Bukefalos 28 år!

Höna ruvar ute

M

mariannest

Jag har en höna som har bestämt sig för att ligga ute i en rabatt och ruva på sina ägg och vi har inte vågat flytta henne av rädsla för att hon ska överge äggen. Imorgon har hon legat 21 dagar och man får väl se om det blir några kycklingar av äggen.
Men OM det blir några kycklingar, ska jag låta henne fortsätta vara ute med dem eller vågar jag flytta in hönan och kycklingarna till ett eget litet rum inne i hönshuset?
Några tips hur jag bäst genomför flytten i så fall?
Tacksam för svar!
 
Sv: Höna ruvar ute

Först, så är det alltid ett risktagande när man låter hönsen vara ute dygnet runt p g av rovdjuren. Nu verkar ju din höna klara sig, så då går vi över till själva frågorna. :)

Obs att det brukar ta c:a 2 dygn från den första kycklingen är kläckt tills hönan lämnar boplatsen. Det är den tid som behövs för att alla ägg ska kläckas och kycklingarna bli redo för livet därute. Under dom dagarna är risken för rovdjur förhöjd, inte minst för skator.

Lägg kycklingarna i en hink, ta hönan under armen och bär alltsammans in i hönshuset och släpp ut kycklingarna på golvet. Svårare än så är det inte. ;)
Efter några dagar kan dom nog vara tillsammans med den övriga flocken.

LIA
 
Sv: Höna ruvar ute

Så jag ska vänta ca två dygn efter den första kycklingen har kläckts innan jag flyttar dem då? Det är inte för kallt för kycklingarna som har kläckts att vara utomhus?
 
Sv: Höna ruvar ute

Inga problem med värmen så länge hönan ligger där. Busväder med mycket regn är förstås en annan sak, då får du plocka in dom tidigare.

Hönan bestämmer när det är dags att plocka in kycklingarna, dvs när hon lockar dom från redet. Detta brukar ske runt 2 dygn efter första ägget kläckts.
Man kan ta dom lite tidigare, men då ruvar hon inte vidare på dom okläckta äggen. Ofta kommer den eller annan kyckling senare och i så fall får du "värma fram" den själv. :)

LIA
 
Sv: Höna ruvar ute

Å tack för svaren. Har aldrig haft nån höna som ruvat innan så jag känner mig väldigt osäker på allt som har med detta att göra.
Ska jag ha värmelampa åt dem inne i hönshuset sen eller sköter hönan all värmning?
 
Sv: Höna ruvar ute

Under förutsättning att hönan fungerar normalt, så behövs ingen extra värme.

Ett par tips när du tagit in dom. Servera vatten på ett kaffefat el dyl med låga kanter i början, så någon kyckling inte drunknar. Det är annars lätt hänt.
Om du använder pelleterat hönsfoder, "mosa" sönder det i början och lägg ut på golvet.

LIA
 
Sv: Höna ruvar ute

Ursäkta att mitt svar dröjde. Jo tre av äggen kläcktes. Första kycklingen kom på något vis ifrån hönan ute i rabatten och frös ihjäl. Nästa var väldigt svag och orkade nästan inte ens ta sig ut ur ägget. Verkade ha problem med ögon och balans och dog efter 4 dagar. Men en liten underbar kyckling har vi fått här!!! Det är en riktig sötnos som nu har hunnit bli 12 dagar. Hönan och kycklingen har vi tagit in i ett eget litet rum i hönshuset och för säkerhets skull har vi värmelampa också.
Tack så mycket för dina svar! Det är så roligt att vi har fått en liten kyckling!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 550
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Hej! Jag påbörjar nu till hösten äntligen min utbildning. Jag och min dotter bor bra, i ett område jag känner till väl, nära till...
2
Svar
28
· Visningar
3 512
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 800
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp