Flytta vinbärsbuskar

Paddington

Trådstartare
När är rätt tid att gräva upp och flytta vinbärsbuskar?
En arbetskamrat tänkte göra sig av med sina och jag tänkte de skulle få nytt hem här hemma istället :D
 
Skulle tro att det går bra att göra nu.
Har för mig att sensommar/tidig höst är lämplig flytt-tid. Om du inte är långt norrut bör de väl hinna rota sig hyfsat innan vintern. Gärna klippa ner så blad och grenar inte är mer än rötterna klarar. (tumregel: maximalt samma volym över som under jord?) Vissnar de ska väl inte bli större skada än att de kan skjuta nytt till våren.
(reservation för information ur mitt minne, inte 100% säker)
 
Skulle tro att det går bra att göra nu.
Har för mig att sensommar/tidig höst är lämplig flytt-tid. Om du inte är långt norrut bör de väl hinna rota sig hyfsat innan vintern. Gärna klippa ner så blad och grenar inte är mer än rötterna klarar. (tumregel: maximalt samma volym över som under jord?) Vissnar de ska väl inte bli större skada än att de kan skjuta nytt till våren.
(reservation för information ur mitt minne, inte 100% säker)
vet inte om ajg läst det någonstans eller om någon berättat det, men jag har för mig att man ska beskära omkring 1/3 av vinbärsbusken och att den får bär på fjolårsskott?
Så jag antar att man inte får vara för hård när man klipper ner den om jag vill kunna skörda nästa sommar?
 
vet inte om ajg läst det någonstans eller om någon berättat det, men jag har för mig att man ska beskära omkring 1/3 av vinbärsbusken och att den får bär på fjolårsskott?
Så jag antar att man inte får vara för hård när man klipper ner den om jag vill kunna skörda nästa sommar?
När du tar hand om en väletablerad buske ska du helt ta bort de äldsta grenarna, inte skära ner något delvis. Den ska ge nya skott som kommer ända från botten och sedan får vara produktiva några år. ca5? utgå irfån om de "ser gamla ut".
Sätt förgreningsstället lågt (=marknivå, tom lite under) så att de nya grenarna kommer "direkt ur marken" inte från en stam/stubbe som inte förnyas när du skär bort det gamla.

Kanske du kan göra lika vid omplanteringen att minska antalet grenar, inte längden och hoppas att det blir skörd. Men omplantering kan nog skada produktion av blomanlag som ska brukas kommande vår, och den behöver kanske producera nya rötter och energigivande blad mer än bär första året. Beror nog på hur stor den är och hur mycket rötter+jord du kan flytta med. Man ska kunna få nya plantor bara genom att stoppa grenar i marken så de bör vara ganska bra på att rota om sig efter flytt också tycker jag.
 
Det går bra att göra nu. De blir ingen häftig torka eller värme innan hösten.

Ang beskärning. Röda vinbär bär först när grenarna är 3-4 år gamla. Min buske som jag började beskära när jag flyttade hit har börjat bära rejält på de grenar som kom andra året. Och grenar i tillväxt bär längre ner på grenen och inget i toppen. :)
Svarta vinbär är inte så kinkiga, de bär även på unga grenar.
Vita vinbär antar jag beter sig som röda?
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
831
Senast: mysboll
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 688
Senast: Ramona
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 754
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 155
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp