Oönskat närmande från kollega

Jag hade något liknande med en kollega. Vi hade upplevt mycket tillsammans och när vi var ute och festade en kväll berättade han vad han kände för mej. Jag förklarade att jag tyckte om honom och den vänskapen vi hade men att jag inte alls var kär i honom. Vi fortsatte att jobba ihop och har idag fortfarande en väldigt bra kontakt.

Tydlighet är viktigt. Vill han sen inte va din vän så är det hans förlust. Men han måste respektera dig och ditt val
dock lite skillnad på att säga "jag tycker om dig, vad känner du för mig" och mellan att försöka pussa en person, som då säger nej och fortsätta pressa på. Din kollega ställde en fråga och respekterade ditt svar, det gjorde inte denna mannen, som jag anser är totalt gränslös.
 
Jag har funderat lite på det där. Från början var jag inställd på att vi ändå på sikt skulle få tillbaka den bra stämningen vi hade innan. Men nu vill jag mest be honom dra åt h*elvete om han pratar med mig om något annat än det som rör arbetet. Får fundera vidare. Jag har ju lovat mig själv att inte backa bara för att undvika dålig stämning, sedan finns det ju såklart trevligare sätt att säga ifrån på än vad jag skrev ovan men oavsett hur jag säger ifrån riskerar jag ju att skapa dålig stämning.


Jag hade ju önskat att jag visste vad jag vet nu, så att jag aldrig hamnat i denna situation utan kunnat hålla mig på avstånd. Av olika anledningar tror jag dock inte att det är någon idé att prata med de andra tjejerna han varit/är på.

Samtidigt lär han ju inte sluta och frågan är om det en dag blir värre för någon annan? Jag vet att min chef har förtroende för mig och är nöjd med mitt jobb, men kollegan har jobbat där läänge och är omtyckt av många i och med att han är så trevlig. Skulle jag dra det vidare med ex HR får jag nog tyvärr även vara inställd på att få skit för att ha orsakat den dåliga stämningen som kommer att uppstå och jag bör nog vara beredd på att behöva byta jobb. Så lite att fundera på där.
Jag tycker ni borda anmäla till HR och jag hade nog tagit en snack med facket med. Såna här män dom kommer undan med sån här skit för vi kvinnor oftast är för snälla och inte anmäler dom. Vi försöker vårt bästa och vill vara till lags. Jag förstår 100% det är skitjobbigt. Att göra det rätta är oftast svårt. Jag tycker inte det skall gå utöver dig för han har gjort fel, om du inte säger någonting så kommer detta ändå äta på dig och du kommer ha dåliga känslor varje gång du behöver ha att göra med denna mansgrisen. Är ju också en anledning att han våger vara så kaxig, för han kommer undan med det. Om inte arbetsplatsen kan hantera det på ett bra sätt med HR, så är det inget ställe jag hade villat fortsätta jobba oavsett. Om HR försöker skylla på dig, så hade jag sett till att ha facket på min sida. Är ändå vidrigt att man som kvinna i 2021/22 skall komma ut för sånt här på en arbetsplats och ändå inte känna man har den hjälp/Stöd man behöver. Man skulle tro me too etc hade haft större påverkan, men icke.
Är väldigt glad för mitt jobb, för då hade det tagit hus i helvete och något sådant hade pågått.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 695
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 080
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
974
Senast: tott
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 816
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp