Födda 2022

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 672
  • Visningar Visningar 95 342

Bukefalos 30 år!

Det är blandat här, ute går det bra med alla gångarter, trögt på banan! Tog med sambon ut på min andra häst på banan och då fick vi till alla gångarter där med så det tar sig ändå. Snäll är hon och går att rida ut ensam om man vill.

Nova har hittat gasen på ridbanan, iallafall de senaste ridpassen! 😁
Hon har inte bockat på länge och jag känner mig rättså trygg ändå. Häromdagen red vi ut med sällskap, en stig vi inte ridit på flera år. Nova var så duktig och gick flera gånger före när den andra hästen inte vågade. Över träd, genom våtmark. Så stolt över henne!
Igår galopperade hon över första bommen med min hjälpreda, det var inget konstigt heller! 😍
Har inte vågat galoppera i skogen än. Snart, kanske. 😅

Hon ska få tuffa på några veckor innan det blir för trist att hålla på i mörker och kyla.

IMG_2389.webp

Har det funkat med att spraya på något? Annars blir Calles matte mer ekonomiskt belastad..
Nej inget funkar🥲

Helt ärligt har jag gett upp, de får gå sönder och jag lagar dem. Hon växte ur dem från förra året så köpte nya i våras, men dom var slut dom gamla…. De nya håller en säsong till med lite lappar. Rambo Hoody så rätt slittåliga.

Det är nog bästa tipset, tåliga täcken. 600d täcken tål ingenting. Behövs 1200d.
Vi har problem med att hästarna äter lite allt möjligt olämpligt som väggar i lösdriften, stolpar och vattenbaljor, sina egna täcken, bandage vid skador.. och kanibalspray för grisar funkar ibland. Stort plus att det inte kladdar.

Nej inget funkar🥲

Helt ärligt har jag gett upp, de får gå sönder och jag lagar dem. Hon växte ur dem från förra året så köpte nya i våras, men dom var slut dom gamla…. De nya håller en säsong till med lite lappar. Rambo Hoody så rätt slittåliga.

Det är nog bästa tipset, tåliga täcken. 600d täcken tål ingenting. Behövs 1200d.
Vi har problem med att hästarna äter lite allt möjligt olämpligt som väggar i lösdriften, stolpar och vattenbaljor, sina egna täcken, bandage vid skador.. och kanibalspray för grisar funkar ibland. Stort plus att det inte kladdar.
Det är ju inte mina hästars täcke han äter tyvärr. Och täcket igår kan inte ens med vilja eller silvertejp laga det där täcket. Vi pratar strimlor som hängde från manken och hela vägen bakåt :rofl: Han vågar inte riktigt på de stora för han är ju inte så kaxig precis. Han vill bara leka.
I värsta fall får han gå med min fånghäst så får jag köpa egna täcken när han förstör andras.

Det är ju inte mina hästars täcke han äter tyvärr. Och täcket igår kan inte ens med vilja eller silvertejp laga det där täcket. Vi pratar strimlor som hängde från manken och hela vägen bakåt :rofl: Han vågar inte riktigt på de stora för han är ju inte så kaxig precis. Han vill bara leka.
I värsta fall får han gå med min fånghäst så får jag köpa egna täcken när han förstör andras.
Min stallkompis skulle aldrig köpa nya täcken åt mig 🙃 men hittills har inget blivit strimlat men har fått flera förstörda. Men vi bor ju hemma hos henne så antar att det är gilla läget eller flytta 🙈 men det har tvingat mig att köpa slitstarka täcken iallafall.

Min stallkompis skulle aldrig köpa nya täcken åt mig 🙃 men hittills har inget blivit strimlat men har fått flera förstörda. Men vi bor ju hemma hos henne så antar att det är gilla läget eller flytta 🙈 men det har tvingat mig att köpa slitstarka täcken iallafall.
Jag skäms så mycket. Igår sa ägaren ”men det behöver inte vara Calle”. Nä men vad tror du? Han har aldrig gått med hästar med täcke innan och han är nog lite understimulerad. Och b-ponny är perfekt, han kan ju stå rakt över den o dra. Ponnyn är nog runt 119-120 och Calle 172…

Så jag behöver köpa nya täcken till henne. Pinsamt. Men ska också kolla på sånt anti-bit medel.

Jag skäms så mycket. Igår sa ägaren ”men det behöver inte vara Calle”. Nä men vad tror du? Han har aldrig gått med hästar med täcke innan och han är nog lite understimulerad. Och b-ponny är perfekt, han kan ju stå rakt över den o dra. Ponnyn är nog runt 119-120 och Calle 172…

Så jag behöver köpa nya täcken till henne. Pinsamt. Men ska också kolla på sånt anti-bit medel.
I våras hade vi samma problem, min inhyrnings femåring bet sönder min treårings täcken. Ibland höll de bara några timmar. Jag har köpt på mig mer slitstarka täcken och hon gjorde egen antibitspray eftersom inga på marknaden fungerade. Tvål, ättika och parfym tror jag hon blandade, lukten förjävligten fungerade!

Ja det är ett elände.
Som tur är har våra en bra ligghall med tak utanför också, så vi behöver egentligen aldrig täcka dem pga regn och ren kyla klarar de bra. Men ibland blåser det och såklart som värst där maten är, då får jag lite dåligt samvete.
Och eksemtäcke måste hon ju ha.
Men jag får köpa dem själv 🤣

Hoppas han lägger av med anti bit medel!

I våras hade vi samma problem, min inhyrnings femåring bet sönder min treårings täcken. Ibland höll de bara några timmar. Jag har köpt på mig mer slitstarka täcken och hon gjorde egen antibitspray eftersom inga på marknaden fungerade. Tvål, ättika och parfym tror jag hon blandade, lukten förjävligten fungerade!
Hur mycket av varje?

1000007982.webp

Vad jag tycker om min häst 😍
Skrittar och travar på banan nu, både gas, broms och svänga fungerar helt ok. Vi har också invigt en av de kortare uterundorna för hand. Vi mötte hästar, gick förbi presseningsväxthus, mötte cyklister och hade hästar farandes i hagar vi passerade och hon bara knatar på. Så skönt med modiga hästar!

Nu blir det nog en paus, hade egentligen tänkt köra på ett tag till. Men mycket tråkigheter hela hösten har satt sina spår och jag är dränerad på energi. Jag vill ju inte förstöra något för att jag inte är med mentalt nu när allt känns så bra med henne. Och jag har ju ändå tänkt att detta får ta tid så känns inte så dumt med en liten paus. Det får bli mycket gos i stället, för det är gott för själen ❤️

Liknande trådar

• Någon som har en MG5?
  • Don Fanucci Zet klar för Hugo Åbergs
  • Bruksprovet 2025
  • Låna avelssto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?