foder för HET häst

miamiSwing

Trådstartare
vad kan man ge en häst som behöver mycket mat men som är jätte het? just nu får hon korn,lusern,betfor, Nya groov finns det nått jag kan byta ut eller lägga till så hon blir typ "lugnare". :bump:

Det är ett eng Fullblod på 14 år. rids regelbundet både skritt ,trav och galopp.

tacksam för svar

Senast ändrad:
Sv: foder för HET häst

Minska på betforen,ta bort lucern och tillför mineraler istället.

mvhR

"Glömde"
Minska på all kraft och ge mera hö,äpplen,morötter.
mvhR:bump:

Okej. hon får ca 2 dl torr betfor/ dygn och mustangs mineraler. men ska jag ta bort betforn helt då?

Nej,det var inte så mycket,det är OK.
mvhR

Hon har fri tillgång på hösilage i hagen och i boxen. Mycke hö får hon då hon lämnar varje dag. Det är ett fullblod. :bump:

Är det en fd.galoppör?

Det kan ju finnas andra orsaker till hetheten,smärta eller understimulans.

mvhR

Hon har gått löp som unghäst, vet och massör har vart o kollat på henne men ingen reaktion nån stans nu. Hon har haft ont i ryggen pga av fel sadel men har då skaffat ny som är kolat av sadel ut provare. Hon är liksom inte elak hon är bara väldigt het och vill springa och hellst galoppera. då hon rids ca 6 ddg vecka med uteridning, paddock osv. kollat tänderna har ja åxå kollat.

En tanke är ju att kolla hur mycket hö hon får i sig, hon kasnke får i sig mer näring än vad hon gör av med å blir därför het.

En annan tanke är att kolla över kvoten hon står på å enligt vissa här på buke så ska magnesium tillskott kunna göra vissa heta hästar lite lugnare.

Okej. ja det sak jag faktist kolla upp hur mycket hon får i sig.
vad ska kvoten ligga på till stor häst 168 mkh?

Har själv en likadan häst,fd.galoppör.

Är hon stressad? Väver,vandrar,krubbiter mm,då tipsar jag på massage innan ridningen,du kan själv massera,uteritter på lång tygel i skritt o trav,sakta av så fort hon ökar(avslappning för psyket)

Rid ensam så hon fokuserar på dig,NH-träning i rundcorall.

mvhR:rofl: :rofl: :rofl:

Kvoten varierar från häst till häst, när man räknar ut foderstater så brukar man börja med en utgångspunkt på 6,02 cirka å sedan kolla på ras, ålder och liknande. Jag har en ponny som är byggd för fart å som älskar fart är ungefär som din, vill helst galoppera hela tiden. Henne har jag på lätt arbete och en kvot på 7,8. Då funkar det bra, då går det att jobba med henne å nästan ha lite lung å ro obaldn när man rider :D

ja hon blir väldigt lätt stressad. hon har vandrat omkring i boxen men fick byta nu o hon stor trivs jätte bra står stilla o allt så i boxen nu. Hin gör ingenting sånt men eftersom hon blir väldigt lätt sressad så kanske jag sak böraj massera henne innan varje gång jag ska rida.
tack för tipsen.. :banana:

OKej, vad bra att det ordande upp sig med box, ska faktiskt oxå byta box. Jag ska få byta från 3 hästars stallet till 2 hästars stallet nu snart när det är färdig målat å alltihopa. Vi ska ha det som så att dom ranghöga står för sig å dom ranglåga står för sig så att dom ranglåga vågar gå förbi min nuvarande box vilket dom inte törs :D

Okej. ja de vore ju bra att dom vågar :) boxen ja hade va mörk o ganska liten typ 3*3.5 nånting men nu fick hon en box på ca 4*4,5 box med fönster. men är en riktigt argbigga i boxen mot andra hästar men i hagen är hon ranglåg o jätte rädd om de kommer nån i närheten *s*

ta bort kornet och lägg till lite mer lucern om hästen äter upp det.. prova även att ge magnesiumtillskott, det taggar av hästen..

Okej, jo hon blri väll lite försvarsbenägen på vad som är hennes då...

Skönt att få byta box till en bättre. jag får en nu med utsikt över stallplan å kan ha överdören öpen :)

jo det va så bra för man vill ju att dom ska trivas, sen har de blivit mycket lättare och mocka.. :banana:

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 269
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 475
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 286
Senast: Bri
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka