Födda 2022

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 672
  • Visningar Visningar 95 342

Bukefalos 30 år!

IMG_7377.webp

Doris har också ny hagkompis, en travhäst som snabbt blivit hennes hunsade men älskade äkta man, gud vad hon kör med den där stackaren, ursäkta ordvitsen. 😂

1000005643.webp

Förskolan drar snart igång igen för Emeri. Planen är om 1-2 veckor (vädret får avgöra). Just nu försöker jag sanera henne efter att hon fått gå typ orörd i två månader. 😅

Som lite muta får hon alltid sina tillskott (mineraler och salt blandat med liiiite Krafft) där också, positiva upplevelser 😁

Visa bifogad fil 171699
Förskolan drar snart igång igen för Emeri. Planen är om 1-2 veckor (vädret får avgöra). Just nu försöker jag sanera henne efter att hon fått gå typ orörd i två månader. 😅

Som lite muta får hon alltid sina tillskott (mineraler och salt blandat med liiiite Krafft) där också, positiva upplevelser 😁
Hur går det med näsan?? Jag har smort varje förmiddag med spf50 hela värmeböljan men ändå tror jag hon lyckades bränna sig💔

Hur går det med näsan?? Jag har smort varje förmiddag med spf50 hela värmeböljan men ändå tror jag hon lyckades bränna sig💔
Stackarn!
Emeri har klarat sig mycket bra faktiskt, lite bränd i början på säsongen men det la sig. UV-huva dygnet runt (har fått lufta sig några timmar på natten) även vid mulet/regnigt väder.
Har även haft solskyddsfaktor 50(barn) och zinksalva när det varit som värst.
1000005623.webp

Denna huva från Shires har varit fantastisk! Har en med svart nät hela vägen också som varit på när denna behövt en tvätt. Emeri dyker ner i huvorna nu, det trodde jag aldrig skulle ske efter förra årets "slagsmål' (läs mutning från mitt håll) för att få på och av 😅

Stackarn!
Emeri har klarat sig mycket bra faktiskt, lite bränd i början på säsongen men det la sig. UV-huva dygnet runt (har fått lufta sig några timmar på natten) även vid mulet/regnigt väder.
Har även haft solskyddsfaktor 50(barn) och zinksalva när det varit som värst.
Visa bifogad fil 171723
Denna huva från Shires har varit fantastisk! Har en med svart nät hela vägen också som varit på när denna behövt en tvätt. Emeri dyker ner i huvorna nu, det trodde jag aldrig skulle ske efter förra årets "slagsmål' (läs mutning från mitt håll) för att få på och av 😅
Jag köpte en sån men hennes kompis har dödat 4 huvor för mig iår😞 den ligger oanvänd för jag vet att den är slaktad dagen efter.
Hoppas han blir såld snart 🤔🤣

Nova löshoppade igår efter ett långt uppehåll. Hon tyckte de var så roligt!
Kommenterade att jag vill vara med snart igen och fick svar att du kan ju börja hoppa uppsuttet nu. Eller inte 🤣 är ju rädd att bli avbockad utan hinder 😅

Men hon ska ridas av en tjej på torsdag som var med igår och det lät som att hon kunde tänka sig att hoppa in henne när det är dags sen! Så vi får hoppas Nova sköter sig på torsdag 😃

IMG_1949.webp

Vi är lite på gång med inridningen nu! Kom ju inte så långt i våras eftersom Bob var väldigt omogen då och mer intresserad av att bita matte i foten och klättra upp på pallen, plus att min tid inte räckte. Nu gör vi ett ryck påin semester och två dagar har vi kunnat rida typ 15-20 meter själva utan hjälp. Tänker att det är en början i alla fall!
1000001559.webp

Hur håller era vikten på betet? Min ser ok ut, revbenen kan anas. Antar att han bränner mycket då han hans mamma är fullblod och så växer han…

1000006396.webp

Jag har varit uppe på Emeri igen 😍

Jag har ju valt att börja från noll igen med inridningen. Kändes inte helt hundra i våras även om inget hände eller blev "fel". Men hon var för mkt i varv liksom. Gör allt själv också nu, jag blir lite för påverkad av andra och jag vill ju göra på mitt sätt och på det vis jag tror passar oss och framförallt Emeri bäst.

Nu har vi enbart jobbat med att hitta verktyg för avslappning, lugn och att hon ska ha fokus på mig. Har övat mkt på att bara stå stilla och i avspänt läge. Och ja efter lite jobb var det bara att parkera henne vid pallen och kravla upp. Så duktig 😍 helt avspänd och cool med att jag var där uppe.

Visa bifogad fil 172848
Jag har varit uppe på Emeri igen 😍

Jag har ju valt att börja från noll igen med inridningen. Kändes inte helt hundra i våras även om inget hände eller blev "fel". Men hon var för mkt i varv liksom. Gör allt själv också nu, jag blir lite för påverkad av andra och jag vill ju göra på mitt sätt och på det vis jag tror passar oss och framförallt Emeri bäst.

Nu har vi enbart jobbat med att hitta verktyg för avslappning, lugn och att hon ska ha fokus på mig. Har övat mkt på att bara stå stilla och i avspänt läge. Och ja efter lite jobb var det bara att parkera henne vid pallen och kravla upp. Så duktig 😍 helt avspänd och cool med att jag var där uppe.
Det var lite lika för mig. Skulle gå fort, hända saker rättså snabbt från ett pass till nästa.
Backade och det blev mycket tömkörning och promenader innan jag började rida igen, ensam eller bara nån med ifall ngt skulle hända. Skippat galoppen länge eftersom jag är mesig och varför stressa?
Men idag galopperade jag ett helt varv på en oval på ridbanan, i båda varv! Nästa mål är fyrkantspåret. Få se om hon får vila och vi tar det senare eller om det känns bra nån dag snart 😃

1000007057.webp

Så här långt har vi kommit nu. Sakta men säkert för att snart kunna kallas ridhäst.
Skrittar uppsuttet i båda varven, styrningen är lite sisådär men gas och broms fungerar fint 😍

Är så glad att jag backade bandet och tar allt låååååångsamt. Inte ett pass där hon spänt till eller jag känt mig osäker uppe på ryggen på henne. Och då har vi ändå jobbat med traktorer igång, hundar lösa, vinande blåst och en kompressor som var glömd igång och därmed startade i tid och otid. Hon tittar till, eller lyssnar såklart, men noll spänning!

Här har det inte blivit vare sig inridning eller sommarbete som planerat, utan istället en lång boxvila och opererad hov pga en djup böld/keratom... :(

Men nu i lördags fick lillkillen äntligen komma ut till sina kompisar igen, efter ca 10 veckor med box/sjukhage. :heart Han har varit superduktig och snäll, verkligen en dröm att ha på boxvila, dock inte så mycket tålamod med att byta bandage på hoven varje kväll den sista tiden... 😅

Nu ska han iaf få "vara häst" i några veckor, innan vi börjar med lite träning och så får vi se om han inte kan hinna bli inriden innan vintern ändå. Men säkert bra att springa av sig 10 veckors överskottsenergi innan han får ryttare för första gången... :angel:

IMG_4365[1].webp

Nova har vilat.. kanske 8 veckor? Hängt med på några promenader bara. Idag longerade jag och hon skötte sig fint! Om det är ok väder imorn eftermiddag och hon verkar nöjd ska jag nog sitta upp. 😊 tänkte försöka rida lite innan vintern, det blir nog en långvila då även om vi åker till ridhuset en period.

IMG_2317.webp

Nu får Bob höstlov! Han har travat ett par gånger med sin matte, visserligen med drivhjälp men i fin balans, vi har styrt lite runt träd och tar oss hyggligt från punkt a till b. Nu kommer den jobbigaste tiden på året för mig så det passar med en häst mindre att rida samtidigt som vi ändå kommit en bit nu så vila känns okej. Han är dessutom i total otakt i kroppen och fortfarande väldigt omogen och mycket bäbis. Drar igång runt jul igen om underlaget är hyfsat. I morgon träffar han hovslagaren och får av sig skorna så blir det (förhoppningsvis) två skoperioder barfota.
1000002795.webp

1000007779.webp

Första bilden på oss så här! Inte vackert någonstans men jag är så glad i min lilla häst 😍

Men, Vi har flyttat från rundkorallen ut på ridbanan nu. Gas och broms för rösten fungerar fint, nu ska vi bara få ihop det där med vad skänkel betyder också. 😁

Lite knepigare med styrningen, men vi kan i alla fall svänga så att vi byter varv. Stackars Emeri får ju stå ut med mig, jag är så galet ringrostig när det kommer till ridningen eftersom jag inte ridit ordentligt på över 1,5 år...

Liknande trådar

• Någon som har en MG5?
  • Don Fanucci Zet klar för Hugo Åbergs
  • Bruksprovet 2025
  • Låna avelssto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat