Flytta missekissen tillfälligt

M

moen

Ska bo på annan ort ett tag i vinter och vet inte vad jag ska göra med katten! Ni som kanske har bättre koll, hur pass belägna är katter att springa hem? Är så orolig att min goskatt ska försvinna. Han är van att gå ut och in nästan som han vill, så han kan inte bara vara inomhus, då skulle han bli odräglig.

/moen
 
Har ungefär likadana problem som dig...
Vet inte vad jag ska göra med min kisse heller, hon blir lika odräglig om hon tvingas tillbringa i hemmet om hon inte får gå ut.
Hon SKITER i varje hörn även på sängen som protest fast kattlådan finns alltid till hands, men den använder hon så sällan inte om hon missat att pinka ute först, då pinkar hon i lådan annars så sällan. Skiter gör hon alltid ute, men är hon tvingad till att hållas i hemmet skiter hon.. :crazy:
Därför har jag funderat på att ha henne hos ngn tillfälligt som man känner.

Du kanske kan kolla ngn bekant som kan ta hand om din kisse tillfälligt, så att den kan få gå ut och in ...??

Lycka till!

//Carolrita
 
Jag skulle inte släppa ut en katt på ett nytt/tillfäligt ställe... En viss risk finns ju för att katten försöker gå hem, sedan ska den ju etablera ett revir på det nya stället, kanske revirstrider osv. Om katten verkligen måste få vara ute skulle jag nog försöka låta den bo kvar på något sätt, annars kanske det kan hjälpa att vara ute i koppel? Kräver en del av matte, men å andra sidan händer inga olyckor på det viset... Eller går det att bygga en tillfällig rastgård på det nya stället?
 
Min katt brukar vara borta i ca 3 dagar när vi är på landet. Sedan håller han sig utomhus runt huset resten av tiden. Landet ligger ca 50mil hemifrån, så han springer ju inte hem på de tre dagarna direkt. De vill kanske inte springa hem, men gärna bekanta sig med omgivningen.
 
Tack för era förslag! Helst så vill vi att han ska få vara kvar hemma, men vi kan inte hitta någon som har möjlighet att ansvara för honom under så lång tid.

Om det är milt väder skulle han må bäst av att vara kvar hemma. Om det blir vargavinter så ligger han ändå helst inne i värmen och myser, så då kan han lika gärna komma med. Någon som kan spå väder? Som det verkar nu så får han nog följa med.

/moen
 
Det beror lite på hur pass långt det är hem också. Men man rekommenderar ju jämt att ha katten inne i några månader innan man släpper ut den på nytt revir, så då kanske problemet är löst redan? Jag tror inte katten skulle må dåligt av att vara innekatt en vinter, nu när ni inte har någon som kan ta hand om honom hemma.
 

Liknande trådar

Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
953
Senast: sthu
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
625
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 175
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 604
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp