Bukefalos 30 år!

Ful, fulare ... 20250802_145212.webp

Lamadjur!
:D:love:

IMG_7632.webp

Hedda har flyttat från mamma till jättefin lösdrift med jämngamla kompisar. ❤️
Typ åtta minuter från mitt jobb så kommer hälsa på ofta. De har även övervakningskamera som de delat med mig så jag kan kika på henne i princip när jag vill.😍

Kastrering av lill-skiten förra veckan. Har inte möjlighet att mäta men han är nog inte många cm lägre än sin mamma på 170 :nailbiting: Vägde in på nästan 500 kg och då är han gränsfall smal. Gudasnäll är han åtminstone, gick raka vägen in i släpet och stod som ett ljus helt själv dit och med två kompisar på hemvägen.

Kastrering av lill-skiten förra veckan. Har inte möjlighet att mäta men han är nog inte många cm lägre än sin mamma på 170 :nailbiting: Vägde in på nästan 500 kg och då är han gränsfall smal. Gudasnäll är han åtminstone, gick raka vägen in i släpet och stod som ett ljus helt själv dit och med två kompisar på hemvägen.
Minns inte stammen på den? 🤣

Mätte mini förra veckan och hon mäter in på 153cm och på Ultuna vägde hon ca 380 för ett par månader sen 😁

Minns inte stammen på den? 🤣

Mätte mini förra veckan och hon mäter in på 153cm och på Ultuna vägde hon ca 380 för ett par månader sen 😁
Chaccafly - New Port W - Cardento - xx. Mormor var 162, morfar 164, mamma är ca 170 och Chaccafly typ 168 eller nåt. Jag rider ju liksom B-ponny fortfarande så hur jag ska kunna kravla mig upp på den här dinon i framtiden är en gåta 😅

Ja det ser väl bättre ut?! Hur är prognosen?
Prognosen är god. Jag kommer att röntga honom igen, när det är dags för kastrering runt årsskiftet-vårvintern.

Då är han någonstans mellan 18-21 månader, och jag tänker att det är vettigt att göra unghäströntgen i samband med det.

Enligt veterinären är det bra att vänta till dess, eftersom leden vid den tidpunkten kommer att vara färdigvuxen. Mycket kan reparera sig själv i och med att han ännu växer.

Men det är klart att jag gärna hade kollat upp honom redan nu. Prognosen eller behandling är dock inte annorlunda bara för att jag får en uppdatering, och som åring är han ju ändå inte i något arbete.

Helt illa är det nog inte, trots allt, eftersom han rör sig fint. Galligheten i hasen verkar inte besvära honom alls iallafall.

Prognosen är god. Jag kommer att röntga honom igen, när det är dags för kastrering runt årsskiftet-vårvintern.

Då är han någonstans mellan 18-21 månader, och jag tänker att det är vettigt att göra unghäströntgen i samband med det.

Enligt veterinären är det bra att vänta till dess, eftersom leden vid den tidpunkten kommer att vara färdigvuxen. Mycket kan reparera sig själv i och med att han ännu växer.

Men det är klart att jag gärna hade kollat upp honom redan nu. Prognosen eller behandling är dock inte annorlunda bara för att jag får en uppdatering, och som åring är han ju ändå inte i något arbete.

Helt illa är det nog inte, trots allt, eftersom han rör sig fint. Galligheten i hasen verkar inte besvära honom alls iallafall.
Håller tummarna att allt är bra vid kollen! 😃

Hade transporten framme så lasttränade Mini lite idag! Hon är så snäll, trodde hon skulle sluta gå in i transporten efter alla resor till veterinären och med ont ben och nu sist ond hov. Men hon har alltid gått in direkt trots lite träning.
Så idag tog vi steget längre och tränade på att gå in själv, med lite stöd av linan runt bommen.
Så duktig🥰 massor med godis. Stängde inte idag men hon står kvar där tills jag ber henne backa ut. Hade hon varit valack hade hon varit en liten farbror.

IMG_2414.webp

Hade transporten framme så lasttränade Mini lite idag! Hon är så snäll, trodde hon skulle sluta gå in i transporten efter alla resor till veterinären och med ont ben och nu sist ond hov. Men hon har alltid gått in direkt trots lite träning.
Så idag tog vi steget längre och tränade på att gå in själv, med lite stöd av linan runt bommen.
Så duktig🥰 massor med godis. Stängde inte idag men hon står kvar där tills jag ber henne backa ut. Hade hon varit valack hade hon varit en liten farbror.

Visa bifogad fil 176158
Otroligt duktig!🤩
Min stod på bakbenen och fick drogas sist hon skulle åka.. iofs första gången utan mamma.

Tränade lite häromdagen, bara flytta för tryck och gå framåt fastän jag står still för att sedan kunna skicka in henne i transporten i framtiden! Jätteduktig och så uppmärksam och känslig utan att bli minsta osäker eller ängslig när hon inte riktigt förstår.

Men hur tänker ni med täcke? 🫣 har aldrig täckat de unghästar vi haft, förutom vid ruskväder typ snö och blåst i kombination.
Idag har vi -5, vindstilla. De har fri tillgång på grovfoder under tak, halmad ligghall de gärna står eller sover i. Den som rids mest är halvklippt och går utan täcke. Alla hästar nöjda men den lilla sänker ryggen när jag känner på henne 🫣 hur ska det då vara när det är -15 eller 25?
Vill helst inte täcka, kompisarna äter täcken. 😱

Hoppar in i tråden då jag förhoppningsvis får hem ett sto född -24 om ett par veckor 😊 men har funderingar kring mineralerna. Här har jag tagit medelvärdet på makromineralerna (från 3st analyser som ges i lösdriften), där zinket skiljde sig otroligt från 19, 21 och 179mg/kg ts. Jag har räknat på att hästen äter 15kg/dygn här.

Hur hade ni gjort här? Ska jag endast köpa de mineralerna som är för låga eller ett färdigt tex wiromin aktiv/avel för att få med alla vitaminer? Är det någon fara att ge ett färdigt mineraltillskott då vissa värden blir ”alldeles för höga” eller kissar de ut överskottet?

Hjälp 😫
IMG_5650.webp

Liknande trådar

• Adventskalendertråden 2026!
  • Vad gör ni på sommarloven?
  • Betäckning 2025 - föl 2026
  • Stallhjälp, som inte är så mycket hjälp.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown
  • SHL 26/27

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat