Flytta söderut?

Kivina

Trådstartare
Jag har bott i norra Sverige större delen av mitt liv. Kortare perioder har jag bott i Skåne och Göteborg, men nu funderar jag på att flytta söderut, om tidigast ett år. Jag har precis bytt jobb hos nuvarande arbetsgivare och vill gärna utvecklas där ett tag innan jag väljer att gå vidare.

Men min fråga är: Vart vill jag flytta?

Jag önskar att bo lite lantligt, men någon mil från en stad. Gärna att det finns skog och vatten. Önskvärt är en aktiv Brukshundklubb. Staden ska erbjuda jobbmöjligheter, gärna inom den privata sektorn, där jag får fortsätta göra karriär.
Boende får gärna ha rimliga priser i området..

Tipsa mig. Tack! 😊
 
Jag har bott i norra Sverige större delen av mitt liv. Kortare perioder har jag bott i Skåne och Göteborg, men nu funderar jag på att flytta söderut, om tidigast ett år. Jag har precis bytt jobb hos nuvarande arbetsgivare och vill gärna utvecklas där ett tag innan jag väljer att gå vidare.

Men min fråga är: Vart vill jag flytta?

Jag önskar att bo lite lantligt, men någon mil från en stad. Gärna att det finns skog och vatten. Önskvärt är en aktiv Brukshundklubb. Staden ska erbjuda jobbmöjligheter, gärna inom den privata sektorn, där jag får fortsätta göra karriär.
Boende får gärna ha rimliga priser i området..

Tipsa mig. Tack! 😊
Halland 😍
 
Jag har bott i norra Sverige större delen av mitt liv. Kortare perioder har jag bott i Skåne och Göteborg, men nu funderar jag på att flytta söderut, om tidigast ett år. Jag har precis bytt jobb hos nuvarande arbetsgivare och vill gärna utvecklas där ett tag innan jag väljer att gå vidare.

Men min fråga är: Vart vill jag flytta?

Jag önskar att bo lite lantligt, men någon mil från en stad. Gärna att det finns skog och vatten. Önskvärt är en aktiv Brukshundklubb. Staden ska erbjuda jobbmöjligheter, gärna inom den privata sektorn, där jag får fortsätta göra karriär.
Boende får gärna ha rimliga priser i området..

Tipsa mig. Tack! 😊

Jönköpingstrakten kanske? Lite dyrt även någon mil ut men inte stockholmspriser. Bara man kommer till Huskvarna är det billigare, du kan ju spana in även Bankeryd, Norrahammar, Taberg. Vet inget om brukshundsklubbar tyvärr. Vättern finns ju men även småsjöar, och skog.
 
Jönköpingstrakten kanske? Lite dyrt även någon mil ut men inte stockholmspriser. Bara man kommer till Huskvarna är det billigare, du kan ju spana in även Bankeryd, Norrahammar, Taberg. Vet inget om brukshundsklubbar tyvärr. Vättern finns ju men även småsjöar, och skog.
Tack! Det ska jag kika närmare på 😊
 
Framförallt havet!!!! Jag har lite dålig koll på om hundklubbarna här är bra, men vet att det finns. Det finns flera städer jag gillar, Falkenberg, Varberg, Halmstad.. samt mysiga områden nån mil utanför städerna att bosätta sig på om man vill bo lantligt men ändå ha nära till stan och havet. Det är nån timme med bil eller tåg söderut för att ta sig till Danmark, nån timme till Gbg.

En sanddyn en kväll som idag, med ett glas vin, en hund, nån man gillar är oslagbart😍 (enligt mig).

Skog finns, men kanske mer flera mindre än vad du är van vid. Det finns strandskog med tall, bokskog och "vanlig skog".
 
Sådan här tråd startade jag för en del år sedan nu!
Fick tipset om Nyköping, och hamnade så småningom i Oxelösund med senare sikte på Nyköping. Jag har ännu inte hamnat där, men har fortfarande siktet inställt på Nyköping även om jag hamnade i Skåne igen. Det kommer att bli så en dag!
Men jag vet inte hur det är med brukshundsklubbar eller så! Bara att det är fint där och att jag kom "hem" när jag flyttade dit.

Så det är mitt tips :D :o
 
Jönköpingstrakten mot Ulricehamn och Borås. Tycker att naturen är underbar här med mycket promenadstråk. Vet inte hur det är med brukshundsklubbar men det går att ta reda på.

Jag är skåning från början men har tillbringat många somrar i husvagnen genom Sverige och jobbat ett halvår i Kiruna. Men Västra Götaland är en kompromiss mellan Norrland och Skåne. Mer skog och kuperat än Skåne men nära till stora städer som Stockholm, Göteborg och Ängelholm där mina föräldrar bor.

Vad är det för något du säker? Nära till stan? Skogen? Havet?
 
Jönköpingstrakten mot Ulricehamn och Borås. Tycker att naturen är underbar här med mycket promenadstråk. Vet inte hur det är med brukshundsklubbar men det går att ta reda på.

Jag är skåning från början men har tillbringat många somrar i husvagnen genom Sverige och jobbat ett halvår i Kiruna. Men Västra Götaland är en kompromiss mellan Norrland och Skåne. Mer skog och kuperat än Skåne men nära till stora städer som Stockholm, Göteborg och Ängelholm där mina föräldrar bor.

Vad är det för något du säker? Nära till stan? Skogen? Havet?
Jag bor gärna nära skog, jag har hund och vistas gärna ute i naturen. Hav är inte nödvändigt, men gärna nära vatten. Jag är van med sjöar och älvar här uppe.
Nära och nära till stan, inom rimligt pendlingsavstånd räcker för mig..
 
Sölvesborg (Blekinge) är jättefint. Väldigt vackert med hav och riktig skog precis runt knuten. Jättefin liten stad som växer och frodas. Brukshundsklubb! Precis på gränsen till Skåne. Ryssberget är underbart vackert, jag är ju Västerbottning och trodde aldrig att jag skulle kunna trivas i Skåne, men så hittade jag Bromölla, som ligger bara 15 minuter från Sölvesborg, med Ryssberget, sjöarna, havet.... Det är SÅ fint här!! Min hunds MH och MT har vi gjort hos Ronnebys brukshundsklubb som också är nära. Ett till plus: järnvägen går raka spåret till Köpenhamns flygplats, stannar på flygplatsen, om man vill ut och resa...!
 
Jag bor gärna nära skog, jag har hund och vistas gärna ute i naturen. Hav är inte nödvändigt, men gärna nära vatten. Jag är van med sjöar och älvar här uppe.
Nära och nära till stan, inom rimligt pendlingsavstånd räcker för mig..

Jag tror det går flyg från Jkpgs flygplats till typ Sthlm om man nu enkelt vill ta sig långa avstånd eller om man ska utomlands från Arlanda.

Sen har du ställen som Vimmerby, Växjö och Västervik är också väldigt fint. Nässjö har jag tyvärr inte så mkt gott om att säga, lika så Alvesta.

Blekinge är också mysigt om man tänker sig Ronneby/ Karlshamn men kanske lite mindre skog än du tänkt.
 
Jag tror det går flyg från Jkpgs flygplats till typ Sthlm om man nu enkelt vill ta sig långa avstånd eller om man ska utomlands från Arlanda.

Sen har du ställen som Vimmerby, Växjö och Västervik är också väldigt fint. Nässjö har jag tyvärr inte så mkt gott om att säga, lika så Alvesta.

Blekinge är också mysigt om man tänker sig Ronneby/ Karlshamn men kanske lite mindre skog än du tänkt.
Sölvesborg i Blekinge (som jag nämnde i mitt inlägg ovan) har MASSOR med skog; bokskog, tall, gran, you name it. Ryssberget är magiskt - och jättestort! Verkligen STORT område! Säger Västerbottningen som är van vid oändlighet.
 
Ljungskile i Uddevalla kommun!
Här möter landet västkustens klippor och det är kanonfina förbindelser med både tåg och buss till Göteborg och Uddevalla. E6 går rakt igenom så att ta sig neråt landet eller kusten upp till Norge går på ett kick. Nära städer som Trollhättan och Värnersborg. Bohusleden, salta bad, mycket natur, närproducerad mat i butikerna, några mysiga strandkrogar osv finns. Egentligen allt man behöver i småortskänsla. Uddevalla har två Brukshundsklubbar. Sen har vi en av landets bästa hundtjänstbutiker och en makalöst duktig tränare som driver kurser och läger på heltid.
 
Jag bor i Södermanland, i en liten ”håla” utanför strängnäs. Helt fantastiskt! Har Mälaren 5 min gångväg från huset och skogen runt hörnet - samtidigt som det tar 45 min med bil till Sthlm, 40min med tåg.
Kommer nog aldrig flytta härifrån ....
 
Sölvesborg i Blekinge (som jag nämnde i mitt inlägg ovan) har MASSOR med skog; bokskog, tall, gran, you name it. Ryssberget är magiskt - och jättestort! Verkligen STORT område! Säger Västerbottningen som är van vid oändlighet.

Jag som kommer från västkusten har besökt östkusten alldeles förlite. Men det låter som ett ställe jag skulle ta och besöka nångång :love:
 
Jag är från Örebro och har visseligen en fel hemlängtan dit, men bor i Degerfors nu, ca 6 mil från Örebro. Något som är väldigt positivt med Degerfors är naturen, fantastiska skogar och promenadstråk, det finns mycket vatten runtikring, både älvar och sjöar. Dessutom är huspriserna låga, brukshundsklubben ska va bra (kurserna har varit gratis för medlemmar) och dessutom nära till karlskoga brukshundklubb som också ska vara bra (har ingen egen hund, bars hört av bekanta). Det går direkttåg till Stockholm, tar 1h 40 min och det går bussar regelbundet både till Karlskoga och Örebro, samt till Kristinehamn (en annan fin stad som är lite större än Degerfors) och jag tror tåget går direkt till Karlstad också!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 273
Senast: Rugge
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 228
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag har kommit till ett väldigt jobbigt vägskäl och skulle behöa alla tips och råd som jag kan få. Gärna lite pepp och stöd också. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 353
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp