Bukefalos 30 år!

Här har jag lagt till 70g av wiromin aktiv, vissa värden är ju väldigt höga 🤔
IMG_5652.webp

Senast ändrad:
Tränade lite häromdagen, bara flytta för tryck och gå framåt fastän jag står still för att sedan kunna skicka in henne i transporten i framtiden! Jätteduktig och så uppmärksam och känslig utan att bli minsta osäker eller ängslig när hon inte riktigt förstår.

Men hur tänker ni med täcke? 🫣 har aldrig täckat de unghästar vi haft, förutom vid ruskväder typ snö och blåst i kombination.
Idag har vi -5, vindstilla. De har fri tillgång på grovfoder under tak, halmad ligghall de gärna står eller sover i. Den som rids mest är halvklippt och går utan täcke. Alla hästar nöjda men den lilla sänker ryggen när jag känner på henne 🫣 hur ska det då vara när det är -15 eller 25?
Vill helst inte täcka, kompisarna äter täcken. 😱
Jobbigt när man har täckesätare i hagen. Vi har täcke på våra små när det är nederbörd och blåst, och då är de inte så benägna att bita på varandra.

Alternativet är väl annars att du tar in henne så hon får torka upp och inte stå ute hela dagen?

Åringen har björnpäls och klarar betydligt mer än tvååringen. Hon blir kall och öm om hon inte är täckt.

Jobbigt när man har täckesätare i hagen. Vi har täcke på våra små när det är nederbörd och blåst, och då är de inte så benägna att bita på varandra.

Alternativet är väl annars att du tar in henne så hon får torka upp och inte stå ute hela dagen?

Åringen har björnpäls och klarar betydligt mer än tvååringen. Hon blir kall och öm om hon inte är täckt.
Hon är bättre nu som tur är! Vet inte om hon tyckte det var obehagligt när jag klämde på henne kanske? Nu har jag gjort det så mycket så tror hon vant sig 🫣 Idag -15 och visade inget obehag när jag kände över ryggen. Inget täcke.

Nu när vi haft snöstorm har hela flocken haft täcke och det har gått bra. Fick ta Novas Rambo med ordentliga spännen. Alla nöjda 😃

IMG_2708.webp

Dehär gänget blir ju två år iår och vissa kanske får börja förskolan 😍 det är ingen brådska med Mini, men börja med förberedelser inför ridning ska vi göra till hösten 😃
Hon sprang i hagen idag och är så fin att titta på. Tycker hon ser sund och fin ut i kroppen också. Varit bakhög men nu jämn. Lär mäta henne igen 😊

Man får passa på att fota när hon är still 🤣

IMG_2785.webp

Dehär gänget blir ju två år iår och vissa kanske får börja förskolan 😍 det är ingen brådska med Mini, men börja med förberedelser inför ridning ska vi göra till hösten 😃
Hon sprang i hagen idag och är så fin att titta på. Tycker hon ser sund och fin ut i kroppen också. Varit bakhög men nu jämn. Lär mäta henne igen 😊

Man får passa på att fota när hon är still 🤣

Visa bifogad fil 179835
Hon ser redan väldigt färdig ut. Lite långbent, men det ska hon ju vara. Jättefin!

Nu är Ohana of Rock besiktigad och officiellt min 🥰 barockpinto född -24 efter frieserhingsten Martin af Vibbleboda FB26. Jag hoppas vi får många roliga och friska år tillsammans!! Hon kommer hem till mig troligtvis på lördag. Vi mätte när jag var där på juldagen, då ca 162 i manken
IMG_5501.webp

Nu är Ohana of Rock besiktigad och officiellt min 🥰 barockpinto född -24 efter frieserhingsten Martin af Vibbleboda FB26. Jag hoppas vi får många roliga och friska år tillsammans!! Hon kommer hem till mig troligtvis på lördag. Vi mätte när jag var där på juldagen, då ca 162 i manken
Visa bifogad fil 179938

Vilken fin häst! Hur är det med barockpinto; måste det vara frieser och vad "som helst" i varmblodsväg för att den ska kallas barockpinto eller vad gäller? :)

Vilken fin häst! Hur är det med barockpinto; måste det vara frieser och vad "som helst" i varmblodsväg för att den ska kallas barockpinto eller vad gäller? :)
Såhär står det på barockpintosweden:
”Barockpinto hästen har minst 37,5 % Frieserblod. Allt annat benämns som ”främmande blod”, dvs. blod av annan ras. Rasen korsas fram mellan en varmblodig häst och en frieserhäst. Barockpinton härstammar från första början ifrån att man korsade en KWPN med en frieserhäst.”

Och:

Typer​

• Typ BP: Mindre än 62,5 % främmande blod (över 37,5% frieserblod där hästen är svartskäck)
  • Typ XX: Mer än 62,5 % främmande blod (mindre än 37,5% frieserblod)
  • Typ FB: Mindre än 62,5 % främmande blod (över 37,5% frieserblod där hästen inte är svartskäck)

Såhär står det på barockpintosweden:
”Barockpinto hästen har minst 37,5 % Frieserblod. Allt annat benämns som ”främmande blod”, dvs. blod av annan ras. Rasen korsas fram mellan en varmblodig häst och en frieserhäst. Barockpinton härstammar från första början ifrån att man korsade en KWPN med en frieserhäst.”

Och:

Typer​

• Typ BP: Mindre än 62,5 % främmande blod (över 37,5% frieserblod där hästen är svartskäck)
  • Typ XX: Mer än 62,5 % främmande blod (mindre än 37,5% frieserblod)
  • Typ FB: Mindre än 62,5 % främmande blod (över 37,5% frieserblod där hästen inte är svartskäck)

Vad intressant! Okej! Tack för informationen :)

Jag är så imponerad av min lilla fröken 😍 hon kom sent i fredags kväll, då direkt från uppfödaren där hon är van att gå i flock på lösdrift.

Väl hos mig blev det direkt in på box och liten sjukhage i 4dgr efter avmaskning. Lite orolig på morgnarna ute men lugnat sig under dagen. Idag tog vi en liiiten promenad med min bästa vän och sin ponny, gick direkt från hagen där jag satte på reflexer på benen och så gick Ohana och jag först. Trots mörker och att vi gick åt ett håll hon aldrig gått gick hon så fint bredvid mig. Ett rådjur sprang i skogen men den kikade hon bara på. När vi kom upp till fårens hus brötade dom en massa men det brydde hon sig inte heller om.

Sen fick vi vända då det låg sånna ispartier på vägen och det var inga problem att gå sist i mörkret heller. När min vän vek av ner till ridhuset och vi fortsatte ensamma sista sträckan till stallet brydde hon sig inte heller!

Imorrn släpps hon i större hage för att på söndag släppas ihop med flocken på lösdriften 🥰

IMG_5959.webp

Fröken stod och skakade nu på sen eftermiddag innan jag tog in. Så det var bara att ta fram täcket, men det var ju djävulens påfund 😂 kom så långt att hon var ok med att det låg på över hela kroppen, men så gled det bak liiiite och då fick hon panik. Lade på det en gång till, sedan av och så fick det vara bra. Bara att fortsätta imorgon 😅

Fröken stod och skakade nu på sen eftermiddag innan jag tog in. Så det var bara att ta fram täcket, men det var ju djävulens påfund 😂 kom så långt att hon var ok med att det låg på över hela kroppen, men så gled det bak liiiite och då fick hon panik. Lade på det en gång till, sedan av och så fick det vara bra. Bara att fortsätta imorgon 😅
Men stackarn❤️

Fröken hade sovit på saken och förut när jag tog med täcket ner till hagen var det inte lika äckligt längre 😄 höll väl på i ca 20min med att ta av/på, dra bak/fram osv osv. Gick runt lite mellan varven och till slut knäppte jag alla spännen. Duktig tjej!
IMG_5981.webp

Liknande trådar

• Adventskalendertråden 2026!
  • Vad gör ni på sommarloven?
  • Betäckning 2025 - föl 2026
  • Stallhjälp, som inte är så mycket hjälp.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka