Flyttbart, litet, isolerat stall för två hästar?

FrauleinTotenkopf

Trådstartare
Hej! Finns det några sådana typ nyckelfärdiga byggnader som är flyttbara och helst isolerat? Jag skulle behöva 2 boxplatser, stallgång och en foderkammare. Om man inte vill skriva ut företagets namn kan man även pm:a mig.
 
Om du menar som något slags moduler av "riktigt" stall, som enkelt kan lyftas på en lastbil och köras iväg, så finns det egentligen inte.
Det finns dom som byggt stall i begagnade lastbilsskåp, eller på en ram till ett lastväxlarflak, men det är definitivt inga färdiga lösningar.

Det finns enklare boxar, hyrstall - mobila boxar som används vid tävlingsevent eller som tillfällig lösning vid en ombyggand av stall, oftast med presenning tak, som är väldigt flyttbara. Sätts oftast upp med "jordankare" i en grusbädd. Googla på flyttbara boxar.

Vill man ha så att säga bättre boxar, som går att flytta med visst besvär, så kan man exempelvis använda uteboxar, som monteras på ett sådant sätt så att det är enkelt att demontera för att flytta.
Montera dem mitt emot varandra, så det blir en "stallgång" emellan.

Sedan så finns ju flyttbara vindskydd av typen "rundbågehall" eller playmek, som är till för att vara flyttbara, och då behövs ju ett utrymme för "sjukbox" och skötsel förutom vindskyddet.
 
Jag menar ett isolerat stall och inte uteboxar eller vindskydd
Det finns inget flyttbart isolerat stall om två boxar med stallgång och redskaps/foderutrymme på marknaden.

Det skulle vara om någon säljer ett hembygge baserat på lastbilsskåp eller lastväxlarflak i så fall.

Hur ser du framför dig att stallet ska flyttas?

Två boxar och en stallgång drar minst ca 30 kvm.

En isolerad byggnad på 30 kvm flyttar man inte så lätt.

Det är som att flytta ett färdigbyggt Attefallshus.
 
Titta på arbetsbaracker/ manskapsbodar. De går att få tag på begagnat men sen får man inreda själv.
Förr var det ganska vanligt. Vet riktigt trevliga stall (tom på hjul) m just 2 boxar.
Det går nog att få tag på billigt.
 
Titta på arbetsbaracker/ manskapsbodar. De går att få tag på begagnat men sen får man inreda själv.
Förr var det ganska vanligt. Vet riktigt trevliga stall (tom på hjul) m just 2 boxar.
Det går nog att få tag på billigt.
Okej! Finns det nånstans man kan kolla på bilder på dessa lösningar?
 
Hur stora hästar pratar vi om? Baracker är som regel endast 2,4m höga. Container som är high cube är högre men där är bredden bara 2,35m.

Håll koll på måtten så du inte står med ett stall som inte är godkända för dina hästar.
 
Jag frågar återigen, hur ska stallet flyttas?

Och kanske också varför?

Varför ska stallet vara isolerat?
I södra halvan av Sverige är det oftast en överloppsgärning, och handlar mest om människans komfort, inte hästens.

Man behöver en rejält stor traktor och lastväxlarflak för att kunna flytta en sådan där byggbod (de är standardiserade i yttermått för att rymmas på ett lastväxlarflak).

Insidan av en byggbod klarar inte kravet att hålla för en hästspark (typisk en tunn skiva eller gipsskiva), insidan måste alltså förstärkas. Golvet är inte anpassat för att kissas och bajsas på, inte heller för tyngden av häst, måste alltså byggas om och bytas ut.
Det finns heller ingen dörr som passar för häst, så ny dörr

Lastbilsskåp är större, högre och stabilare, men kräver en hel del ombyggnad för att fungera.

En container, gjord i stål har stabiliteten och hållbarheten, men kräver en hel del ombyggnad.

Att bygga om ett lastbilsskåp eller en container blir inte billigt, och kräver kunskap och verktyg, men är möjligt, om man har så små hästar att boxdjup på ca 2,25 är OK.

Att bygga om en byggbod, som ju är gjord i lätta och tunna material är ett stolleprov. Då kan man lika gärna bygga själv från grunden.
 
Förstår du skillnaden mellan en Container och en byggbod?

En container är gjord i stål, och avsedd för tung och varierande last och är en stabil konstruktion att utgå ifrån för att inreda till stall och fullt möjlig att göra om till stall för två mindre hästar.
Container liksom lastbilsskåp kan göras om till stall, men flyttbarheten minskar, och det är inte helt enkelt att flytta dem.

En byggbod är gjord av tunna och så lätta material som möjligt, och kräver omfattande förstärkningar av grundkonstruktionen för att kunna användas som stall.
En byggbod är avsedd att vara hantera ombyte av kläder, att äta mat eller sköta kontorsgöromål på en byggarbetsplats.
Inget i grundkonstruktionen kan fungera för innevånare som väger flertalet 100 kg, kan tänkas sparka på väggen och dessutom kissar på golvet...
 
Jag frågar återigen, hur ska stallet flyttas?

Och kanske också varför?

Varför ska stallet vara isolerat?
I södra halvan av Sverige är det oftast en överloppsgärning, och handlar mest om människans komfort, inte hästens.

Man behöver en rejält stor traktor och lastväxlarflak för att kunna flytta en sådan där byggbod (de är standardiserade i yttermått för att rymmas på ett lastväxlarflak).

Insidan av en byggbod klarar inte kravet att hålla för en hästspark (typisk en tunn skiva eller gipsskiva), insidan måste alltså förstärkas. Golvet är inte anpassat för att kissas och bajsas på, inte heller för tyngden av häst, måste alltså byggas om och bytas ut.
Det finns heller ingen dörr som passar för häst, så ny dörr

Lastbilsskåp är större, högre och stabilare, men kräver en hel del ombyggnad för att fungera.

En container, gjord i stål har stabiliteten och hållbarheten, men kräver en hel del ombyggnad.

Att bygga om ett lastbilsskåp eller en container blir inte billigt, och kräver kunskap och verktyg, men är möjligt, om man har så små hästar att boxdjup på ca 2,25 är OK.

Att bygga om en byggbod, som ju är gjord i lätta och tunna material är ett stolleprov. Då kan man lika gärna bygga själv från grunden.
Jag håller inte med om att isoleringen endast är till fördel för människor. Isolering gör att ljudnivån vid regn minskar markant, på sommaren blir temperaturen för hästarna mycket mer behaglig och på vintern slipper man mycket kondens.
 
Jag håller inte med om att isoleringen endast är till fördel för människor. Isolering gör att ljudnivån vid regn minskar markant, på sommaren blir temperaturen för hästarna mycket mer behaglig och på vintern slipper man mycket kondens.
Med tanke på det behov av luftutbyte för två hästar i en så liten byggnad som diskuteras här så kommer temperaturen att vara den samma inne som ute på somrarna. Ljudisolering vid regn absolut men antagligen inte mer.
 
Med tanke på det behov av luftutbyte för två hästar i en så liten byggnad som diskuteras här så kommer temperaturen att vara den samma inne som ute på somrarna. Ljudisolering vid regn absolut men antagligen inte mer.
Mitt stall är 5x8 och skillnaden som blev när vi isolerade taket var stor på de områden som jag räknade upp.

Luftombyte är ordnat genom 6 ventiler och en lucka som den ena hästen kan sticka ut huvudet igenom.
 
Mitt stall är 5x8 och skillnaden som blev när vi isolerade taket var stor på de områden som jag räknade upp.

Luftombyte är ordnat genom 6 ventiler och en lucka som den ena hästen kan sticka ut huvudet igenom.
Isolerade tak är alltid bra, men skillnad på isolerat tak och isolerad byggnad.

Ventilationen oftast bristfällig. "Ventiler" säger ingenting om kapacitet mm. Runda gjorda för bostäder är direkt olämpliga för stall. En lucka kan väl visserligen vara bra men man måste även fundera på hur luften ska röra sig i byggnaden. Bara en lucka ger inget luftombyte i boxen.

Ts: uteboxar brukar vara hyfsat enkla att ta upp/ ner. Du har inte funderat på det?
 
Isolerade tak är alltid bra, men skillnad på isolerat tak och isolerad byggnad.

Ventilationen oftast bristfällig. "Ventiler" säger ingenting om kapacitet mm. Runda gjorda för bostäder är direkt olämpliga för stall. En lucka kan väl visserligen vara bra men man måste även fundera på hur luften ska röra sig i byggnaden. Bara en lucka ger inget luftombyte i boxen.

Ts: uteboxar brukar vara hyfsat enkla att ta upp/ ner. Du har inte funderat på det?
Ja absolut det håller jag med om. Men jag hävdar fortfarande att det blir bättre miljö för hästarna om byggnaden iallafall har isolerat tak. Min granne har en container som skydd i hagen. Hästarna är aldrig där, inte ens när insekterna är som värst.
 
Mitt stall är 5x8 och skillnaden som blev när vi isolerade taket var stor på de områden som jag räknade upp.

Luftombyte är ordnat genom 6 ventiler och en lucka som den ena hästen kan sticka ut huvudet igenom.
Ska det stallet ha vad som bedöms som ok minimiventilation och det är två fullstora hästar så ska all luft bytas ut en gång i timmen om du inte har enorm takhöjd. Du har inte tillräckligt luftutbyte om det är svalare inne än ute på sommaren mer än att det är skuggat inomhus då och i början när byggnaden kan kyla lite. Man kan ha hur många öppningar som helst men luften måste flöda in/ut också.

1702229978898.png
 
Ska det stallet ha vad som bedöms som ok minimiventilation och det är två fullstora hästar så ska all luft bytas ut en gång i timmen om du inte har enorm takhöjd. Du har inte tillräckligt luftutbyte om det är svalare inne än ute på sommaren mer än att det är skuggat inomhus då och i början när byggnaden kan kyla lite. Man kan ha hur många öppningar som helst men luften måste flöda in/ut också.

Visa bifogad fil 134023
Men det måste ju också inverka vilket material taket består av och färg? Svart plåt bli ju väldigt varm när solen skiner på sommaren.
 
Ska det stallet ha vad som bedöms som ok minimiventilation och det är två fullstora hästar så ska all luft bytas ut en gång i timmen om du inte har enorm takhöjd. Du har inte tillräckligt luftutbyte om det är svalare inne än ute på sommaren mer än att det är skuggat inomhus då och i början när byggnaden kan kyla lite. Man kan ha hur många öppningar som helst men luften måste flöda in/ut också.

Visa bifogad fil 134023
Den där tabellen är tyvärr felaktig, det krävs mycket högre flöden (finns en korrigerad variant idag). Jag brukar räkna på 500 m3/h för en stor häst i en klimatreglerad byggnad.

Ja, jag jobbar med detta 🙈😅
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: Bee
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 178
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 442
Senast: bobbbo
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 190
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp