Bukefalos 28 år!

Flytta ruvande höna

Doccan

Trådstartare
Vi (sambon och jag) har blivit erbjudna att ta över en ruvande höna med tillhörande ägg av en bekant. Eftersom vi för tillfället bara har en ynka höna känns det som en bra idé.

Huruvida äggen är befruktade eller inte har vi ingen aning om, men vi tänkte ta över hönan och blir det några kycklingar så ser vi det som en bonus. Men hur gör vi? Ska vi låta henne ha ett eget krypin, avskilt från övriga hönshuset medans hon ruvar, eller tror ni det går bra att helt sonika flytta in henne och äggen i ett av redena i hönshuset och hoppas på att hon fortsätter ligga?

Vi är glada amatörer när det gäller höns och den tupp och höna vi har nu har vi haft ungefär ett år hönan har aldrig visat några tendenser till att vilja ruva. Så nu behöver vi lite råd och tips om vad vi kan göra för att förutsättnignarna för eventuella kycklingar (och hönan så klart) ska bli så bra som möjligt.

//Doccan - hönsmamma
 
Sv: Flytta ruvande höna

Hej

Vi har ibland haft hönnor som vill ligga å ruva i ägg redet, men då har vi flyttat henne å äggen till ett eget krypin å det brukar funka bra, men i vissa fall kan ju hönnan bli störd av det å gå ifrån äggen. Men tycker du ska prova!

Lycka till
 
Sv: Flytta ruvande höna

Tack för rådet.

Vi fick låna ett litet hus av hönsägaren som vi tänkte stängsla in inuti hönsgården så hon får vara ifred både med äggen och med kycklingarna som förhoppningsvis kläcks.

Om jag hade tänkt på det hade vi ju kunnat använda kaninens gräsbur till det, där finns ju både sovhus och stängsel runt hela. Hmmm...
 
Sv: Flytta ruvande höna

Min erfarenhet är att hönor ofta vägrar att ligga på ett nytt ställe. Vilket är logiskt, eftersom dom äggen ju inte är hennes. Enligt hönans medvetande.

Men med somliga går det bra, bara att prova. Det kan underlätta om du plockar över äggen medan hönan ligger på dom, så att säga. Jag har lyckats övertala hönor ett par gånger på så sätt.

Annars, kan inte bekanten ha kvar hönan tills äggen kläcks? Det rör sig ju om max 3 veckor.

LIA
 
Sv: Flytta ruvande höna

Jo, jag tycker nog också att det skulle vara ganska naturligt att hönan inte vill bli flyttad med sina ägg och att risken finns att hon inte vill ligga på de längre.

Bekantingen tror jag vände sig till oss dels för att han vet att vi vill ha fler hönor men också för att han inte vill ha det lilla besväret det för med sig att ha en höna ruvandes. Så hönan är på väg hem till oss med äggen och vi håller tummarna att allt funkar. Om inte, så är vi i alla fall en erfarenhet rikare!

Tack för tipset, vi ska försöka se till att hönan blir intalad att det faktiskt är hennes ägg, trots allt.
 
Sv: Flytta ruvande höna

Hönan med tillhörande ägg kom hem till oss igår. Vi försökte så gott det gick att flytta hela kånkarongen med hönan ovanpå äggen. Ett ägg sprack men resten verkade klara sig fint. Nu har de ett eget instängslat krypin i hönsgården med ett hus där hon har sitt rede. Den andra hönan och tuppen fick vackert hålla sig inne i hönshuset hela dagen och natten för att störa nykomlingen så lite som möjligt.

Tyvärr låg inte hönan på äggen på en lång stund igår. Hur lång tid kan jag dock inte svara på eftersom vi inte hade möjlighet att hålla koll på henne hela tiden, men uppskattningsvis mer än 3 timmar i alla fall. Däremot låg hon tyggt och "surade" på äggen igår kväll och så även i morse.

Frågan är nu hur länge äggen klarar sig utan värme så här i början? Är det Ok att hönan lämnar äggen så lång tid åt gången eller är det bara att ge upp kycklingplanerna då?

Tacksam för svar!

//Doccan
 
Sv: Flytta ruvande höna

Om det inte var alltför kallt på platsen, så kan du vara optimistisk. Fr a i början av ruvningen verkar äggen tåliga, och dom ska ju klara av ett frekvent värmande och svalnande i takt med att hönan lägger nya ägg.
Hon lämnar ju också redet varje dag under någon halvtimme för att äta, vara social etc så marginaler finns det.
Hur många dagar har hon ruvat innan du fick henne?

Lycka till och återkom med rapporter!

LIA
 
Sv: Flytta ruvande höna

Det låter skönt! Då kan jag fortfarande se tiden an med optimism. :)

Tror att hönan endast legat några dagar på äggen. Föregående ägare verkar dock inte haft någon vidare koll utan andra hönor har också varit där och lagt emellanåt och även försökt ruva på samma plats som vår höna.
Nu har vi dock märkt äggen ifall några nya skulle beblanda sig med de gamla.

Hönan verkar dock vara fast besluten att få kycklingar för det här var tredje gången hon börjat ruva denna vår. Tidigare har de plockat bort äggen men nu orkade han väl inte hålla på med henne längre. ;)

Om tre veckor får vi se (eventuellt) resultat!
 
Sv: Flytta ruvande höna

Lite uppdatering då...

I början efter flytten var den nya hönan lite för intresserad av de nya omgivningarna för att ruva några längre stunder i taget. Därefter var hon riktigt duktig ett tag till att återigen missköta ruvande när det blev väldigt varmt och soligt.

På tisdag hade hon legat på äggen i 21 dagar. Inga kycklingar. Så idag tar jag bort äggen och låter hönan bli "bara" höna. Blir hon ruvvillig igen får vi väl ge det ett nytt försök, nu är hon ju bekant med platsen och sina sambos också.

Verkar dock som om vi får köpa oss de hönor vi vill utöka hönsgår'n med...

//Doccan
 
Sv: Flytta ruvande höna

Ta inte bort äggen än. Jag har på ett annat forum läst om ägg som kläckts mycket senare än dag 21 (24-25 var inte ovanligt). Ta en ficklampa + en toarulle gå in i ett mörkt rum och lys äggen. Är ägget helt mörkt förutom luftblåsan (stor vid det här lagt) i ena ändan så har du en kyckling i det.
Tänk på vad som är upp och ner på ägget/äggen det är viktigt att de inte vänds i slutet av ruvningen eftersom kycklingen vänder sig i ägget för att hacka hål rakt uppåt. Vänder man äggen då så får kycklingen jobba mycket mer och då ökar risken att den inte orkar ut.
 
Sv: Flytta ruvande höna

Ta inte bort äggen än. Jag har på ett annat forum läst om ägg som kläckts mycket senare än dag 21 (24-25 var inte ovanligt). Ta en ficklampa + en toarulle gå in i ett mörkt rum och lys äggen. Är ägget helt mörkt förutom luftblåsan (stor vid det här lagt) i ena ändan så har du en kyckling i det.
Tänk på vad som är upp och ner på ägget/äggen det är viktigt att de inte vänds i slutet av ruvningen eftersom kycklingen vänder sig i ägget för att hacka hål rakt uppåt. Vänder man äggen då så får kycklingen jobba mycket mer och då ökar risken att den inte orkar ut.

Vi har redan tagit bort äggen. Eftersom de hos oss hade legat 23 dagar i går och en par dagar hos den andra ägaren innan de kom hit så ansåg vi att loppet var kört. Dessutom krossade sambon äggen (skulle jag aldrig vågat) och kunde konstatera att äggen inte ens var befruktade... Inte ett enda av dem... Undrar vad de har för tupp i den hönsgår'n :angel:

Nu får vi hoppas på bättre lycka med vår egen tupp, som själv anser att han är en riktig karlakarl!

//Doccan
 

Liknande trådar

Äldre Igår tömde jag hönshuset på ägg efter att vi varit bortresta över helgen (och djurvakten inte tagit dem). Visade sig att en av hönorna...
Svar
12
· Visningar
1 794
Senast: Mia_R
·
Lantbruksdjur Jag skaffade mina första Hedemorahöns för sex år sedan. Dom ruvade inte, därför blev det två till varav en dog... Och sedan tre till och...
Svar
5
· Visningar
3 286
Senast: Yrja
·
Lantbruksdjur Våra planer på att skaffa höns kommer bli av nu i sommar. Detta är första dagen jag har satt mig ner och börjat läsa lite fakta om vad...
2
Svar
20
· Visningar
7 547
Senast: lillkillen
·
M
Lantbruksdjur Jag har en höna som har bestämt sig för att ligga ute i en rabatt och ruva på sina ägg och vi har inte vågat flytta henne av rädsla för...
Svar
7
· Visningar
4 835
Senast: mariannest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp