Oönskat närmande från kollega

Lynx

Trådstartare
Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått.

Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag har många bra kollegor. Under de senaste månaderna har jag kommit närmare en av kollegorna, vi har klickat väldigt bra mycket på grund av att vi har samma intressen/samma åsikter/syn på livet. Nu råkar denna kollega vara en kille, men jag tycker att man kan ha bra vänner oavsett om det är en kille eller tjej.

Senaste tiden har jag dock blivit lite uppmärksam och börjat fundera på om kollegan ser något mer än den vänskap vi har. Jag har INTE uppmuntrat till något, inte svarat på kommentarer som kan tolkas som medgivande. Jag har dock inte sagt ifrån heller, vilket såhär i efterhand kanske kan tolkas som tyst medgivande? Kollegan är många år äldre än mig med sambo sedan många år tillbaka och barn, varför det inte funnits i min värld att det skulle finnas något annat än vänskap mellan oss.

Idag slutade det dock med att kollegan försökte kyssa mig varför det inte råder någon tvekan om hans avsikt. Jag sa stopp direkt och sa att det inte var någon bra idé. Jag sa att han skulle ångra sig och att han inte är singel. Han menade att känslorna var slut i hans förhållande, men att det pga barnen inte bara var att separera. Jag vill inte medverka till otrohet. Sedan är jag inte intresserad av honom på det sättet (något jag inte sa till honom, ville inte såra honom -svårt också att i stunden finna sig och säga "rätt" saker). Det är även för många år mellan oss. Han sa att han förstod men envisades dock med att en puss inte kunde skada trots allt (jag blev lite arg för att mitt nej inte respekterades)

Vi var och är överens om att denna incident inte ska få förstöra relationen på jobbet då vi jobbar nära varandra där i en inte alltför stor arbetsgrupp. Det kanske kommer att kännas lättare om några dagar men just nu är jag bara ledsen, arg och frustrerad för balansen är ju ändå rubbad nu..

Jag skäms för att jag kanske borde varit tydligare tidigare (även om han visste att jag dejtat en annan kille de senaste månaderna– han vet inte att jag och denne kille inte ses längre).

Till kollegan sa jag ju nu att det främst inte var en bra idé pga att han har en sambo. Även om han skulle bryta med sambon är jag ju inte intresserad – ska jag vara tydlig och säga det eller kan jag tro att han har fattat mitt nej? Jag vill ju helst begrava detta och aldrig mer tänka på att det har hänt typ. Jag har ju älskat mitt jobb och vill inte att detta ska förstöra så att jag kanske måste byta jobb… J*kla skit.
 
Till kollegan sa jag ju nu att det främst inte var en bra idé pga att han har en sambo. Även om han skulle bryta med sambon är jag ju inte intresserad – ska jag vara tydlig och säga det eller kan jag tro att han har fattat mitt nej?
Jag tycker du skall vara tydlig men trevlig och ärlig, typ säga att du uppskattar honom som arbetskamrat men att du inte är intresserad av något mer än så.
 
Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått.

Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag har många bra kollegor. Under de senaste månaderna har jag kommit närmare en av kollegorna, vi har klickat väldigt bra mycket på grund av att vi har samma intressen/samma åsikter/syn på livet. Nu råkar denna kollega vara en kille, men jag tycker att man kan ha bra vänner oavsett om det är en kille eller tjej.

Senaste tiden har jag dock blivit lite uppmärksam och börjat fundera på om kollegan ser något mer än den vänskap vi har. Jag har INTE uppmuntrat till något, inte svarat på kommentarer som kan tolkas som medgivande. Jag har dock inte sagt ifrån heller, vilket såhär i efterhand kanske kan tolkas som tyst medgivande? Kollegan är många år äldre än mig med sambo sedan många år tillbaka och barn, varför det inte funnits i min värld att det skulle finnas något annat än vänskap mellan oss.

Idag slutade det dock med att kollegan försökte kyssa mig varför det inte råder någon tvekan om hans avsikt. Jag sa stopp direkt och sa att det inte var någon bra idé. Jag sa att han skulle ångra sig och att han inte är singel. Han menade att känslorna var slut i hans förhållande, men att det pga barnen inte bara var att separera. Jag vill inte medverka till otrohet. Sedan är jag inte intresserad av honom på det sättet (något jag inte sa till honom, ville inte såra honom -svårt också att i stunden finna sig och säga "rätt" saker). Det är även för många år mellan oss. Han sa att han förstod men envisades dock med att en puss inte kunde skada trots allt (jag blev lite arg för att mitt nej inte respekterades)

Vi var och är överens om att denna incident inte ska få förstöra relationen på jobbet då vi jobbar nära varandra där i en inte alltför stor arbetsgrupp. Det kanske kommer att kännas lättare om några dagar men just nu är jag bara ledsen, arg och frustrerad för balansen är ju ändå rubbad nu..

Jag skäms för att jag kanske borde varit tydligare tidigare (även om han visste att jag dejtat en annan kille de senaste månaderna– han vet inte att jag och denne kille inte ses längre).

Till kollegan sa jag ju nu att det främst inte var en bra idé pga att han har en sambo. Även om han skulle bryta med sambon är jag ju inte intresserad – ska jag vara tydlig och säga det eller kan jag tro att han har fattat mitt nej? Jag vill ju helst begrava detta och aldrig mer tänka på att det har hänt typ. Jag har ju älskat mitt jobb och vill inte att detta ska förstöra så att jag kanske måste byta jobb… J*kla skit.
Du har sagt stopp och nej. Han respekterade inte detta. Du har inte gjort något fel. Han har gjort fel. Var beredd på att ta hjälp av arbetsgivaren.

(Varannan kvinna har blivit utsatt för sexuella trakasserier. Du är tyvärr inte ensam. Det är ett stort folkhälsoproblem.)
 
Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått.

Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag har många bra kollegor. Under de senaste månaderna har jag kommit närmare en av kollegorna, vi har klickat väldigt bra mycket på grund av att vi har samma intressen/samma åsikter/syn på livet. Nu råkar denna kollega vara en kille, men jag tycker att man kan ha bra vänner oavsett om det är en kille eller tjej.

Senaste tiden har jag dock blivit lite uppmärksam och börjat fundera på om kollegan ser något mer än den vänskap vi har. Jag har INTE uppmuntrat till något, inte svarat på kommentarer som kan tolkas som medgivande. Jag har dock inte sagt ifrån heller, vilket såhär i efterhand kanske kan tolkas som tyst medgivande? Kollegan är många år äldre än mig med sambo sedan många år tillbaka och barn, varför det inte funnits i min värld att det skulle finnas något annat än vänskap mellan oss.

Idag slutade det dock med att kollegan försökte kyssa mig varför det inte råder någon tvekan om hans avsikt. Jag sa stopp direkt och sa att det inte var någon bra idé. Jag sa att han skulle ångra sig och att han inte är singel. Han menade att känslorna var slut i hans förhållande, men att det pga barnen inte bara var att separera. Jag vill inte medverka till otrohet. Sedan är jag inte intresserad av honom på det sättet (något jag inte sa till honom, ville inte såra honom -svårt också att i stunden finna sig och säga "rätt" saker). Det är även för många år mellan oss. Han sa att han förstod men envisades dock med att en puss inte kunde skada trots allt (jag blev lite arg för att mitt nej inte respekterades)

Vi var och är överens om att denna incident inte ska få förstöra relationen på jobbet då vi jobbar nära varandra där i en inte alltför stor arbetsgrupp. Det kanske kommer att kännas lättare om några dagar men just nu är jag bara ledsen, arg och frustrerad för balansen är ju ändå rubbad nu..

Jag skäms för att jag kanske borde varit tydligare tidigare (även om han visste att jag dejtat en annan kille de senaste månaderna– han vet inte att jag och denne kille inte ses längre).

Till kollegan sa jag ju nu att det främst inte var en bra idé pga att han har en sambo. Även om han skulle bryta med sambon är jag ju inte intresserad – ska jag vara tydlig och säga det eller kan jag tro att han har fattat mitt nej? Jag vill ju helst begrava detta och aldrig mer tänka på att det har hänt typ. Jag har ju älskat mitt jobb och vill inte att detta ska förstöra så att jag kanske måste byta jobb… J*kla skit.
Män som tar sig friheter med motiveringen att känslorna är slut mot respektive är jag allergisk emot eftersom oberoende på hur du betett dig hade personen försökt. Det handlar inte om dig, det handlar om män som är privilegierade som därmed tror att alla vill ha dem i deras egna värld. Vad du än sagt eller gjort hade du inte kunnat göra rätt iom det handlar så enkelt om att de inte ser deras privilegium…
 
Du har sagt nej, oavsett anledning så ska detta respekteras. Om han väljer att läsa in något annat får det stå för honom, du har sagt nej och därmed har du klargjort din ståndpunkt i det hela. Och du ska absolut inte skämmas för det här, om någon ska skämmas så är det han.

Ta hjälp av arbetsgivaren i den här situationen, du ska inte behöva jobba med någon som uppenbart inte kommer respektera ditt beslut och dina gränser (baserar det helt på att han lik förbannat tjatade om en puss trots att du sagt NEJ).
 
Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått.

Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag har många bra kollegor. Under de senaste månaderna har jag kommit närmare en av kollegorna, vi har klickat väldigt bra mycket på grund av att vi har samma intressen/samma åsikter/syn på livet. Nu råkar denna kollega vara en kille, men jag tycker att man kan ha bra vänner oavsett om det är en kille eller tjej.

Senaste tiden har jag dock blivit lite uppmärksam och börjat fundera på om kollegan ser något mer än den vänskap vi har. Jag har INTE uppmuntrat till något, inte svarat på kommentarer som kan tolkas som medgivande. Jag har dock inte sagt ifrån heller, vilket såhär i efterhand kanske kan tolkas som tyst medgivande? Kollegan är många år äldre än mig med sambo sedan många år tillbaka och barn, varför det inte funnits i min värld att det skulle finnas något annat än vänskap mellan oss.

Idag slutade det dock med att kollegan försökte kyssa mig varför det inte råder någon tvekan om hans avsikt. Jag sa stopp direkt och sa att det inte var någon bra idé. Jag sa att han skulle ångra sig och att han inte är singel. Han menade att känslorna var slut i hans förhållande, men att det pga barnen inte bara var att separera. Jag vill inte medverka till otrohet. Sedan är jag inte intresserad av honom på det sättet (något jag inte sa till honom, ville inte såra honom -svårt också att i stunden finna sig och säga "rätt" saker). Det är även för många år mellan oss. Han sa att han förstod men envisades dock med att en puss inte kunde skada trots allt (jag blev lite arg för att mitt nej inte respekterades)

Vi var och är överens om att denna incident inte ska få förstöra relationen på jobbet då vi jobbar nära varandra där i en inte alltför stor arbetsgrupp. Det kanske kommer att kännas lättare om några dagar men just nu är jag bara ledsen, arg och frustrerad för balansen är ju ändå rubbad nu..

Jag skäms för att jag kanske borde varit tydligare tidigare (även om han visste att jag dejtat en annan kille de senaste månaderna– han vet inte att jag och denne kille inte ses längre).

Till kollegan sa jag ju nu att det främst inte var en bra idé pga att han har en sambo. Även om han skulle bryta med sambon är jag ju inte intresserad – ska jag vara tydlig och säga det eller kan jag tro att han har fattat mitt nej? Jag vill ju helst begrava detta och aldrig mer tänka på att det har hänt typ. Jag har ju älskat mitt jobb och vill inte att detta ska förstöra så att jag kanske måste byta jobb… J*kla skit.
Du ska absolut inte känna någon skam! Det spelar ingen roll om du har varit tydlig eller otydlig. Det är han som gjorde fel. Ta inte på dig det! Man måste enligt mig vara 100% säker att den andra vill kyssas innan man försöker kyssa personen! Det är personen som gör det sexuella agerandet som måste vara tydlig och veta att det är välkommet innan man agerar.

Känner verkligen med dig! Ingen kul situation alls. Jag skulle troligen klanka på mig själv i samma situation MEN det är inte du som har agerat fel. Det är han.

Hur du vill göra framåt är helt upp till dig. MEN du har ingen skyldighet överhuvudtaget att förklara ngt för honom.

Vad känner du för att göra? Känner du dig bekväm med att fortsätta arbeta med honom? Vill du diskutera det med någon på jobbet? HR? Eller facket för att bolla?
 
Du har ingen skuld i detta, skulden ligger hos mannen. På det du skriver verkar han, liksom så många andra män som jag tyvärr stött på, tro att all vänskap mellan könen måste vara sexuell om kvinnan inte är tydlig med att det inte är vad hon vill. Många saknar så totalt självinsikt, tror att kvinnor vill ha sex med dem om det visar någon form av intresse för samtal. Att som i detta fall kvinnan är mycket yngre och mannen har en partner fick honom tydligen inte att reflektera över att hans sexuella intresse inte var besvarat.

En kvinna ska aldrig behöva tycka att man skapat en sådan här situation och tänka att hon inte varit tydlig nog. Det är mannen som inte varit tydlig med sina avsikter och förhoppningar. Hade jag varit du hade jag frågat vad i hela världen som fått honom att inbilla sig att du var sexuellt intresserad av honom. Jag är inte så snäll och tar inte på mig någon skuld för en situation som den här utan vill lägga tillbaka skulden hos den som totalt feltolkade situationen.
 
Du har inte gjort något som helst fel. Din kollega har däremot gjort fel mot dig. Så oerhört korkat fel. Så nu får man hoppas på att han tar sitt förnuft till fånga och ber dig om ursäkt för sin avsaknad av hyfs och respekt. Gör han inte det självmant, så "tycker" jag du ska se till att han får den insikten. (Fast det är inte ditt jobb att behöva göra det, men ibland kan det vara skönt för sin egen själfrids skull.)
 
Han är man och fattar inte subtila budskap, säg ifrån och dra inte upp att han är sambo för det tolkar han bara som en invit. Du är inte intresserad av honom annat än som kollega, inget mer. Jag har haft mansdominerade yrken hela mitt liv, jag har alltid haft knivskarpa gränser på jobbet.
 
Han är man och fattar inte subtila budskap, säg ifrån och dra inte upp att han är sambo för det tolkar han bara som en invit. Du är inte intresserad av honom annat än som kollega, inget mer. Jag har haft mansdominerade yrken hela mitt liv, jag har alltid haft knivskarpa gränser på jobbet.

Jag håller med. Var tydlig. Säg att du inte är intresserad av honom. Punkt.
 
Er relation är fördärvad och det är han som fördärvat den.

Detta beteendet är aldrig ok och definitivt inte på en arbetsplats. Oavsett hur trevlig du varit mot honom så är det inte en invit till fysiska närmanden.

Att han stod på sig efter du sagt nej gör saken ännu allvarligare.

Skaka av dig dina skuldkänslor och försök tänka dig hur du skulle tyckt att en vän skulle agera i din situation.
Skulden är hans.

Jag är förbi att mörka och ursäkta mäns gränslösa beteenden.
 
@Lynx Jag instämmer i det alla säger att detta verkligen inte är något du ska axla skuld eller ansvar för, det han gör får stå för honom. Det kan kännas väldigt jobbigt men jag skulle råda dig att utan omsvep säga "Jag är inte intresserad av dig mer än som en kollega", och tyvärr (eftersom man hör hur det går till på arbetsplatser) så hade jag försökt få med detta (och hans svar) på någon slags inspelning eller i form av någon annan sorts bevis, ifall att han inte kan ta det utan försöker straffa dig senare. Förhoppningsvis ber han om ursäkt och behandlar dig med respekt framöver.
 
Det kanske kommer att kännas lättare om några dagar men just nu är jag bara ledsen, arg och frustrerad för balansen är ju ändå rubbad nu..
Jag kan inget annat än bli lite glad över att du fått makten. Det är ju du som är en större människa. Det är ju du som är åtråvärd, inte han. Du har makten i dina händer - använd den nu!

Ta tillfället i akt att utnyttja att han tycker om dig. Använd honom för att göra bättre ifrån dig på jobbet, för att få bättre resultat och sen ska du se till så att din lön blir därefter. Ta det som någonting positivt att du har makten över honom!

Män har i alla tider fått kvinnor att göra deras skitgöra för att sen ta all cred själv.
 
Jag tycker att man får fundera på om man vill ta hjälp av HR. Beroende på hur det fungerar på arbetsplatsen. Hos oss är instruktionen tydlig att göra det vid den typen av händelser, men hur allvarligt det betraktas beror lite på vilken arbetsrelation som föreligger och var/när det hände.

Är det chef/underställd eller hände på arbetstid / arbetsplats är två av de faktorer som gör att disciplinära åtgärder direkt kommer sättas igång, ihop med erbjuda stöd till utsatt, övervakning av repressalier och ihop med utsatt prata om rättsliga efterföljder.

Varje år blir vi matade med utbildning om det, och om än lite jobbigt repetitivt, så är det tydligt vad som gäller.
 
Jag kan inget annat än bli lite glad över att du fått makten. Det är ju du som är en större människa. Det är ju du som är åtråvärd, inte han. Du har makten i dina händer - använd den nu!

Ta tillfället i akt att utnyttja att han tycker om dig. Använd honom för att göra bättre ifrån dig på jobbet, för att få bättre resultat och sen ska du se till så att din lön blir därefter. Ta det som någonting positivt att du har makten över honom!

Män har i alla tider fått kvinnor att göra deras skitgöra för att sen ta all cred själv.
Jag kan bara svara att jag tycker rådet är helt uppåt väggarna. På min arbetsplats hade det lett till avsked om det uppdagas.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 695
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 080
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
974
Senast: tott
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 816
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp