Bukefalos 28 år!

Flytta pållen till lösdrift

Sv: Flytta pållen till lösdrift

Höet han får har närapå samma värden som lucern (fodrade med lucern innan, hjälpte föga och fick sbvar på varför när jag såg analysen på fodret..) så att stödfodra med lucern hjälper inte..olja gjorde ingen skillnad heller. Men ca 2kg korn och fri tillgång på hö under natten funkar, så det får helt enkelt bli stall. Förhoppningsvis räcker det med korn under sommarbetet, men gräset i våra hagar är väldigt magert... jag kan behöva stalla in honom då med. Kanske jag behöver ändå föresten, där blir så mycket insekter >< har flugtäcken och insektsmedel men det biter inte.. har träd och skugga också men inte så det räcker för att bli av med knotten.

Vad menas med grindöppnare egentligen?
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Höet han får har närapå samma värden som lucern (fodrade med lucern innan, hjälpte föga och fick sbvar på varför när jag såg analysen på fodret..) så att stödfodra med lucern hjälper inte..olja gjorde ingen skillnad heller. Men ca 2kg korn och fri tillgång på hö under natten funkar, så det får helt enkelt bli stall. Förhoppningsvis räcker det med korn under sommarbetet, men gräset i våra hagar är väldigt magert... jag kan behöva stalla in honom då med. Kanske jag behöver ändå föresten, där blir så mycket insekter >< har flugtäcken och insektsmedel men det biter inte.. har träd och skugga också men inte så det räcker för att bli av med knotten.

Vad menas med grindöppnare egentligen?

Ja, man får göra vad som funkar för varje individ.
Fodring med grindöppnare, kan man arrangera på en massa olika sätt.
Men ett sätt, om man vill skilja på två ätare, och absolut vill, att de ska stå ute istället för inne och äta, är att ställa dem med varsin mathög på varsin sida om en automatisk grindöppnare, som är inställd med timer på ett visst klockslag.
De kan då stå helt nära varann, och inte förrän all mat är uppäten (man får ta ungefärlig tid på sakta-ätaren), så öppnas grinden automatiskt, och de kan knalla in till varandra.
Grinden sätter man upp i ett ca 3-4 m brett grindhål, som man endera gör mellan två hagar, eller konstruerar inuti hagen, och gör en mindre mathage i hagen.
Låter lite mysko kanske, men hoppas det går att förstå.
Fungerar tex väldigt bra vid lunchfodring, om man nu har dem inne på natten.
eller,
Har man hästar som är jämnbördiga i ät-takten, kan man sätta timerinställda grindar vid olika fållor inne i hagen, som öppnar sig när man vill, och man slipper då springa och fodra flera gånger om dagen.
Hästarna släpps alltså in på bestämda tider, till hagar man lagt in hö i, i förväg.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Ah. Fast det funkar inte när han äter så långsamt..
:(
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Ah. Fast det funkar inte när han äter så långsamt..
:(

Tar det 3 timmar för hästen att äta en måltid, sätter man timern på 3 timmar. Eller tar det ännu längre tid?
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Det tar längre tid. Han äter ju inte i ett stråck, utan tar en tugga, tittar ut lite, sneglar på Dacke, gäspar, tar en ny tugga.. För det mesta har han inte ätit upp kornet när han haft hela natten på sig, t.ex. och höet är nästan aldrig uppätet. Går man in efter ett par timmar har han ätit lite grann, men inte så mycket att man tänker sig att han blir mätt, vilar några timmar och sen går på det igen, utan han bara småäter hela tiden. Att försöka göra maten godare med melass eller betfor funkar inte heller.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Men ge honom mat med högre koncentration av näring då?

Typ "superpellests" så behöver han inte äta lika mkt. Leta reda på ett hö med kanonvärden så han hinner äta upp sig under natten och sen behöver du inte oroa dig för att han är långsam.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Vi har en lampa i vår lösdrift som är på om nätterna och även en utanför som lyser upp lite. Det är billigt och enkelt att sätta upp! :)
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

höet har kanonvärden, mer eller mindre som lucern...
Superpellets?
Fodret han har nu fungerar utmärkt, men han behöver stå inne på natten för att hinna äta det. Han får korn och jag är inte så sugen på att ge mer konstgjord mat. >_> Han fick nått krafft som skulle vara extra kraftigt innan men inte hjälpte det. Det funkar bra med korn däremot så länge han står ifred på natten, men lösdrift kommer inte funka på de här två individerna.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Det tar längre tid. Han äter ju inte i ett stråck, utan tar en tugga, tittar ut lite, sneglar på Dacke, gäspar, tar en ny tugga.. För det mesta har han inte ätit upp kornet när han haft hela natten på sig, t.ex. och höet är nästan aldrig uppätet. Går man in efter ett par timmar har han ätit lite grann, men inte så mycket att man tänker sig att han blir mätt, vilar några timmar och sen går på det igen, utan han bara småäter hela tiden. Att försöka göra maten godare med melass eller betfor funkar inte heller.

Det kanske är läge att kolla magen?
Det är vanligt på häst med magkatarr och magsår, som kan ge detta beteende med dåkig aptit och småätande.
Har du kollat tänderna hos riktig hästtandläkare?
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Borde han inte vara...mer orolig.. om det är något sånt? O_o
Vad kostar en undersökning för en häst i genomsnitt egentligen? Borde kanske kolla upp det.
Han har väl alltid haft ganska dålig aptit om jag förstod förra ägaren rätt.. kunde trycka i sig en del lucern+musli, men tror inte att han fick så mycket hö då. Han är ju fin i jullet och så nu, bara det att han behöver mycket tid på sig att äta..
Tänderna är det inget fel på. :)
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Vill bara meddela att hästarna är nu installerade på lösdriften och min ung häst tycker att han har fått en jätte box till sig och polarn och idag när det var 15 grader varmt och dom fick gå i en hagen med gräs(ingen lera) i solen ,utan täcke när dom andra hästarna i det gamla stallet fick gå in kl 1400 ,då kändes det helt RÄTT.:bump:
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Kul och härligt! Hoppas att ni inte kommer ångra er, det har inte jag gjort.
 
Sv: Flytta pållen till lösdrift

Va bra. Vi har haft våra ute i vinter MEN som jag själv inte trott på ,jag är mycke för att ha dom ute så mycke som möjligt:angel:. Vi rider rätt mycke ca 5 dar /v ,blandad ridning.
Min gick ute hela förra vintern när jag köpte henne o var PIGG men d var säkerligen pga att vi började skola henne, verkligen rida riktigt o hon försöker komma undan gm att springa ifrån blev väl mer stressad...så på då vis måste hållit sig pigg. så i vinter när vi skulle rida tog vi in dom o råkade dom få stå lite länge jo då hade dom somna/lagt sig, jaha inte hade vi hjärta o väcka dom. Sen bestämde vi att ta in dom ett par timmar innan så dom hann vila,d går ju bra dom dar när man e ledig o hemma. Så vi bestämde oss för o ta in dom på nätterna så dom kan vila ut mer. Hon har lugnat sig lite nu när hon accepterat ridningen lite mer så hon kopplar väl av mer. Jag antar d inte funkar om dom rids mycke ,jag vet inte e väl olika antar jag..:crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 813
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 195
Senast: mars
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp