Bukefalos 28 år!

Flugmedel till betesgåede häst

MaRomer

Trådstartare
Vad funkar på betesgående hästar? Dvs långtidsverkande medel. Unghästen blir biten i bogen av de små äckliga flugorna. Finns det något flugmedel som räcker länge? Tänker på tex ultrasheild?

Kom med tips!
 
Jag gillar Ultra Shield. Funkar superbra om man använder det enligt instruktion på flaskan och inte bara sprayar på lite som med vanlig spray.
 
Ultrashield brukar funka om man använder enligt instruktion dvs verkligen borstar in det mothårs i pälsen . Däremot så är det redan bitet på hästen och beroende på det och vad du avser med "långvarigt" så är det väl inte det bästa .
Tjärsalva är långvarigt etablerat och Väldigt effektivt om det redan blivit småsår, då salvan även läker .

Om det inte redan är sår så hjorthornsolja i sprayform är väl ett av det mest effektiva långvariga som finns . Nackdelen brukar vara att människor tycker det stinker. Det tycker flugorna ännu mer de skyr det som pesten . Räcker att spraya en svamp och dutta på hästen så slipper man insekterna .... Jag tycker det är toppen i utsatta lägen och min näsa tycker mest det luktar som när man varmskor dvs bränt horn . Vissa människor tycker dock det typ luktar lik tydligen och står inte ut att öht känna lukten som jag fattat det.

Supereffektivt är det iallafall mot både flugor och broms .
 
Senast ändrad:
Flgor är en sak, men det är de bitande små svarta sakerna som ör värst. Funkar ovanstående mot det? Hösten kommer gå på bete i 4-6 v till innan han sätts igång. Så vill undvika att behöva ta in honom varje dag för att spraya på medel hela tiden.
 
Ultrashield brukar funka om man använder enligt instruktion dvs verkligen borstar in det mothårs i pälsen . Däremot så är det redan bitet på hästen och beroende på det och vad du avser med "långvarigt" så är det väl inte det bästa .
Tjärsalva är långvarigt etablerat och Väldigt effektivt om det redan blivit småsår, då salvan även läker .

Om det inte redan är sår så hjorthornsolja i sprayform är väl ett av det mest effektiva långvariga som finns . Nackdelen brukar vara att människor tycker det stinker. Det tycker flugorna ännu mer de skyr det som pesten . Räcker att spraya en svamp och dutta på hästen så slipper man insekterna .... Jag tycker det är toppen i utsatta lägen och min näsa tycker mest det luktar som när man varmskor dvs bränt horn . Vissa människor tycker dock det typ luktar lik tydligen och står inte ut att öht känna lukten som jag fattat det.


Vart köper manhjortjornsolja och hjälper det mot bitande insäkter?
 
Ja som sagt det hjälper mot bitande insekter väldigt effektivt . Däremot finns ju inga medel som inte kräver behandling/applicering regelbundet mer eller mindre beroende på medel .
Du behöver väl inte ta in hästen för att applicera medel ?
Googla på hjorthornsolja så hittar du eller skicka pm .
 
Ja som sagt det hjälper mot bitande insekter väldigt effektivt . Däremot finns ju inga medel som inte kräver behandling/applicering regelbundet mer eller mindre beroende på medel .
Du behöver väl inte ta in hästen för att applicera medel ?
Googla på hjorthornsolja så hittar du eller skicka pm .


Jo det lär jag nog behöva om det ska sprayas. JAg måste binda upp hnom då jag i nuläget bara har en fungerande arm och att binda upp i hagen och risera tta han sliter sig gör jag inte. han är bara 3 år och jag har aldrig använt flugmedel tidigare då ah gått på bete i flock. Glansmedel funkar ok i man och svans. Men tänker inte chansa å spraya i hagen när jag redan är skadad.
 
Ultrashield och fyraess hästsalva! Gärna nästan ett heltäckande lager av tjärnsalvan på utsatta områden. Det är enligt mina erfarenheter det som funkar absolut bäst.
 
Ultrashield och fyraess hästsalva! Gärna nästan ett heltäckande lager av tjärnsalvan på utsatta områden. Det är enligt mina erfarenheter det som funkar absolut bäst.

Det kör jag med oxå, och kompleterar med Broms blocker - mot bromsarna när de kommer men det använder jag i princip bara innan ridning- det är ju oftast när hästarna blir svettiga som bromsarna är som värst och det verkar ganska kort tid.
 
Det kör jag med oxå, och kompleterar med Broms blocker - mot bromsarna när de kommer men det använder jag i princip bara innan ridning- det är ju oftast när hästarna blir svettiga som bromsarna är som värst och det verkar ganska kort tid.
Broms blocker är min häst hyperallergisk mot! Det var det jag använde när hon stöp som om hon dog...slog ut boxväggen...helt galet...Hon tål US men är det hett och mycket broms tar jag in i stallet.
 
Broms blocker är min häst hyperallergisk mot! Det var det jag använde när hon stöp som om hon dog...slog ut boxväggen...helt galet...Hon tål US men är det hett och mycket broms tar jag in i stallet.
ajdå har aldrig hört om en häst som är allergisk mot det, men det är klart man kanske ska vara försiktigt när man sprayar på. Funderar på att skaffa en sån bromsfångare och ha i hagen. :)
 
Vad funkar på betesgående hästar? Dvs långtidsverkande medel. Unghästen blir biten i bogen av de små äckliga flugorna. Finns det något flugmedel som räcker länge? Tänker på tex ultrasheild?

Kom med tips!
Vi kör med Ultrashield och det funkar bra, mot knott, mygg och flugor och på min häst även mot broms (eller så tycker bromsen inte om min så mycket). Kompisens häst måste man även använda Broms-blockare på mot just bromsen, så där får man köra en kombo.

Vi har en teori om att kompisens häst smakar bättre :D eller så gillar flygfäna inte min häst för att han är fux :devil:
 
ajdå har aldrig hört om en häst som är allergisk mot det, men det är klart man kanske ska vara försiktigt när man sprayar på. Funderar på att skaffa en sån bromsfångare och ha i hagen. :)
Nästan ingen som hört talas om det, inte veterinärerna heller. Efter andra gången (var då som jag kopplade ihop det med sprayen) körde jag in henne till kliniken och det gjordes en superkontroll av hela hästen och inget kunde förklara det som hände. Klart är att hon reagerade genom att typ svimma endast de gånger hon fått Broms Blocker på sig, provade inte igen sen. Räcker så med drama ändå...:crazy:...Hästen är hur frisk som helst i övrigt.:up:
 
Tycker Ultrashield fungerar bäst, dock så har det bara fungerat på min häst när jag sprutat på varje dag, har aldrig märkt att det har effekt en särskilt lång tid. Iallafall inte mot knotten, mot knotten är det nästan täcke som gäller om hästen är känslig eller om man sprutar på när det är som värst ute, alltså på kvällen/tidig morgon.
 
Ultrasheild och ett annat märke inköpt på granngården!

Och jag är så glad att ha lugna väluppfostrade hästar. En 3 åring och en 17 årig ponny som kom i vintras. Dvs har ingen aning om hur han är att spraya. 3 åringen är mitt uppfödning, så att han är Välhanterad har jag mig själv att tacka.

Testade spraya dem lösa i hagen och det gick kanon! Har som sagt i nuläget bara en arm efter en ridolycka. Och har alltså ej möjlighet att hålla dem samtidigt som jag sprayar. Om jag inte vill asa upp dem i stallet. Vilket i sig är spännande med en arm det oxå...

Så tack för alla svar. Igår stod de två stora nöjda och betade utan bitande flugor på bog, hals och skap.
 
Vad funkar på betesgående hästar? Dvs långtidsverkande medel. Unghästen blir biten i bogen av de små äckliga flugorna. Finns det något flugmedel som räcker länge? Tänker på tex ultrasheild?

Kom med tips!
Till nästa vår kör med matolja om det är knotten du menar. De som biter på bringa och underredet.
Jag är försiktig med att spruta för mycket preparat sedan min ena blev överkänslig mot allt efter switchbehandlingar.
 
Till nästa vår kör med matolja om det är knotten du menar. De som biter på bringa och underredet.
Jag är försiktig med att spruta för mycket preparat sedan min ena blev överkänslig mot allt efter switchbehandlingar.

Nej det är inte knott jag menar, det är de svarta flugorna som biter på dagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 737
Senast: Bee
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 548
Senast: Roheryn
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 208
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp