Bukefalos 28 år!

Foder och tillväxt

linafina

Trådstartare
Någon som vet eller har erfarenhet av det här med foder till en växande hund. Alltså från valp till ca 12 månader.

Jag fick rådet att fodra min hund med RC Maxi Babydog när vi hade hämtat hem honom och det gjorde jag sen bytade jag ut det när han var fem månader mot Maxi Junior och sen skulle jag byta till RC schäferfoder när han var runt året. Detta var rekomendationerna från uppfödaren.

Jag har följt detta och ska snart gå över till schäferfodret har jag tänkt. Jag har hört både bra och mindre bra om det men jag tänkte i allafall prova det och se.

Nu till min fråga.
Jag har pratat med folk som menat att man inte ska ge valp eller junior foder så länge pga av att dom växer mycket av det. Dom menar att det är bättre att börja ge vuxenfodret tidigare kanske redan vid fem sex månaders ålder för att slippa få en förväxt och förstor hund. Stämmer detta?

Om det stämmer så blir jag väldigt ledsen.
 
Sv: Foder och tillväxt

jag har också hört att man inte ska fodra med valp/junior foder till just stora hundar, men jag vet inte. Jag fodrar den jag har (10 mån) på RC Junior Maxi och det har funkat bra.

Jag vet inte om det är bra eller dåligt att fodra med valpfoder, men jag tror inte det.
Däremot ska man inte fodra på för hårt, finns dem som vill ha stora hundar och fodrar på o tron att hunden kommer att växa fortare. DÅ får man en överviktig hund som kan få problem i leder och ben.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder och tillväxt

Det har funkat bra att fodra så som jag har gjort men Jason är så stor så jag tänkte att det kanske var fodringen som var boven till den snabba tillväxten??

Jason blir ett år nu i mitten på juni och jag har bestämt mig för att gå över till vuxen foder nu.

Jag blev bara så fundersam när jag hörde någon säga att man inte ska ge valp/junior foder så länge just för det där med tillväxten.
 
Sv: Foder och tillväxt

Beror helt på vilket valpfoder du använder skulle jag säga ( vad för prot och fett giva )..

Men jag hade nog ev gått över på ett annat foder än valp tidigare än hundens 1 årsdag.

Atlaz har ju aldrig ätit valpfoder utan åt direkt vuxenfoder, det finns ett valpfoder som är gjort för STORA raser , men det har samma innehållsförteckning i princip som det foder han ätit förutom att det är dyrare.
 
Sv: Foder och tillväxt

Men du vet inte om det är bra /dåligt pga av tillväxten? Jag har i allafall köpt vuxenfoder nu som jag sakta och säkert ska börja vänja honom vid nu. Jag tycker bara att det skulle vara intressant att veta om det kan stämma.
 
Sv: Foder och tillväxt

Det har alltid varit massa snack om det där...

När min unghäst var föl hade jag snack med flera veterinärer om fenomenet då fodertillverkare påstod att hon kunde växa för fort och då få dålig hållbarhet på skelett och tunna muskler om hon fick för mycket (dvs för hög proteinhalt antar jag) mat.
Jag fodrade henne som mina vuxna, stort sett fri tillgång på bra hö och ett fullkostfoder i form av müsli som innehåller havre. Hon har alltid växt bra och jämnt och har inga problem med överben eller lösa benbitar.
Vet. säger nämligen att tillväxten är förutbestämd, vi kan inte kontrollera den mer än att vi kan göra en hund/häst övernärd eller undernärd. Dock kan en hund eller häst som under en längre tid fått dålig och för lite mat få sämre förutsättningar och kanske inte blir lika stor eller får samma muskler som under normala förhållanden.

Så hans storlek tror jag har med rent genetiska orsaker att göra, titta bakåt i hans stamtavla, ända bak till fjärde femte ledet så hittar du alledeles säkert stora individer.

//E
 
Sv: Foder och tillväxt

Jo, men precis... Kan inte annat än att hålla med:) Man ska dock vara försiktig med att få en fet hund.

Som det står "Utställningshets har drivit uppfödare att prioritera valpar som visar snabba resultat, något som leder till att man föredrar de som når vuxna utseenden snabbt.

Ställ Dig tveksam till de avelslinjer där uppfödare redan från början säger att Du skall motverka "för snabb tillväxt" genom att lägga restriktioner på fodrets kvalitet"

Precis som när vissa rekommenderar att man bara koppelmotionerar hunden korta stunder tills den blir ett år, annars kan den få höftledsfel... Mhm, och det får den inte när den inte får chansen att bygga upp musklerna....??

//E
 
Sv: Foder och tillväxt

Någonstans har jag läst av Marie Sallander att protein inte påverkar tillväxt, dåliga leder etc. Hon rekomenderar ju ganska så mycket protein till valpar. Kanske kring 25-30% om jag inte minns fel. Tyvärr hittar jag inte igen artikeln. Men den finns på nätet någonstans... Kanske på Birddog? Fett är ju största enegikällan för övervikt och därmed överutfodring.

Ja jag gjorde som så att jag tog ett valpfoder för storväxta hundar och så höll jag henne slank. Inte vet jag, men jag är nöjd. Mer kan jag inte göra. Jag kommer aldrig mer att göra misstaget att vara FÖR försiktig att låta en valp röra på sig. Vet inte om det spelar roll. Men jag anser att det är mest genetiskt, så då ska det heller inte spela roll. Om 50% av avkommorna har AD så kan det väl inte vara så att alla gjort fel? Det finns ett par hanar i sverige som lämnat massor av valpar och det är SÅ lite AD så det kan bara inte vara en slump. Det är omöjligt. Kan heller inte tänka mig att alla gjort "rätt" efter judt de hanarna...
 
Sv: Foder och tillväxt

Nu säger man att det finns linjer som är snabbt stora, men blir inte överväxta som som vuxna så att säga. Men att det också finns sådana som säger att vissa är stora fort och blir FÖR stora som vuxna.

Hmm mina är klart under medel :p Volymen kommer kring 4 år eller nått sånt. Det är jag nöjd med. Min yngre hund fruktar jag dock att hon kommer bli STOR. Vi får se... Än är hon mycket mindre än sina jämnåriga, men jag tror att hon går om om nått år.
 
Sv: Foder och tillväxt

Mina valpar äter vuxen mat och har fri tillgång.
Alla mina hundar har haft fri tillgång och ingen har varit "mullig" men det kanske är för dom varit uppfödda så???
Skulle jag ta min väninnas hund och ge den fri tillgång så skulle den äta tills den sprack.... :rofl:
 
Sv: Foder och tillväxt

De brukar äta ett tag :angel: Till småhundarna har vi alltid haft fri tillgång. (Jag har dock inte tillämpat det hemma med mina Labradorer...) Sen när Snuttis och Pluttis kommer och ska bo hos oss när deras ägare är på semester så har de med sig leverpastej och grillad kyckling. Som vi inte brukars idas ge dem :crazy: De äter hunfoder som galningar i tre dagar och efter det så reglerar de och äter helt lagom. Det är nästan som att de måste äta upp sig på näringsämnen eller nått när de kommer.

Jag har absolut inget emot fri tillgång om det fungerar. Men man kan inte förutsätta att alla fixar det!
 
Sv: Foder och tillväxt

Kan inte med 100% ge svar på det ( kan nog ingen ) men jag har svårt att tro ( trots att det flesta GD uppfödare hävdar motsatsen) att för högt protein skulle göra att hunden växer snabbare och på så sätt får HD.

Däremot är det andra faktorer i fodret som gör att många valpfoder inte lämpar sig till STORA hundar, men så finns det ju ett valpfoder för giganter :)
 
Sv: Foder och tillväxt

Jag har hört båda delarna. Tror det beror helt på vilket foder man använder. Det foder du har är ändå utvecklat för just växande hundar i den storleken. tror nog också att en erfaren uppfödare har koll på vad de gör.
Vi hade RC junior till vår vovve tills han var runt 10-11 månader ungefär.
 
Sv: Foder och tillväxt

Jo men ibland hör man olika saker från olika uppfödare. Ibland vet man ju inte vad man ska tro :).
 
Sv: Foder och tillväxt

Loka åt valpfoder (large breed) länge, tills hon var 8-9 månader, sen gick vi till unghundsfoder. Eftersom hon tog sig dåligt på det så blev det högenergifodret och nu står jag här med färskfoder, som jag på 3 dagar har märkt en dramatisk skillnad på...

Hon har sprungit i trappor sedan hon kunde hantera det och varit ute och sprungit massor, DOCK har jag väntat med att följa med på ridturer och cykling tills när hon va över året, men det är ju onödigt att utsätta dem för mycket påfrestning.

Hästen förresten var i stort sett färdig vid 2 års ålder, men tickar ändå fortfarande på med några centimeter per år, men inte bidde hon några rangliga 180 för att jag gav henne riktigt foder...

Nä, när de varnar för ditten och datten så ska man nog se över avelsmaterialet, typexemplet är ju GD, som knappt får gå ut och kissa det första året, enlugt många uppfödare...

//E
 
Sv: Foder och tillväxt

Haha min GD är 10 månader och han hänger med på det mesta . Det enda han är helt skonad ifrån är trappor ..

Skulle jag tagit åt mig av vad vissa sagt så hade jag haft en galen och omusklad GD.

Det känns ibland som om vissa uppfödare använder de där som skydd ifall om hunden sedan bekräftas med HD, så har dom sopat framför egen dörr ..

Lika så med fodret, man kan då skylla på ägarens okunskap om foder/motion istället för sin på sin egna avel ..

Hur som helst är Atlaz ingen porslinshund och hittills har vi inte haft några större problem :)
 
Sv: Foder och tillväxt

Jag tror att ni gör helt rätt, jag menar avlar man så dåligt att hunden får HD-fel om den rör på sig, då kanske man får stanna upp och tänka till lite... Sen att cykelmotionera eller typ ha trappmaraton är ju en helt annat sak...

//E
 
Sv: Foder och tillväxt

Jag har funderat mycket..

Vilket liv får en hund som under sitt 1:a levnads år knappt får gå ut, vilken livskvalitet är det egentligen.

Nej Atlaz älskar livet ovch älskar att kuta som en galen kalv ;), han får göra det och jag tänker inte ta ifrån honom den glädje han sprider när han får kuta på.

Om det senare visar sig att han har HD tänker jag inte klandra mig själv, då får han leva med kavlitet tills han får ont och då får han somna in.

Om det betyder 3 år med ett underbart och innehållsrikt liv må så vara, hellre 3 år fyllda av glädje än 10 år med tråkiga promenader i koppel.

Kanske är jag totalt tokig, men sån är jag :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har åkt på rejäl gastrit. Hon har tidigare visat små tecken på kronisk gastrit (rapningar ibland, kräsen osv) men det har...
Svar
6
· Visningar
929
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 489
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 652
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
1 911
Senast: Deluxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp