Bukefalos 28 år!

användbara ägg?

ameo

Trådstartare
Moderator
Igår tömde jag hönshuset på ägg efter att vi varit bortresta över helgen (och djurvakten inte tagit dem). Visade sig att en av hönorna lagt sig för att ruva på äggen och kan ha gjort från fredag till igår ungefär.

NÅGON som har koll på hur äggen påverkas av att hönan ligger på dem i några dagar innan de tas in och läggs i kylskåpet?
Vi har ingen tupp, så äggen är obefruktade.
 
Sv: användbara ägg?

Coolt! Öppna och kolla? :)
De är nog inte bra i allafall, kommer inte ihåg vilken temp en höna håller men ...
 
Sv: användbara ägg?

Det borde inte vara några problem. Min kompis hade höns och tog inte alltid in äggen varje dag och dom var ruvade och dom hade tupp. Eftersom dom hade tupp var det embryo i en del ägg så man fick inte knäcka alla ägg i en smet på en gång men annars var det inga fel på äggen.
 
Sv: användbara ägg?

Jag är ganska säker på att dom är helt ok. Men knäck ett i taget och lukta när du ska använda dom. Du kan ju ta andra ägg om du ska koka.
 
Sv: användbara ägg?

Ägg klarar ju sig ganska länge utan kyla, och det är hyfsat enkelt kolla.

Bara lägga i ett glas med vatten
Lägger det sig på botten = OK
Flyter det=Kasta

Passade på att testade en gång med ägg som legat i kölsvinet i båten ett par månader, hade glömt dom och kom på när vi städade båten vid upptagning
Några flöt vid ytan och några var liksom lite mittemellan, vågade däremot inte knäcka några utan slängde samtliga :p
 
Sv: användbara ägg?

Ägg klarar ju rumstemperatur i typ evigheter, men vet inte riktigt hur det blir med högre värme. Men du lär ju märka på lukten om det blivit dåligt! Jag hade nog inte oroat mig så mkt.
 
Sv: användbara ägg?

Jag skulle säga att det inte är någon fara alls, bäst före datumet som står på äggen som man köper i affären är i rumstemperatur. Över helgen skulle jag inte ens fundera på om de går att använda eller inte. Speciellt inte när ni inte ens har tuppar. ;)
 
Sv: användbara ägg?

Du kan använda äggen, jag jobbar i storkök och vi förvarar en öppnad kartong på 20 kg i rumstempratur tills den är tom,
Förra sommaren fick jag tag i en karta dåliga ägg och om man skakade dem försiktigt kluckade det om dem, fruktansvärd stank i varje fall:yuck:
 
Sv: användbara ägg?

Alltså, hade de legat i rumstemperatur hade jag inte funderat överhuvudtaget. Men det är ju rätt mycket varmare när hönan ruvar på dem, det är så de känns varmare än min kroppstemperatur när man plockar dem.

Jag vågar förmodligen använda dem, men jag är nyfiken på hur värmen påverkar dem och det var det som var min fråga... :idea:
 
Sv: användbara ägg?

Jag har använt befruktade ägg som legat under höna i 3 dagar och sen i kyl i någon vecka. Det är inget jag skulle koka frukostägg av men till bak duger de troligen.
 
Sv: användbara ägg?

Ägg klarar ju sig ganska länge utan kyla, och det är hyfsat enkelt kolla.

Bara lägga i ett glas med vatten
Lägger det sig på botten = OK
Flyter det=Kasta

Så länge större delen av ägget är under vattenytan är ägget fullt ätbart.
 
Sv: användbara ägg?

Om du är osäker, knäck dem en och en i en kopp om du ska steka eller baka med dem så förstör du inte alla om ett är dåligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Relationer Anonymt nick pga känsligt! Hej! Jag har en tuff situation som jag skulle behöva stöd i! För att sammanfatta så kort jag kan (det blev...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 899
Senast: lizzie
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 021
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 577
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp