Foder med högt energiinnehåll!

LindaLång

Trådstartare
Behöver tips på kraftfoder med högt energi-innehåll. Helst inte musli. Olja vet jag redan, men kan ju inte ge för mycket av det. Har ni några andra tips?
 
Lucern och/eller betfiber? Brukar ligga på 10-11 mj precis som de flesta kraftfoder och är väldigt mycket bättre för magen.
 
Struktur E från Hippolyt. 13 MJ/kg foder. Visserligen musli, men hästarna tar sig riktigt bra på det. Rekommenderas!

Det finns så många frågor efter att ha läst innehållsförteckningen att jag inte förstår att någon ö h t köper detta foder. Vitlök till häst, jag trodde det var klarlagt att det är allt annat än nyttigt.

Tredje största innehållsdelen är torkad frukt (sockerhalten!), fjärde är äpplesirap. Jag tror inte alls på nyttan av att skjuta in så mycket socker i en häst.
 
Det finns så många frågor efter att ha läst innehållsförteckningen att jag inte förstår att någon ö h t köper detta foder. Vitlök till häst, jag trodde det var klarlagt att det är allt annat än nyttigt.

Tredje största innehållsdelen är torkad frukt (sockerhalten!), fjärde är äpplesirap. Jag tror inte alls på nyttan av att skjuta in så mycket socker i en häst.


Tack! Tål att tänkas på.
 
Om jag får veta hur många mj du behöver, vad hästen redan äter idag och hur mycket protein kraftfoder "får" innehålla kan jag ta fram lite alternativ till dig.
 
Hur mkt mj behöver du komma upp i då? Och vad väger hästen?

Havre kan du ju ge ganska stor mängd av om du delar upp på flera givor. Kompletterar du med olja så får du rejält med mj.


Han behöver ca 150 MJ. Han är lite tunn och behöver gå upp i vikt. Dessutom svårfödd dessförinnan. Så det är dubbelt upp. Olja får han redan. Funderar på kornkross, havre, olja och en del lucern nu under sommaren. Han kommer nog bara få magert bete, tyvärr. Är det där jag ska ha honom. Och det finns inget annat alternativ, tyvärr. Funderar också på att försöka få tag på dunder-hö under sommaren och strunta i bete helt.
 
Han behöver ca 150 MJ. Han är lite tunn och behöver gå upp i vikt. Dessutom svårfödd dessförinnan. Så det är dubbelt upp. Olja får han redan. Funderar på kornkross, havre, olja och en del lucern nu under sommaren. Han kommer nog bara få magert bete, tyvärr. Är det där jag ska ha honom. Och det finns inget annat alternativ, tyvärr. Funderar också på att försöka få tag på dunder-hö under sommaren och strunta i bete helt.

När jag behövde göda upp mitt fullblod fick han 2 kg lusern samt 1 kg Krafft Low starch müsli och 2 dl olja. Tog sig super på det!
 
Han behöver ca 150 MJ. Han är lite tunn och behöver gå upp i vikt. Dessutom svårfödd dessförinnan. Så det är dubbelt upp. Olja får han redan. Funderar på kornkross, havre, olja och en del lucern nu under sommaren. Han kommer nog bara få magert bete, tyvärr. Är det där jag ska ha honom. Och det finns inget annat alternativ, tyvärr. Funderar också på att försöka få tag på dunder-hö under sommaren och strunta i bete helt.
150 Mj totalt? Hur mycket grovfoder får han och vad är det för värden på det?
 
Han behöver ca 150 MJ. Han är lite tunn och behöver gå upp i vikt. Dessutom svårfödd dessförinnan. Så det är dubbelt upp. Olja får han redan. Funderar på kornkross, havre, olja och en del lucern nu under sommaren. Han kommer nog bara få magert bete, tyvärr. Är det där jag ska ha honom. Och det finns inget annat alternativ, tyvärr. Funderar också på att försöka få tag på dunder-hö under sommaren och strunta i bete helt.

Mina favoriter för att fodra upp är främst lusern och olja, om en inte ska tävla - riskli. För den kräsna kamelen (vissa fullblod kan vara lite sparsmakade) gillar jag Hippo Alfa, som tydligen smakar bra för de flesta.

Om hästen är en betesvandrare kan det vara svårt att få i dem tillräckligt med mat om betet dessutom är magert, vissa klarar sig med ett luserntillskott. Andra är det bättre att ta in och fodra upp under natten. Mycket beror på hur hästen är funtad på ovanvåningen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
619
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 980
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
721
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp