Bukefalos 28 år!

Flytta till Köpenhamn?

Tokyo

Trådstartare
Hallå! :)

Jag har börjat fundera på att flytta till Köpenhamn så småningom, men hur gör man egentligen? Det är som sagt fortfarande bara i idéstadiet och jag spånar mest bara just nu. Jag vill inte flytta av någon särskild anledning (alltså för att studera till något särskilt eller dylikt), vill bara flytta för att jag tycker att KBH är en så himla fin stad!

Någon här som bor/bott i Danmark och har några tips? Eller någon som flyttat utomlands till något annat land och kan ge några generella tips?
 
Hallå! :)

Jag har börjat fundera på att flytta till Köpenhamn så småningom, men hur gör man egentligen? Det är som sagt fortfarande bara i idéstadiet och jag spånar mest bara just nu. Jag vill inte flytta av någon särskild anledning (alltså för att studera till något särskilt eller dylikt), vill bara flytta för att jag tycker att KBH är en så himla fin stad!

Någon här som bor/bott i Danmark och har några tips? Eller någon som flyttat utomlands till något annat land och kan ge några generella tips?

Har aldrig bott i Danmark men flyttat utomlands (inom EU, lättare så och Danmark är ju också EU så man kan jämföra) bara för att jag hade lust.

Nr 1. Skaffa jobb, eller i alla fall en fast inkomst. Jag hade jobb på G, sökte från Sverige i en bransch jag visste (tog reda på det innan) skrek efter arbetskraft, utbildade mig i Sverige innan. Då det inte var helt klart hade jag som reservplan 1 sökt distanskurser i Sverige så jag hade CSN + sparade pengar att leva i alla fall 6 månader på utan att få jobb där för...

Nr 2. Utan inkomst = ingen lägenhet. I alla fall inte här, det är svårt hitta här, man kan hitta korta andra handskontrakt men jag ville ha något fastare än så och inte behöva flytta runt.

När du har de båda sakerna fixade är det bara att flytta. Vi körde bil + släpvagn ner hit (norra Tyskland) annars boka flyttfirma. Anmäl dig i landet, fixa sånt du måste (här är det tex sjukförsäkring, skaffa husläkare, anmäla TV-avgift (här måste du betala om du har TV, radio, dator eller mobil med internetuppkoppling dvs typ alltid), skaffa försäkringar osv. När det är klart i nya landet, säg upp alla i Sverige (en del går ju att avsluta innan som tex hemförsäkring men inte sjukförsäkringen tex).

Lär dig språket! Visst det funkar någorlunda med engelska men du blir helt annorlunda bemött om de märker du bemödat dig (även om det blir fel och inte är perfekt) lära dig språket i landet du ska till (kanske inte såååå relevant för en svensk i Danmark men i alla fall jag tex fattar inte danska speciellt bra alls).

Tror det var allt :)
 
Hallå! :)

Jag har börjat fundera på att flytta till Köpenhamn så småningom, men hur gör man egentligen? Det är som sagt fortfarande bara i idéstadiet och jag spånar mest bara just nu. Jag vill inte flytta av någon särskild anledning (alltså för att studera till något särskilt eller dylikt), vill bara flytta för att jag tycker att KBH är en så himla fin stad!

Någon här som bor/bott i Danmark och har några tips? Eller någon som flyttat utomlands till något annat land och kan ge några generella tips?

Jag flyttade till Köpenhamn 2006 och bor numera i Odense (bodde dock i Norge 2014-2015 :)). Om man ska få mig till att flytta från Danmark och tillbaka till Sverige, så blir det med fötterna först ;).

Det bor och / eller jobbar sjuuuukt många svenskar i Kbh, så du är aldrig ensam "svenskjävel" i stan. Boende är inte det lättaste för tillfället. Försök att undvika flyttande under terminstart (januari och september), för där trissas priser och efterfrågan något enormt. Skaffa ett abonnement på boligportal.dk, som är den i särklass största sidan för uthyrning. Generellt så ses svenskar som pålitliga och trevliga, så tryck gärna på ditt ursprung när du letar boende. Kollektiv är vanligt och en boendeform som jag varmt rekommenderar! Att hitta sin egen lägenhet i närheten av stadskärnan till under 10000 kr i månaden kan man i princip fet-glömma, som läget ser ut nu.

Svenskar är i allmänhet också eftertraktade som jobbtagare. Största jobbagenten är jobindex.dk.

På norden.org (Nordisk ministerråds hemsida) får du alla tänkbara praktiska upplysningar som behövs när du flyttar inom Norden :up:.

Bara gör't! Köpenhamn blev snabbt mitt hjärtas hemstad och kommer så förbli :love:.

Fråga på om det är något du undrar över :).
 
Jag flyttade till Köpenhamn 2006 och bor numera i Odense (bodde dock i Norge 2014-2015 :)). Om man ska få mig till att flytta från Danmark och tillbaka till Sverige, så blir det med fötterna först ;).

Det bor och / eller jobbar sjuuuukt många svenskar i Kbh, så du är aldrig ensam "svenskjävel" i stan. Boende är inte det lättaste för tillfället. Försök att undvika flyttande under terminstart (januari och september), för där trissas priser och efterfrågan något enormt. Skaffa ett abonnement på boligportal.dk, som är den i särklass största sidan för uthyrning. Generellt så ses svenskar som pålitliga och trevliga, så tryck gärna på ditt ursprung när du letar boende. Kollektiv är vanligt och en boendeform som jag varmt rekommenderar! Att hitta sin egen lägenhet i närheten av stadskärnan till under 10000 kr i månaden kan man i princip fet-glömma, som läget ser ut nu.

Svenskar är i allmänhet också eftertraktade som jobbtagare. Största jobbagenten är jobindex.dk.

På norden.org (Nordisk ministerråds hemsida) får du alla tänkbara praktiska upplysningar som behövs när du flyttar inom Norden :up:.

Bara gör't! Köpenhamn blev snabbt mitt hjärtas hemstad och kommer så förbli :love:.

Fråga på om det är något du undrar över :).

Så kul att du att du trivs i Danmark och tack så mycket för svaret! :D Gällande boende så är det just ett kollektiv jag vill bo i! Jag tycker det verkar spännande att bo med andra människor och sen är det ju billigare också förstås :) Jag har en släkting som bott i kbh ett par år (hon avskyr det dock ;)) så jag har fått hälsa på och upptäcka staden en handfull gånger. Det är ju inte en, till ytan, jättestor stad och för mig gör det absolut ingenting att bo en bit utanför innerstan. Jag ska kolla upp hemsidorna du länkade.

Hur har det funkat för dig med språket? Pratar du helt flytande danska nu; och tar det väldigt lång tid att komma in i språket? De gånger jag har varit i Danmark så har jag växlat mellan engelska och svenska. Mestadels blir det engelska, för så fort de hör att man är svensk så börjar de prata så snabbt att jag tappar bort mig (:angel::o) men också för att de flesta danskar i min ålder (jag är 18 år) verkar föredra att prata engelska! :)
 
Hoppar in i tråden då jag bott i Århus sedan 2012 :) här är svenskar extremt eftertraktade så det är lätt att få jobb. Jag lärde mig danska och pratade efter ca ett år flytande. Men pratat både svenska och norska parallellt sen barnsben så tror det var lättare för mig än andra. Många har svårt med uttalet men fixar att byta ut ord :)
Jag trivs oerhört bra i Danmark och har inga som helst planer på att flytta tillbaka till Sverige. Just nu pluggar jag och jobbar.

När du flyttar hit går du bara till borgerservice och anmäler din flytt, du väljer husläkare på plats och får ditt personnummer efter max 3 dagar. :) när du fått personnummer kan du fixa bankkonto, mobil osv.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 987
Senast: Ramona
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 885
Senast: Whoever
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 330
Senast: Ridinglady
·
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 329
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp