Flyga inrikes

Det blev ju en tolkningsfråga. Jag hade inte tolkat mjukost som flytande. Precis som krämen. Men det gjorde personalen där.
Allt som kan rinna ut ur nåt är flytande :p. För mig är det sjävklart att mjukost är flytande, det är ju ett flytande pålägg liksom. Likaså kräm, den är ju knappast solid liksom. Vore den inte flytande kunde du ju inte smörja in den på kroppen.
 
Jag brukar behöva ta av mig smycken men då har jag oftast inga "normala" smycken ;)
Hon hade små pluppar och ett halsband och de brukar inte behövas ta av. Så länge man inte har stora metallsmycken finns det ingen anledning, majoriteten tar av i onödan och så försvinner grejerna i kontrollen sen.
 
Jag brukar ha typ sånt här på mig:

4935-e44e9ef0d51444e9b2b2b0b8fd86a724.jpeg
 
Jag kan lägga till att det ibland (väldigt mycket ibland!) kan vara värt att fundera över sina underkläder. Säger hon som befunnit sig stå inklämd i ett litet djävla rum på Stansted tillsammans med två säkerhetskontrollanter, vilt förklarande att det måste vara min bh som gjorde att deras metalldetektorer fick fnatt. Det ska sägas att rummet som sagt var litet. Och att undertecknad, liksom de två säkerhetskontrollanterna, är fullvuxna kvinnor. Jag försökte förtvivlat få dem att låta mig ta av bh:n för att bevisa att det var den som tjöt (det var inte första gången, men tidigare hade kontrollanterna bara släppt igenom mig), men det tyckte de tydligen var pinsamt. Istället gick de över hela mig minutiöst och plockade av mig precis allt annat som eventuellt kunde vara metall. Allt medan tiden gick och boarding närmade sig.

Har undvikit att ha den bh:n när jag flyger efter det tillfället. Har fler av samma märke (jag har typ bara ett märke) men det är bara en som tydligen har extra mycket metall i byglarna!

TILLÄGG: Måste ju gratulera både TS och @tanten till nya jobb!

TILLÄGG 2: För visst hade ni båda fått nya jobb, eller har jag drömt det?:crazy: Trodde det stod i den här tråden, men det var kanske en annan. Eller så har jag simulerat/är extremt visionär.
 
Senast ändrad:
Ja, titta på dem kan de vilja göra, precis som med allt organiskt. Men det betyder ju inte att man ska undvika att ha med dem.

Har jag mycket organiskt med mig lägger jag det längst upp i väskan så att det är lätt att ta fram och visa.

Nej nej, det var bara en anekdot. jag förstår absolut att de vill titta och definitivt att man ska visa :) Allting låg i en Coop-kasse, vill jag minnas, så det var inga konstigheter.
 
Jag kan lägga till att det ibland (väldigt mycket ibland!) kan vara värt att fundera över sina underkläder. Säger hon som befunnit sig stå inklämd i ett litet djävla rum på Stansted tillsammans med två säkerhetskontrollanter, vilt förklarande att det måste vara min bh som gjorde att deras metalldetektorer fick fnatt. Det ska sägas att rummet som sagt var litet. Och att undertecknad, liksom de två säkerhetskontrollanterna, är fullvuxna kvinnor. Jag försökte förtvivlat få dem att låta mig ta av bh:n för att bevisa att det var den som tjöt (det var inte första gången, men tidigare hade kontrollanterna bara släppt igenom mig), men det tyckte de tydligen var pinsamt. Istället gick de över hela mig minutiöst och plockade av mig precis allt annat som eventuellt kunde vara metall. Allt medan tiden gick och boarding närmade sig.

Har undvikit att ha den bh:n när jag flyger efter det tillfället. Har fler av samma märke (jag har typ bara ett märke) men det är bara en som tydligen har extra mycket metall i byglarna!

TILLÄGG: Måste ju gratulera både TS och @tanten till nya jobb!

TILLÄGG 2: För visst hade ni båda fått nya jobb, eller har jag drömt det?:crazy: Trodde det stod i den här tråden, men det var kanske en annan. Eller så har jag simulerat/är extremt visionär.

Haha! Kanske är lika bra att flyga bh fritt ;)

Tack så mycket! Yes både jag och tanten har fått nya jobb :D
 
Haha! Kanske är lika bra att flyga bh fritt ;)
Äsch, ha den på dig du. Det är ytterst sällan nåt problem. Jag tycker att personalen i @Myrten s exempel var exceptionellt oproffsiga, så ska det liksom inte gå till. Jag flyger alltid med BH, som de flesta kvinnor, och det ska till en väldigt ovanlig BH för att bågen ska reagera. Tvärtom brukade jobbet bestå av en massa kvinnor varje dag som stressat upprepar "det är BH:n, det är BH:n!!" trots att vi ju såklart sett exakt var metallen sitter och att den inte alls var i bysthöjd.
 
Jag brukar ha med mig öronproppar att ha under själva flygresan men också en buff av större modell eller en schal. Det är rätt skönt att stänga ute ljud o ljus o få vara lite ifred.
Finns inget bättre än att ha en ordentlig sjal på flyget! Om man fryser eller om man vill få det lite mörkt eller vad man nu vill. Bra tips!
 
Och är man som jag, kort i rocken är det skönt att ha en sådan typ av väska att man kan ha den under stolen. Då behöver man inte sträcka sig upp och ev. få ont i kroppen vid upplägg och nedtag. Samt också att om man behöver något ur väskan under färd är den lätt att få tag i. Flyg har ju en förmåga att vara lite trångt...
 
@tornblomma Ja, förutsatt att hon inte vill checka in bagage.

@Nixehen Man får visst ha med sig mat utifrån. Jättevanligt missförstånd som det inte finns nån sanning i. Det är flytande över 100 ml du inte får ta med in; yoghurt, risifrutti, dricka, smör (räknas också), bodylotion etc. Men mat går visst bra.
Det låter ju hemskt konstigt eftersom de både konfiskerat mat från andra resenärer när jag åkt + att det sitter stora skyltar om det på flygplatsen här i Visby. Och jag flög senast för 4v senast.

Samma sak med sakerna. Det är personalen i säkerhetskontrollen som påtalat att det är såhär sakerna ska läggas upp i backar, datorn får inte åka med något annat än mobilen i sin back tex.
Jackfickorna ska tömmas innan jackan åker igenom osv.
Som sagt flög senast för 4v senast och då såg det ut så iaf. :)
 
@Nixehen Det måste vara lokala bestämmelser på Gotland. Ingenstans jag flugit ifrån i världen har de gjort så och lagarna som de arbetar efter i säkerhetskontrollerna täcker överhuvudtaget inte mat.

Jag föreslår att @Piek följer skyltar och anvisningar från personal. I trådar på Buke verkar det hela kompliceras nåt helt otroligt, trots att det är superlätt att gå igenom en kontroll och folk vanligtvis tar av för mycket och ut för mycket ur väskorna.

Den flygplatspersonal som ber passagerar att tömma jackfickor innan dem ska röntgas är idioter. Förmodligen menade de byxfickorna :).
 
Senast ändrad av en moderator:
står ingenting på swedavias hemsida för Gotlands flygplats om mat @Nixehen ? Utan det står att de följer samma regler och bestämmelser som de gör på alla andra flygplatser.
  • Lägg ditt handbagage i en av de plastlådor som används vid säkerhetskontrollen – har du med dig vätskor, flytande mediciner, dieter och barnmat tar du ut dem ur handbagaget.
Vad exakt för mat menar du har konfiskerats?

Här kan du läsa vad reglerna säger: http://www.transportstyrelsen.se/sv.../Vad-far-jag-ta-med-mig-ombord/Mat-och-dryck/

Övrig mat
Du får ta med dig livsmedel och mat genom säkerhetskontrollen så länge den inte räknas som vätska. Om den räknas som vätska gäller vätskereglerna.

Tar de icke-flytande mat på Gotlands flygplats gör de fel och bryter mot reglerna.
 
O jag tycker TS ska ha jäkligt kul på sin resa. :)

Jag brukar ha med mig öronproppar att ha under själva flygresan men också en buff av större modell eller en schal. Det är rätt skönt att stänga ute ljud o ljus o få vara lite ifred.

Det ska jag! :D otroligt spännande det här. Skulle boka transfer till flygplatsen idag (företaget skulle ha bokat innan men blev en miss) så står det på deras hemsida att bokningen är öppen måndag-fredag. Jag chansade och bokade över hemsidan så nu hoppas jag att nån kommer och hämtar mig. Fick iallafall en bokningsbekräftelse och inget felmeddelande. ;)
Sen har jag fått två olika uppgifter från olika personer om vilket hotell jag ska bo på haha. Blir spännande att se på vilket av dem jag är välkommen ;)

Ruskigt spännande, märks det att jag inte är så resvan? :D
 
En sista fråga! Tänkte jag skulle checka in nu men kommer boardingkortet på mailen som det bokats från? Det var nämligen inte jag som bokade och därför inte min mail...
 
En sista fråga! Tänkte jag skulle checka in nu men kommer boardingkortet på mailen som det bokats från? Det var nämligen inte jag som bokade och därför inte min mail...
Man brukar kunna välja olika alternativ - mail, mobil eller skriva ut på flygplatsen (i automat).
 
Tack. Tror jag lyckats checka in, skulle få ett sms med boardingkort men det har inte kommit än... Hur lång tid brukar det kunna ta?
 
Nu ska ni få höra!
Jag befinner mig på ett hotellrum i Göteborg! Allt har gått bra trots avsaknaden av boardingkort och att jag inte hittades i listan på transfern.

Tack vare buke så lyckades jag lösa allt och det var inte ens läskigt :D
Tack tack tack ni fantastiska människor :D

Nu ska jag bara hem på fredag, då går flyget från Arlanda så det blir kanske en lite större utmaning ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: cassiopeja
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 844
Senast: Motacilla
·
Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 199
Senast: Anders
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 143
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp