Bukefalos 28 år!

Flytta sto med föl

Lycanthrope

Trådstartare
Hur tidigt efter fölet är fött kan man flytta sto och föl till ett nytt stall?

De kommer gå i egen hage i det nya stallet, tills det känns ok att släppa in en kompis.

Hon ska föla om ungefär 3 veckor och jag hade helst velat bort så snart som möjligt, men anpassar mig såklart efter sto och föl.
 
Sv: Flytta sto med föl

Det har dessutom visat sig att vi inte får något bete alls i detta stall, så vi får utfodra med eget hö.

I det nya stället finns det bete, antar att det är mycket bättre för dom båda också.
 
Sv: Flytta sto med föl

Flytta hästen i dag. ;) Nackdelarna med att flytta så sent som 3 veckor innan fölning är mindre än fördelarna med att gå på bete.
 
Sv: Flytta sto med föl

Åh. Jag tänkte på smittorisk och sådant?

Och i stoets mjölk skapas det väl bra bakterier anpassade efter miljön hon levt i en tid innan fölning?
 
Sv: Flytta sto med föl

Det här gäller vid flytt av dräktiga ston och ston med föl enligt lag:
Dräktiga stonDu får inte transportera ett dräktigt sto
mindre än 35 dygn före den beräknade fölningen
tidigare än 7 dygn efter fölningen.
Tar transporten längre tid än ett dygn får inte det dräktiga stoet transporteras om det är mindre än sex veckor kvar till fölningen.


Föl
Ett föl måste vara minst 7 dagar och naveln ska vara helt läkt innan du får transportera det.

Infon finns på Jordbruksverkets hemsida, mvh Smirinda
 
Sv: Flytta sto med föl

Åh. Jag tänkte på smittorisk och sådant?

Och i stoets mjölk skapas det väl bra bakterier anpassade efter miljön hon levt i en tid innan fölning?

Antikroppar bildas efter den miljö som stoet utsätts för, helst vill man ha stoet på fölningsplatsen 6 veckor innan, men 3 funkar också. Och hon skulle väl gå i egen hage, och bäst är ju att hon inte har dirketkontakt alls med de andra hästarna.
 
Sv: Flytta sto med föl

Om det bara är 2 min med bil så kan du väl lika gärna ta henne i snöret och gå dit ,så behöver du inte vara olaglig.
 
Sv: Flytta sto med föl

Jag skulle helst inte vilja gå längs med bilvägen nu, de kör så hårt där, mycket lastbilar.
 
Sv: Flytta sto med föl

Om hon e van vid att åka transport och är lättlastad - vad är problemet att
åka 2 minuter? Flytta hästen.
 
Sv: Flytta sto med föl

Om hon e van vid att åka transport och är lättlastad - vad är problemet att
åka 2 minuter? Flytta hästen.

"Problemet" är att man inte FÅR flytta hästen senare än 35 dagar innan fölning och vad jag förstår är det ungefär 21 dagar kvar till den aktuella hästen ska föla. Varför inte bara vänta tills fölet är fött, det handlar ju om en vecka eller så. Istället för att riskera att det händer något med sto eller föl under transporten?

Varför är alltid hästfolk så jäkla snabba med att skita i vad lagstiftningen säger att man får och inte får göra?:mad:

http://www.jordbruksverket.se/amnes...ter/hastar.4.207049b811dd8a513dc80001385.html
 
Sv: Flytta sto med föl

Om hästen ska åka i 2 minuter är skaderisken BETYDLIGT mindre nu, när fölet är i magen, än om hon ska lasta och transportera när fölet är 1 vecka.

Man måste vara lite realistisk också.
 
Sv: Flytta sto med föl

Ja men då så, skit i allt vad lagstiftning heter. Det är ju bara nåt onödigt skit för att sabba för alla hästägare, inte för att förebygga skador och lidande hos djuren! :crazy:

Du tror inte att det kan vara en stress för en dräktig häst att så nära inpå fölningen, när den behöver lugn och ro, ryckas upp och flyttas till ett nytt stall med nya människor och hästar. Nya rutiner, kanske nytt foder? Men för all del, kör hårt och transportera hästar till dagen innan förlossningen. Det är iiiiingen fara så länge det bara handlar om några minuters transport hit och dit :eek: Allt för att underlätta för djurägaren.
 
Sv: Flytta sto med föl

Hästen mår betydligt bättre på bete, än att stå i stall när hon fölar.

Så länge det är en normalt funtad häst stressar de inte av att byta stall, eller som i detta fall, få åka till en beteshage.

Och kämpa gärna för att det ska finnas människo-förlossning på alla orter. Så länge norrlänningar får åka 20 mil i bil till BB så kan jag inte störa mig på atten häst åker transport 2minuter.
 
Sv: Flytta sto med föl

Jordbruksverket säger:
---
Dräktiga ston
Du får inte transportera ett dräktigt sto
•mindre än 35 dygn före den beräknade fölningen
•tidigare än 7 dygn efter fölningen.
Tar transporten längre tid än ett dygn får inte det dräktiga stoet transporteras om det är mindre än sex veckor kvar till fölningen.


Föl
Ett föl måste vara minst 7 dagar och naveln ska vara helt läkt innan du får transportera det.
---
www.jordbruksverket.se
 
Sv: Flytta sto med föl

Det man inte får göra är att transportera hästen 35 dagar före fölning. Om TS tar hästen i snöre och går sträckan så bör det med andra ord vara helt lagligt att flytta hästen. Sen är det nog snarast upp till TS om hon vill bryta mot lagen och köra i transport istället för att hon tycker det är säkrare.
 
Sv: Flytta sto med föl

Om vi för ett ögonblick släpper frågan om hur stoet skall flyttas (2min transport eller 5min promenad), så är det väl uppenbart att stoet helst ska flyttas så snart som möjligt. För det första är bete det absolut bästa fodret för högdräktiga och digivande ston. För det andra hinner stoet om hon flyttas nu åtminstone i viss mån bilda antikroppar för det nya ställets bakterieflora, som då kommer fölet till godo. Om hon flyttas när fölet är nån vecka har fölet inget som helst skydd mot de nya bakterierna. Slutligen så lär det väl knappast stressa stoet mer att flytta några veckor innan fölningen än när hon har ett veckogammalt föl att vakta.

Sen åter till hur man flyttar stoet: Det är på intet sätt olagligt att flytta ett högdräktigt sto till en ny hage, ens om det kräver en kort promenad, så om TS tar hästen i grimma och traskar iväg till betet så bryter det inte mot djurskyddslagen. Förhoppningsvis finns det någon tid på dygnet med mindre trafik. Men OM stoet blir stressat av att promenera i trafik, men inte av att åka transport, så kanske man faktiskt kan överväga om det olagliga alternativet inte är det mest hästvänliga?
 
Sv: Flytta sto med föl

Vi har med veterinärens tillåtelse flyttaten häst en vecka innan fölning, ingen visste tidigare att hästen var dräktig o där hästen stog när detta konstaterades fick man inte ha ston som skulle föla,detta blev en nödlösning, häste transporterades en sträcka som tog ca 30min. Allt gick bra o hon fölade som sagt en vecka senare, ett välskapt stoföl
 
Sv: Flytta sto med föl

KL

Tack för alla svar.

Är ännu lite kluven till var vi ska ta vägen, har ett par alternativ.

Stall med fint bete finns ganska nära, inga unghästar eller andra föl där. 2 min med bil. Då är det stall på vintern, med ganska små hagar. Fölbox.

Lösdrift med ett annat fölsto finns längre bort, 15-20 min med bil.
Detta är något billigare, men kommer ju kosta mycket att åka dit.
Lite större hagar på vintern, men inga träd eller så.



Jag hade velat ha det bästa möjliga, stora hagar med varierad terräng och träd/lite skog. Och lösdrift. Men det verkar inte finnas möjlighet till det perfekta hästhemmet här :( Känner mig som en dålig hästägare.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
792
Senast: Mia_R
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 383
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 307
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp