Flyttstäd?

För länge sedan var det en mäklare som sa att är det något köpare och säljare kan bråka om så är det flyttstädningen. Jag tog fasta på det och gör jobbet själv. Som professionell städerska så för företaget jag jobbade för så uteblev städgarantin för kunden om denne inte kom och synade städningen ihop med oss. Jag blev tillslut den som alltid tog den här biten med kunden. En timma kvar på städningen ringde vi köparna som i princip alltid kom (min uppfattning är att det var väldigt uppskattat) . Jag erbjöd alltid kunden ett par vita bomullsvantar :) att ha på under besiktningen. Väldigt få tog dom. Hade själv sprayflaska och trasa till hands. Så gick vi runt tillsammans. Efteråt skrev kunden på en kvittens av godkänd städbesiktning.
När jag sålde mitt hus gjorde jag samma sak. Informerat kund att när flyttstädningen är klar ska dom komma och avsyna städningen, och därefter låses dörren och dom får nycklarna vid köpet hos mäklaren och då är allt klart och godkänt.


Det fungerar ju om köparen/säljaren bor tillräckligt nära för att det ska vara ett rimligt krav. Själv har jag haft köpare som bott 80 mil bort och att de skulle åka ner en extra gång för att syna städningen hade inte varit rimligt. Lägenheten vi köpte sist så hade säljaren flyttat till Italien och allt sköttes via mäklarfirman som hade fått fullmakt.
 
Allt är tomt och städat nu. Är nöjd med städningen. De nya hyresgästerna får tillgång till lägenheten på onsdag och eftersom jag gett tillåtelse till tidigare inflytt så städbesiktades inte lägenheten av hyresvärden då det tydligen är policy.
Jag gav de nya möjlighet att själva kolla städet, men de tyckte att det räckte att jag godkänt det.
 
Jag kapar tråden med en liten fråga! Städning av biutrymmen (förråd/garage/inglasad uteplats) vid flytt, räcker det med att sopa golvet/hyllor? Eventuellt torka det om golvet klarar av det? Jag tänker att viss betong är svårt att skura? Vi ska anlita flyttstäd men biytor räknas väl ofta inte med? Behöver jag putsa rutorna på uteplatsen?

Får jag inga svar så ringer jag mäklaren och frågar, men tänker att det inte var så akut att veta riktigt än 😊
Jag skulle tro att du kan se till att det ingår. De jag köpte av hade flyttstäd men fönstren var inte tvättade när jag flyttade in. De hade trott att det ingick i flyttstädet så de hade inte sagt till om det.

När jag själv hade fönsterputs hemma ingick även den inglasade altanen.
 
Har städat själv då jag flyttat, och flyttat in i både firmastädade och privatstädade bostäder med dålig städning. Jag tror att antingen skitar jag inte ner så mkt, eller så är jag osedvanligt bra på att städa, men jag har alltid gjort ett bättre jobb själv än de firmor som städat innan jag flyttat in nånstans. Enda fördelen jag ser med flyttstädning är att reklamation av köpare tas med utföraren och jag slipper åka tillbaka och bry mig. Dock ska man nog ha klart för sig att rensning av avlopp och fönsterputs ofta kostar betydande mkt extra och ingår inte i standard, så om jag ändå ska göra sånt själv kan jag lika gärna ta de enkla bitarna med... så har jag gjort.
 
Har städat själv då jag flyttat, och flyttat in i både firmastädade och privatstädade bostäder med dålig städning. Jag tror att antingen skitar jag inte ner så mkt, eller så är jag osedvanligt bra på att städa, men jag har alltid gjort ett bättre jobb själv än de firmor som städat innan jag flyttat in nånstans. Enda fördelen jag ser med flyttstädning är att reklamation av köpare tas med utföraren och jag slipper åka tillbaka och bry mig. Dock ska man nog ha klart för sig att rensning av avlopp och fönsterputs ofta kostar betydande mkt extra och ingår inte i standard, så om jag ändå ska göra sånt själv kan jag lika gärna ta de enkla bitarna med... så har jag gjort.
Ingår inte ens avloppsrens? I am flabbergasted! Vad kallar de flyttstäd då? Hela idén är ju att det ska vara rejäl djuprengöring.
 
Har städat själv då jag flyttat, och flyttat in i både firmastädade och privatstädade bostäder med dålig städning. Jag tror att antingen skitar jag inte ner så mkt, eller så är jag osedvanligt bra på att städa, men jag har alltid gjort ett bättre jobb själv än de firmor som städat innan jag flyttat in nånstans. Enda fördelen jag ser med flyttstädning är att reklamation av köpare tas med utföraren och jag slipper åka tillbaka och bry mig. Dock ska man nog ha klart för sig att rensning av avlopp och fönsterputs ofta kostar betydande mkt extra och ingår inte i standard, så om jag ändå ska göra sånt själv kan jag lika gärna ta de enkla bitarna med... så har jag gjort.


Avloppsrens har alltid ingått i mina flyttstädningar så det är nog olika mellan olika firmor. Anlitade inte en ren städfirma sist utan en firma som gjorde allt möjligt så vi hade samma personer som flyttade ena dagen åt oss och städade nästa dag, de tog även fönsterputsen . Det var smidigt. Fick firman rekommenderad och blev jättenöjda med allting.
 
Ingår inte ens avloppsrens? I am flabbergasted! Vad kallar de flyttstäd då? Hela idén är ju att det ska vara rejäl djuprengöring.

Inte då jag flyttade senast. Det kostade extra och om jag minns rätt skulle de ha runt 3000kr för 55 kvm i grundpris.
När jag flyttade in på ett ställe fick jag säga åt hyresvärden att rensa tidigare hyresgästs avlopp trots att de anlitat firma...
Nu i senaste fallet var det mögel i tvättmaskinen och hängde damm i taket trots städfirma så nej, det har varit slarv så många ggr så jag tror jag gör bättre djuprengöring på egen hand. Skäms för mkt över att lämna över skit till kommande boende. Skulle kunna tänka mig firma av praktiska skäl om jag flyttar långt och inte kan göra om vid ev klagomål, men isåfall endast därför.
 
Avloppsrens har alltid ingått i mina flyttstädningar så det är nog olika mellan olika firmor. Anlitade inte en ren städfirma sist utan en firma som gjorde allt möjligt så vi hade samma personer som flyttade ena dagen åt oss och städade nästa dag, de tog även fönsterputsen . Det var smidigt. Fick firman rekommenderad och blev jättenöjda med allting.

Vi har nog inte bott i samma stad tyvärr :jawdrop:
 
Inte då jag flyttade senast. Det kostade extra och om jag minns rätt skulle de ha runt 3000kr för 55 kvm i grundpris.
När jag flyttade in på ett ställe fick jag säga åt hyresvärden att rensa tidigare hyresgästs avlopp trots att de anlitat firma...
Nu i senaste fallet var det mögel i tvättmaskinen och hängde damm i taket trots städfirma så nej, det har varit slarv så många ggr så jag tror jag gör bättre djuprengöring på egen hand. Skäms för mkt över att lämna över skit till kommande boende. Skulle kunna tänka mig firma av praktiska skäl om jag flyttar långt och inte kan göra om vid ev klagomål, men isåfall endast därför.
Låter helt barockt! Jag hade aldrig anlitat den firman. 3000 låter inte alls som överpris men om det beskrivs som flyttstäd förväntar jag mig att det är en "deep clean"och givetvis att de åtgärdar eventuella klagomål.
 
Avloppsrens har alltid ingått i mina flyttstädningar så det är nog olika mellan olika firmor. Anlitade inte en ren städfirma sist utan en firma som gjorde allt möjligt så vi hade samma personer som flyttade ena dagen åt oss och städade nästa dag, de tog även fönsterputsen . Det var smidigt. Fick firman rekommenderad och blev jättenöjda med allting.
Så hade jag också när jag flyttade för tre år sen. Samma firma som lastade och körde hela bohaget städade den gamla lägenheten nästa dag, tror de tog 3000 för städningen och då ingick fönstren.

(De gjorde en så smart grej som säkert alndra också gör, jag hade bara aldrig tänkt på det. Jag skulle flytta 20 mil så de tömde lägenheten ena dagen och körde sen till nya stället nästa förmiddag. Men vad gör ni med alla mina grejer över natten då, undrade jag och fick svaret Det är lugnt, vi kör lastbilen till firman och parkerar med baklämmen mot husväggen så att den inte går att öppna 😂)
 
Låter helt barockt! Jag hade aldrig anlitat den firman. 3000 låter inte alls som överpris men om det beskrivs som flyttstäd förväntar jag mig att det är en "deep clean"och givetvis att de åtgärdar eventuella klagomål.

Ja helt galet. Men det var en småstad, kanske noll konkurrens. Men jag får se vad jag gör vid nästa flytt, har inte varit så impad av firmastädade lägenheter jag flyttat in i så det beror nog på om jag behöver se köparen i ögonen eller ej.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Tjatter Alltså det är papper överallt här hemma i min lägenhet. Hur jag än rensar går igenom och slänger så tar det inte slut! Och jag måste...
Svar
14
· Visningar
600
Senast: Amha
·
Hemmet Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med...
Svar
10
· Visningar
494
Senast: hastflicka
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
831
Senast: mysboll
·
Hemmet Jag fick en chock när jag fick min senaste elräkning för enligt den så ska jag ha gjort av med extremt mycket mer el än vad jag normalt...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
7 076
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp