dagen efter var han ”sjuk” 🤨

Jag kan med förstå att man blir kär i en kollega, men efter mig var det andra han försökte med har jag hör efteråt.

Intressant att han tyckte vi hade en så connection när jag på riktigt övervägt att tipsa polisen om honom när han envisades med att köra med sommardäck i snökaos 🙈
 
Och även när kvinnor avvisar män som missförstått så behöver de bibehålla trevligheten eftersom ev. dålig stämning annars blir deras fel. Så då kan männen fortsätta att tolka in intresse.

Jag har funderat lite på det där. Från början var jag inställd på att vi ändå på sikt skulle få tillbaka den bra stämningen vi hade innan. Men nu vill jag mest be honom dra åt h*elvete om han pratar med mig om något annat än det som rör arbetet. Får fundera vidare. Jag har ju lovat mig själv att inte backa bara för att undvika dålig stämning, sedan finns det ju såklart trevligare sätt att säga ifrån på än vad jag skrev ovan men oavsett hur jag säger ifrån riskerar jag ju att skapa dålig stämning.

Håller med. Nu när det helt uppenbart (tydligen) är ett mönster, är det nog kanske dax för HR att få en signal.

TS: hur har du fått veta att han varit igång med andra? Vet du om de kanske kan vara villiga att också skicka en (ni gemensamt) signal till HR att det inte står rätt till? Ni kan ju i så fall hindra att någon annan får sig en kväll av obehagskänslor...
Jag hade ju önskat att jag visste vad jag vet nu, så att jag aldrig hamnat i denna situation utan kunnat hålla mig på avstånd. Av olika anledningar tror jag dock inte att det är någon idé att prata med de andra tjejerna han varit/är på.

Samtidigt lär han ju inte sluta och frågan är om det en dag blir värre för någon annan? Jag vet att min chef har förtroende för mig och är nöjd med mitt jobb, men kollegan har jobbat där läänge och är omtyckt av många i och med att han är så trevlig. Skulle jag dra det vidare med ex HR får jag nog tyvärr även vara inställd på att få skit för att ha orsakat den dåliga stämningen som kommer att uppstå och jag bör nog vara beredd på att behöva byta jobb. Så lite att fundera på där.
 
Jag har funderat lite på det där. Från början var jag inställd på att vi ändå på sikt skulle få tillbaka den bra stämningen vi hade innan. Men nu vill jag mest be honom dra åt h*elvete om han pratar med mig om något annat än det som rör arbetet. Får fundera vidare. Jag har ju lovat mig själv att inte backa bara för att undvika dålig stämning, sedan finns det ju såklart trevligare sätt att säga ifrån på än vad jag skrev ovan men oavsett hur jag säger ifrån riskerar jag ju att skapa dålig stämning.


Jag hade ju önskat att jag visste vad jag vet nu, så att jag aldrig hamnat i denna situation utan kunnat hålla mig på avstånd. Av olika anledningar tror jag dock inte att det är någon idé att prata med de andra tjejerna han varit/är på.

Samtidigt lär han ju inte sluta och frågan är om det en dag blir värre för någon annan? Jag vet att min chef har förtroende för mig och är nöjd med mitt jobb, men kollegan har jobbat där läänge och är omtyckt av många i och med att han är så trevlig. Skulle jag dra det vidare med ex HR får jag nog tyvärr även vara inställd på att få skit för att ha orsakat den dåliga stämningen som kommer att uppstå och jag bör nog vara beredd på att behöva byta jobb. Så lite att fundera på där.
Skit i stämningen, den har han ju redan förstört. Åter igen, du har ingen skuld i den.
 
Jag har funderat lite på det där. Från början var jag inställd på att vi ändå på sikt skulle få tillbaka den bra stämningen vi hade innan. Men nu vill jag mest be honom dra åt h*elvete om han pratar med mig om något annat än det som rör arbetet. Får fundera vidare. Jag har ju lovat mig själv att inte backa bara för att undvika dålig stämning, sedan finns det ju såklart trevligare sätt att säga ifrån på än vad jag skrev ovan men oavsett hur jag säger ifrån riskerar jag ju att skapa dålig stämning.


Jag hade ju önskat att jag visste vad jag vet nu, så att jag aldrig hamnat i denna situation utan kunnat hålla mig på avstånd. Av olika anledningar tror jag dock inte att det är någon idé att prata med de andra tjejerna han varit/är på.

Samtidigt lär han ju inte sluta och frågan är om det en dag blir värre för någon annan? Jag vet att min chef har förtroende för mig och är nöjd med mitt jobb, men kollegan har jobbat där läänge och är omtyckt av många i och med att han är så trevlig. Skulle jag dra det vidare med ex HR får jag nog tyvärr även vara inställd på att få skit för att ha orsakat den dåliga stämningen som kommer att uppstå och jag bör nog vara beredd på att behöva byta jobb. Så lite att fundera på där.
Du kan ju upplysa HR om vad som hänt men be dem bara hålla ögon och öron öppna utan att de drar igång en stor grej av det.
 
Skulle jag dra det vidare med ex HR får jag nog tyvärr även vara inställd på att få skit för att ha orsakat den dåliga stämningen som kommer att uppstå och jag bör nog vara beredd på att behöva byta jobb. Så lite att fundera på där.
Det finns regler för hur arbetsgivaren ska hantera såna saker. Åter Arbetsmiljöverket:

Repressalieförbud råder!
Det är viktigt att den som vill anmäla sexuella trakasserier kan göra det
utan att behöva oroa sig för att arbetsgivaren reagerar negativt. Därför
innehåller diskrimineringslagen ett så kallat repressalieförbud, som
skyddar arbetstagaren mot bestrafningar eller hämndaktioner som
leder till försämrade arbetsförhållanden eller arbetsvillkor. Det kan
handla om att arbetstagaren får en orimlig arbetsbörda, blir fråntagen
sina uppgifter, tilldelas sysslor som inte motsvarar kompetensnivån, eller
behandlas hotfullt och kränkande. Repressalieförbudet innebär att du
som arbetsgivare inte får bestraffa
den som har anmält
 
Skit i stämningen, den har han ju redan förstört. Åter igen, du har ingen skuld i den.
Ja, stämningen mellan honom och mig skiter jag fullständigt i, den är förstörd för all framtid. Men det är mer om jag ska låtsas som att allt är precis som vanligt mellan oss när vi är bland våra andra kollegor (= jag bör prata och vara trevlig mot honom) eller om jag kan undvika att prata med honom etc., viket jag skulle vilja göra. Kollegorna lär ju i så fall märka att något inte är som vanligt. Så det är mer i sådana situationer jag funderar på hur jag ska agera...
 
Ja, stämningen mellan honom och mig skiter jag fullständigt i, den är förstörd för all framtid. Men det är mer om jag ska låtsas som att allt är precis som vanligt mellan oss när vi är bland våra andra kollegor (= jag bör prata och vara trevlig mot honom) eller om jag kan undvika att prata med honom etc., viket jag skulle vilja göra. Kollegorna lär ju i så fall märka att något inte är som vanligt. Så det är mer i sådana situationer jag funderar på hur jag ska agera...
Du kommer ju må skitdåligt om du ska spela glad och att inget hänt för evigt inför dina kollegor. Behandla honom korrekt men inte varmt så får de väl fundera. De har faktiskt inget att göra med vad som hänt som gör att ni inte är vänner längre.
 
Ja, stämningen mellan honom och mig skiter jag fullständigt i, den är förstörd för all framtid. Men det är mer om jag ska låtsas som att allt är precis som vanligt mellan oss när vi är bland våra andra kollegor (= jag bör prata och vara trevlig mot honom) eller om jag kan undvika att prata med honom etc., viket jag skulle vilja göra. Kollegorna lär ju i så fall märka att något inte är som vanligt. Så det är mer i sådana situationer jag funderar på hur jag ska agera...

Jag hade satsat på svalt korrekt, men undvikt honom. Av samma skäl som jag undviker (andra) ormar.

Gilla’rt inte.
 
Ja, stämningen mellan honom och mig skiter jag fullständigt i, den är förstörd för all framtid. Men det är mer om jag ska låtsas som att allt är precis som vanligt mellan oss när vi är bland våra andra kollegor (= jag bör prata och vara trevlig mot honom) eller om jag kan undvika att prata med honom etc., viket jag skulle vilja göra. Kollegorna lär ju i så fall märka att något inte är som vanligt. Så det är mer i sådana situationer jag funderar på hur jag ska agera...
Som de andra redan sagt, behandla honom neutralt som en kollega och låtsas inte att han är en vän. Ignorera honom när du inte måste pga jobbet.
 
Kollegorna lär ju i så fall märka att något inte är som vanligt. Så det är mer i sådana situationer jag funderar på hur jag ska agera...
Fast ärligt, låt honom fundera på vad kollegorna ska tycka och tänka. Det är verkligen inte din börda att bära. Än en gång, du står helt skuldfri i detta. Låt honom skämmas för sitt och stå själv rakryggad. Och om någon kollega mot förmodan skulle fråga varför stämningen är annorlunda så är det väl bara att säga att han klev över ett par gränser för mycket och att du inte vill vara med i hans lek.
 
Han sa att han förstod men envisades dock med att en puss inte kunde skada trots allt (jag blev lite arg för att mitt nej inte respekterades)
Ursäkta mig??? En puss kan inte skada?????? ett nej är NEJ. Aldrig i livet om jag hade haft någon sorts vänskapsrelation till en sån gränslös person. Herregud. Jag hade gått raka vägen till HR och anmält direkt. Fy fan vad vidrig han är.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 789
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
334
Senast: __sofia__
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 550
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 025
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp