Foder för lös mage

guinness

Trådstartare
Min häst har ibland diarré och lös avföring.
Har ni hittat något foder som har hjälpt era hästar att ge dem en mer stabil mage? Min blir hjälpt av probiotika men i mina drömvärd kan jag hitta ett foder som avhjälper problemet. Några tips?
 
Kan Krafft Performance low starch vara nåt att testa? Innehåller: "Aktiv levande jäst (både Probiotisk* och Prebiotisk**) för bättre fodersmältning – LEVUCELL®SC"

Jag ger det fodret till min häst, men han brukar inte vara så dålig i magen så jag vet inte om det hjälper :D
 
Bra hö + proequo samt se till att dom inte pillar i sig för mkt skit från marken tex om man ger grovfoder ute.
Om du tror det beror på kraftfodret så ngt med lågt socker och låg stärkelse kan säkert fungerar.
 
Min häst är känslig för proteinöverskott och reagerar även när hösilaget är blött eller finstråigt. Det som funkar bäst för mig för det sistnämnda är att se till att han inte äter för fort. Det gör jag genom att blanda in halm och fodra i finmaskigt hönät. Fodertillskott har jag tyvärr inte haft någon nämnvärd hjälp av.
 
Tack för input, det känns som en djungel. Min lilla häst är en hetsig ätare och slickar marken både i hage och box i jakt på smulor så det kan säkert vara en del av problemet.
 
Vad äter den för grovfoder?
Det här är nåt som jag vet ofta emotsägs i vissa kretsar, men min ponny klarar inte hösilage. Eller KLARAR gör han väl, men han blir dålig i magen någon dag vid varje ny bal med lös avföring osv. Nu sedan han enbart fodras med hö har han bara reagerat vid foderbyte i kraftfodret osv, alltså BETYDLIGT mer sällan än när han åt hösilage.
Nu är det här något många gärna säger emot, "hästar kan inte vara känsliga för hösilage" osv, så ta det som ett tips om du vill eller bullshit om du vill ;) På min ponny är det vad som gör skillnaden iallafall.
Nu äter han hö och lite annat, försöker ge så lite kraftfoder som möjligt (ger t.ex. ganska mycket lusern och bara lite soja för proteinet eftersom jag vill ge så stor del grovfoder som möjligt), och han har (peppar peppar) varit jättebra i magen länge nu, förutom några dagar då han åt betfor (det klarade inte magen) :up:
 
Min förra häst blev lös i magen bara hon tittade åt hösilage, så då bytte vi stall till ett där det serverades hö.
Min nuvarande får (torrt) hösilage, lusernpellets och lite müsli-skrammel i krubban när de andra får kraft.
Hon är storkonsument av saltsten så jag ska se om det blir bättre nu när jag tagit bort den...
hon har ju ibland diarré och lite lösa bollar så det är ju inte lika illa som med min förra kuse.
 
Vad äter den för grovfoder?
Det här är nåt som jag vet ofta emotsägs i vissa kretsar, men min ponny klarar inte hösilage. Eller KLARAR gör han väl, men han blir dålig i magen någon dag vid varje ny bal med lös avföring osv. Nu sedan han enbart fodras med hö har han bara reagerat vid foderbyte i kraftfodret osv, alltså BETYDLIGT mer sällan än när han åt hösilage.
Nu är det här något många gärna säger emot, "hästar kan inte vara känsliga för hösilage" osv, så ta det som ett tips om du vill eller bullshit om du vill ;) På min ponny är det vad som gör skillnaden iallafall.
Nu äter han hö och lite annat, försöker ge så lite kraftfoder som möjligt (ger t.ex. ganska mycket lusern och bara lite soja för proteinet eftersom jag vill ge så stor del grovfoder som möjligt), och han har (peppar peppar) varit jättebra i magen länge nu, förutom några dagar då han åt betfor (det klarade inte magen) :up:
Så var det för vår ponny också. Hösilage gick INTE. Vet flera som inte klarar det, så det är nog inte så ovanligt.
 
Min gammelman, som var en maghäst, fick Pro Feed, året runt. Var bra i magen på bete och hö, sämre på hösilage.
Fick även Foderjäst och Vetekli, året runt
 
@guinness det känns ju som hästen har problem med störd tarmflora, av vilken anledning går ju inte riktigt att veta .

Luktar avföringen udda mot vanligt?

Att hösilaget om det är så torrt så att det klassas som just ”hö”silage skulle vara orsaken och något hästen inte tål har jag svårt att köpa. Vad för TS har ni på silaget?
 
Tack för input, det känns som en djungel. Min lilla häst är en hetsig ätare och slickar marken både i hage och box i jakt på smulor så det kan säkert vara en del av problemet.

Frågan är väl även varför den är så hetsig. Hur fodrar ni och hur ser det ut över dygnet med fodringar? Hur ser hagen ut, och vad står hästen på för strö inne i boxen?
 
Min häst har ibland diarré och lös avföring.
Har ni hittat något foder som har hjälpt era hästar att ge dem en mer stabil mage? Min blir hjälpt av probiotika men i mina drömvärd kan jag hitta ett foder som avhjälper problemet. Några tips?

En häst som är extremt hungrig och letar foder överallt ihop med mag/tarm-problem hade jag funderat om den får i sig nog med grovfoder/fiber och tillräckligt många gånger under dagen?
Hur är tänderna på hästen?

Om allt det är fint och bra så ser jag inte problem i att behöva ge hästen probiotika eller vad tillskott som fungerar. Finns ju billiga och bra.

Det finns ju foder med probiotika i. Men de flesta skriver inte ut hur mkt probiotika som finns. Och med vissa tillverkningsmetoder dör den levande jästen. Så något märke som haft tillagningsprocess som hettar upp för mycket har tagit bort probiotikan(dock inte uppdaterat hemsida) för att framöver ersätta med prebiotika.
Ska man endast ge foder med probiotika i vill man ju veta att man når upp till den nivå probiotika som krävs. Och då kan det ju istället bli väldigt mycket kraftfoder. Där vissa av dem kanske inte är superlämpliga för en häst med magproblematik.

Med det sagt låter det ju som så mkt grovfoder som möjligt, ett kraftfoder-koncentrat(finns ju med både pre- och pro-biotika tex) om det behövs och separat magpreparat är bäst.
 
Torrhö (eller halm), inga pellets (som innehåller bindemedel och spannmålsprodukter), linfrö och se till att hästen inte äter från backen och får i sig lera i hagen är det som varit bäst för min. Och diarsanyl (finns billigare hos Apotea) i nödfall, när det varit illa..
 
Om den slickar på marken är där stor risk för sand i tarmarna vilket irriterar och kan ge diarré. Lätt att kolla genom att lösa upp några bajsbollae i vatten i en påse, häng upp den och se om där ligger sand i botten.
Om sand ge en kur med loppfrö. Kan ges som förebyggande oavsett, skadar inte.
 
Tack för input, det känns som en djungel. Min lilla häst är en hetsig ätare och slickar marken både i hage och box i jakt på smulor så det kan säkert vara en del av problemet.

Om du testar dessa gastro-tillskott och probiotika men inte får resultat så tror jag att du har svaret just här i det du skriver. Jag har en häst vi testade -alla- tillskott till, probiotika, prebiotika, hö... ja allt - Men det var vattnet/jorden hon slickar i sig som var problemet. Vi vet inte exakt vad det är i vattnet (som är tjänligt för människor), om det är jordbakterier eller balansen på mikromineraler som blir fel, men sen hon får vatten ur den nya källan har problemet blivit 95% bättre.
 
Om du testar dessa gastro-tillskott och probiotika men inte får resultat så tror jag att du har svaret just här i det du skriver. Jag har en häst vi testade -alla- tillskott till, probiotika, prebiotika, hö... ja allt - Men det var vattnet/jorden hon slickar i sig som var problemet. Vi vet inte exakt vad det är i vattnet (som är tjänligt för människor), om det är jordbakterier eller balansen på mikromineraler som blir fel, men sen hon får vatten ur den nya källan har problemet blivit 95% bättre.

Frågan varför hästen hetsäter/slickar i sig allt från marken osv tycker jag ändå kvarstår som primär i sammanhanget . TS har inte svarat på hur fodringsrutiner ser ut, vilket strö hästen står på i boxen osv . Det känns relevant tycker jag i sammanhanget i kombo med att det säkerligen är en störd tarmflora hästen har utifrån diareer och dålig mage .
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 855
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 065
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
407
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
617
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp