Bukefalos 28 år!

Flytta till landet - hur vågade ni ta steget?

Sv: Flytta till landet - hur vågade ni ta steget?

Med eget stall är sanningen att de flesta rider mindre än någonsin, eftersom allt annat tar tid (staket, paddock, hämtning av foder, lastning av foder, lossning av foder, gödselhantering, lagningar etc).

Helt sant...När vi var inhyrda hade jag dåligt samvete om jag inte red hästarna, då var det superviktigt. Nu är det liksom "stulen" tid från allt runtarbete när jag tar mig tid att rida. Då var ridningen oftast avkopplande och känslan "vad skönt, de har fått jobba" Nu är känslan oftast "fabian, jag måste hinna det och det när jag kommer tillbaka innan jag gör det".

//

Jimma
 
Sv: Flytta till landet - hur vågade ni ta steget?

Precis så känner jag med. Det är mycket skrämmande att flytta ifrån "tryggheten" i stan. Funkar t. ex. inte telefonen någon gång så ringer man bara och de fixar det nästa dag.
Det känns som om man får sköta sig själv lite mer när man bor på landet. Fast det är ju egentligen lite det man vill också, att få bestämma mera själv.

Så kanske drömmen om eget hunddagis och katthem och allt vad det är kan bli verklighet också någon gång.... Drömma kan man ju alltid!

Att ha någon att rida med kommer jag inte att sakna, där jag har hästarna nu finns det inte en kotte att rida med i alla fall, så den biten gör ingen skillnad. Jag har eget stall nu med, fast jag hyr det, så ensamt är det i stallet även nu. Och det gör mig ingenting, när jag är i stallet vill jag umgås med hästar, inte med människor.
 
Sv: Flytta till landet - hur vågade ni ta steget?

En sak som jag tror är väldigt viktig för att man ska trivas är att man tycker det är väldigt roligt att pyssla, jobba, mecka, fixa och lösa problem hela tiden. Man får inte heller stressa upp sig över att man har en lista på saker som bör göras, som byggs på i en mycket större takt än man någonsin hinner beta av den. Man måste liksom trivas med (eller åtminstone lära sig leva med) att varje dag man vaknar eller kommer hem från jobbet eller vad man nu sysslar med, så finns det alltid XXX antal saker som pockar på uppmärksamhet eller som man borde ta tag i. Där måste man vara duktig på att sålla och prioritera. Jag resonerar som så att alla levande varelsers väl och ve går först, fel som kan orsaka att stora ekonomiska värden går förlorade kommer sen, och efter det kommer resten av listan - om/när jag får tid.
Man kommer aldrig hinna med att göra allt man skulle vilja göra med huset/gården/markerna.

Man bör även ha inställningen att "jippi, nu pajade pumpen igen, vad roligt att få mecka lite!" eller "hoppsan, det regnar in genom taket, nu blev jag jättenyfiken på hur jag ska kunna lösa det här!" eller "oj, har vattenledningen frusit, det vill jag ta tag i på en gång!" eller "nämen titta, har det fallit ett träd över vägen, gud så bra, jag som precis kände för att hugga ved!"... ;) Tycker man att sånt är jobbigt kommer man till stor del att leva i en mardröm...
 
Sv: Flytta till landet - hur vågade ni ta steget?

Den där inställningen ska jag GENAST ta till mig och börja öva på:p :rofl:

//

Jimma
 
Sv: Flytta till landet - hur vågade ni ta steget?

Vi är båda stadsbor men flyttade ut på landet när vi fick barn. Vi har ca 25 min till stan och 10 till närmaste samhälle. Vi har ca 4 hästar o 2 hundar. Det var en stor omställning först. Mörkret bla och naturen är mycket närmare. Älven stiger på våren och om tex avloppet tjorvar så måste man ta tag i det osv. Men jag älskar det. Du lever närmare naturen, när det är härligt och vacker är det HÄRLIGT och när det är snöstorm och hemskt är det HEMSKT. ;) Barnen har kompisar men det blir en del bilkörning, vi transporterar hästar flera gånger i veckan till träningar/tävlingar. Hästtransport o två bilar är et MÅSTE för oss. Du måste ha en större buffert ekonomiskt om det händer något samt att det är vansinnigt mycket jobb. Vi har byggt stall o garage, renoverat hela huset och gjort egen ridbana. Det mesta själva, utan hantverkare av ekonomiska skäl. Du lär känna hästarna på ett helt annat sätt eftersom du lever med dem. Vi lämnar hästarna på dagarna ofta några timmar, det är inga problem för oss. Jag är glad att mina barn får växa upp så här med djuren och de har möjlighet att träna o rida obegränsat vilket har gjort dem till duktiga ryttare också. Om man är rädd för besvär och vill ha det enkelt - gör det inte. Om man gillar utmaningar och friheten - gör det.
 
Sv: Flytta till landet - hur vågade ni ta steget?

Vi bor i villa nu så helt borta är jag inte vad det gäller att fixa med huset och så. Hyr även ett stall till mina fyra hästar där jag får göra allting själv, utfodringar, bygga stängsel, laga vattenkoppar o. s. v. mycket sådant som man inte alltid behöver gära om man hyr in häst på ett "vanligt" inackorderingsstall. Det klart att det blir en massa extra saker med egen gård, men jag har lite hum om det hela, vill jag påstå.
Det som jag tänker mycket på är hur det funkar med enskilt avlopp, vatten, brunnar och sådant. När det är kommunalt så ringer man ju bara till någon så kommer de och lagar när det pajjar. När man läser på gårdar till salu så står det mycket om "brunn på grannens tomt", avlopp med markbädd" t. ex. som jag inte fattar ett dugg utav. Och då är det inte så roligt att sitta mitt i skogen utan varmvatten....
Men jag antar att man lär sig mycket med åren också.
 
Sv: Flytta till landet - hur vågade ni ta steget?

Jag har en liten mellan-lösning kan man säga.

Jag hyr ett litet hus på en gård och är även "inackorderad" i stallet. Jag sköter om stallet åt ägaren och är typ ansvarig men hon håller i den ekonomiska biten med inackorderingar. Så jag har det helt perfekt nu tycker jag.

Jag vantrivs i stan och har inte ekonomi till att ha eget hus. Så detta är den perfekta lösningen för mig.
 
Sv: Flytta till landet - hur vågade ni ta steget?

När man läser på gårdar till salu så står det mycket om "brunn på grannens tomt", avlopp med markbädd" t. ex. som jag inte fattar ett dugg utav.

Det tror jag inte är något större problem - när vi flyttade ut från stan hade jag inte heller någon koll på det där, men det går att läsa in sig på och lära sig hur det funkar, det tror jag inte du behöver oroa dig för. Det som är bra är väl bara att ta tag i att lära sig hur det funkar INNAN det går sönder eller måste åtgärdas... ;) (fast det gjorde inte vi, och det gick nog ganska bra ändå :D )
 
Sv: Flytta till landet - hur vågade ni ta steget?

Det som jag tänker mycket på är hur det funkar med enskilt avlopp, vatten, brunnar och sådant. När det är kommunalt så ringer man ju bara till någon så kommer de och lagar när det pajjar. När man läser på gårdar till salu så står det mycket om "brunn på grannens tomt", avlopp med markbädd" t. ex. som jag inte fattar ett dugg utav. Och då är det inte så roligt att sitta mitt i skogen utan varmvatten....
Men jag antar att man lär sig mycket med åren också.

Ett bra tips är att skaffa nummer till pålitliga elektriker, rörmokare etc bland det första du gör på ny ort. Kolla gärna med grannar vem som brukar vara bra och kan komma hyfsat snabbt.
Det är guld värt att kunna ringa efter hjälp när det krisar om man är osäker. Var med när hantverkaren kommer och titta så lär du dig förhoppningsvis något nytt.

Är man trevlig och hjälpsam med grannar omkring kan man (förhoppningsvis) få mycket hjälp tillbaka också, passa varandras djur, få traktorhjälp, plogning etc. Alternativt om man är beredd att betala för hjälpen och har grannnar med maskiner som har tid att ställa upp. Vi får ploghjälp på vintrarna mot att bonden får använda vår mark att odla på t.ex. Det är ju dessutom bra för oss att marken sköts nu när jag inte har hästarna kvar längre, så det känns som en bra deal ;)

Jag hoppas du vågar ta steget och prova, det låter som om du har bra grundkunskaper och rätt inställning för att lyckas!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 450
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
30
· Visningar
3 099
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 405
Senast: sthu
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 633
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp