Bukefalos 30 år!

Tänkte mest om grimman i sig utgör en säkerhetsrisk då min häst ibland börjar klia sig pga huvan får nog bli så att den måste tas av nattetid så huden hinner luftas ordentligt. Jag vill för övrigt också ha grimma för att huvan ska hållas på.

Har heller aldrig grimma i hagen så ingen grimma ovanpå flughuvan.
Flughuva dygnet runt större delen av sommaren.

Vad har du för modell och hur sitter den på hästens huvud, har du bild?

Jag tvättar huvorna efter varje säsong men borstar av dem vid behov/nästan varje dag.
Jag har ingen bra bild men har hööks tennesee huva i storlek L, kan hända jag borde ha M egentligen för jag får in hela handen under huvan. Har nu skickat efter waldhausen premium från Börjes storlek cob. Funderar på horseware Rambo också. Den jag har nu är ju bara en billig skithuva egentligen.

Waldhausen premium passade inte alls väntar nu på horseware rambo plus istället. Får använda Tennesse huvan sålänge ska även prova den i storlek M för att se vilken av dom som passar bättre.

På min barndomshäst (för ca 25 år sedan när antalet flughuvor var begränsade) var det absolut enda som fungerade lädergrimma och flugpannband. Han fick skav av bokstavligen allt annat.

Flugpannbandet var faktiskt förvånansvärt effektivt.

Jag har grimman kvar på mina i början på säsongen 🙈 stängslar in bitar av gården å så så grimman på känns som en extra säkerhet innan dom taggat ner lite. Har aldrig hänt nått, men känns bra att inte behöva mecka med att få på grimman om det blir nått. När dom sen visat matte att dom fixar det här iår igen så blir det bara flughuvorna.

Jag har på dygnet runt, såvida det inte ska va ihållande regn typ. Skyddar ju öronen från mygg å knott även nattetid. Är ju inte särskillt mörk ute så 😅

Liknande trådar

• Flughuva
  • Fång
  • Svullen has
  • Foder till ponny med EMS?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10