Bukefalos 28 år!

Foder till dalmatiner.

Vom og hundemat har i princip bara kyckling i sina foder. Värt att tänka på när det gäller att blanda foder är att vissa hundar mår illa och får magproblem om torrfoder blandas med färskfoder. Det kan också bli svårare för dem att faktiskt ta upp näringen från maten, men det har jag inte läst så noga om eftersom jag vägrar torrfoder nu för tiden ;) torrfoder är ju mer svårsmält för hundarna, ökar risken för både magomvridning och tandsten osv, så att ge råfoder har helt klart många fördelar (som jag skulle kunna prata om i evigheter...).

Beror på vilken sort, helfodret har minst 3 djurslag i. Men det finns ren kyckling ja, och ren lamm, nöt och kanske fler.
 
Man kan beställa hem torrfoder till dörren av i princip alla märken, kan inte tänka mig något smidigare.

Men köper du alltså kött i vanliga mataffärer? De jag har hört om som "barfat" köper hem kött och ben i stora partier från slakterier, fryser in, har ofta extra frysar, och så gäller det att planera framåt vad som ska tinas till nästa dag o.s.v.

Om du reser iväg då? Hur gör du då med torrfodret? Första gångerna jag reste iväg efter att jag slutat ge torrfoder så tänkte jag nämligen "Åh, så enkelt och skönt det här var!"

Jag köper kött överallt. Mataffärer, djuraffärer, slakterier, små gårdar osv. Har en väldigt stor frys till hundmat, men det känns betydligt smidigare och framförallt mycket fräschare än att ha en torrfodersäck ståendes någonstans i hemmet. Vad gäller planeringen till dagar framåt osv så tar jag bara fram något ur frysen, lägger in i kylskåpet på kvällen och så är det tinat till dagen efter. Det blir inte mer planering än ett tänk i stil med "Idag åt hon renkött, då tar vi något annat nu" och så fiskar jag upp något ur frysen. Enda gångerna jag planerar mer noga är vid tävlingar, men då är det för att min Aysu tävlar lure coursing som är fysiskt krävande och jag vill ge henne möjlighet att verkligen prestera på topp.

Beror på vilken sort, helfodret har minst 3 djurslag i. Men det finns ren kyckling ja, och ren lamm, nöt och kanske fler.

Det är ju viss skillnad på att ha olika djurslag i fodret och att vara baserat på annat än tex kyckling. Senast jag kollade så var det så att VoH hade flera sorter som var kyckling och sedan med inälvor och organ från tex gris och lamm. Det var fortfarande utan tvekan mest kyckling i de fodren. Det kanske de har ändrat? Jag håller mig inte väldigt väl uppdaterad när det gäller deras foder.
 
Om du reser iväg då? Hur gör du då med torrfodret? Första gångerna jag reste iväg efter att jag slutat ge torrfoder så tänkte jag nämligen "Åh, så enkelt och skönt det här var!"

Jag köper kött överallt. Mataffärer, djuraffärer, slakterier, små gårdar osv. Har en väldigt stor frys till hundmat, men det känns betydligt smidigare och framförallt mycket fräschare än att ha en torrfodersäck ståendes någonstans i hemmet. Vad gäller planeringen till dagar framåt osv så tar jag bara fram något ur frysen, lägger in i kylskåpet på kvällen och så är det tinat till dagen efter. Det blir inte mer planering än ett tänk i stil med "Idag åt hon renkött, då tar vi något annat nu" och så fiskar jag upp något ur frysen. Enda gångerna jag planerar mer noga är vid tävlingar, men då är det för att min Aysu tävlar lure coursing som är fysiskt krävande och jag vill ge henne möjlighet att verkligen prestera på topp.

Jag ger inte torrfoder mer än möjligtvis just på resor - just för att det är så smidigt. Det är inte alltid man är i närheten av en mataffär eller har lust att leta efter en på resande fot. Och om man då köper kött så måste man ju ha möjligheter att kylförvara i bilen då till exempel. Och på hotellrummet t.ex., om man inte köper nytt kött varje måltid?

Man kan väl ha en fodertunna eller tät behållare med torrfoder i hemma? De flesta har nog mer av sånt utrymme än av frysutrymme. Och ja, jag tar också fram fryst foder (fast färdigt färskfoder) varje kväll och tinar och lägger den i en behållare i kylen och så men visst är det lite bök. Alltså, jag förstår absolut att man kan tycka Barf är det bästa för hunden och att du inte ser något besvär med det. Men att säga att det är enklare och smidigare att åka ut och köpa kött från slakterier och gårdar, frysa in i stora frysar, ta fram varje dag i lagom mängd och lagom proportion och tina i kylen jämfört med hemlevererat torrfoder som man bara skopar upp med ett mått varje dag, det känns faktiskt lite löjligt.
 
Det är ju viss skillnad på att ha olika djurslag i fodret och att vara baserat på annat än tex kyckling. Senast jag kollade så var det så att VoH hade flera sorter som var kyckling och sedan med inälvor och organ från tex gris och lamm. Det var fortfarande utan tvekan mest kyckling i de fodren. Det kanske de har ändrat? Jag håller mig inte väldigt väl uppdaterad när det gäller deras foder.
Jag vet faktiskt inte riktigt i vilken mängd de olika djurslagen finns i hos helfodret, men jag vet att det inte är "i princip bara kyckling" iaf. (Om man inte köper just kyckling-fodret).
 
Jag ger inte torrfoder mer än möjligtvis just på resor - just för att det är så smidigt. Det är inte alltid man är i närheten av en mataffär eller har lust att leta efter en på resande fot. Och om man då köper kött så måste man ju ha möjligheter att kylförvara i bilen då till exempel. Och på hotellrummet t.ex., om man inte köper nytt kött varje måltid?

Man kan väl ha en fodertunna eller tät behållare med torrfoder i hemma? De flesta har nog mer av sånt utrymme än av frysutrymme. Och ja, jag tar också fram fryst foder (fast färdigt färskfoder) varje kväll och tinar och lägger den i en behållare i kylen och så men visst är det lite bök. Alltså, jag förstår absolut att man kan tycka Barf är det bästa för hunden och att du inte ser något besvär med det. Men att säga att det är enklare och smidigare att åka ut och köpa kött från slakterier och gårdar, frysa in i stora frysar, ta fram varje dag i lagom mängd och lagom proportion och tina i kylen skulle vara smidigare och enklare än hemlevererat torrfoder som man bara skopar upp med ett mått varje dag, det känns faktiskt lite löjligt.

Jag har inte bott på hotellrum, däremot i vandringsstuga en natt och då hade jag hundmaten i en kylväska. Det fungerade utmärkt.

För mig känns det fräschare med frys än med fodertunna. Du får absolut tycka att det är löjligt att påstå att det enklaste är att barfa, men nu när jag gjort det i något år så längtar jag inte tillbaka till torrfoderåren och det är delvis pga praktiska skäl.
 
@Springsteen grattis!!! Vad härligt!

Vad säger din uppfödare om vad för foder hunden skall ha? Den kenneln jag köpte min första dalmatiner hos var väldigt duktig och jag fick mycket råd och hjälp därifrån.

Vilken kennel kommer hunden ifrån? (Du behöver inte skriva om du inte vill. Jag är bara nyfiken :o)

Det som brukar vara är att dalmatiner generellt dricker för lite vatten så vilket foder du än ger så blanda i extra vatten. (Tror någon skrev om det tidigare i tråden).

Kan också rekommendera dig att gå med i Svenska dalmatinersällskapet (www.dalmatiner.nu) finns mycket kunskap att hämta där. Det finns sektioner av Dalmatinersällskapet uppdelat på var man bor.
 
@Springsteen grattis!!! Vad härligt!

Vad säger din uppfödare om vad för foder hunden skall ha? Den kenneln jag köpte min första dalmatiner hos var väldigt duktig och jag fick mycket råd och hjälp därifrån.

Vilken kennel kommer hunden ifrån? (Du behöver inte skriva om du inte vill. Jag är bara nyfiken :o)

Det som brukar vara är att dalmatiner generellt dricker för lite vatten så vilket foder du än ger så blanda i extra vatten. (Tror någon skrev om det tidigare i tråden).

Kan också rekommendera dig att gå med i Svenska dalmatinersällskapet (www.dalmatiner.nu) finns mycket kunskap att hämta där. Det finns sektioner av Dalmatinersällskapet uppdelat på var man bor.

Uppfödaren har gett oss massor av råd. Hon använder Standardt mild till sina och det fungerar bra så därav blir det troligtvis att han får fortsätta på det. Men var sugen på att komplettera med lite färskfoder/barf. Nu äter det något annat valpfoder och vi får med hem av det och det blir nog så att han får fortsätta på samma foder tills han är stor nog för vuxenmat. Vi ska också alltid ha vatten i fodret till hunden. :bow: Blötlägga till valp är såklart självklart. :)

Vi får ett års medlemskap i Svenska dalmatinerklubben av uppfödaren, det kanske är samma? :)

Mamma hund har A-höfter, fullt hörande, ingen allergi, Två cert på utställning och blivit BIR än så länge. Pappan är dansk champion och dansk juniorvinnare, fullt hörande, A-höfter, inga allergier och har lämnat tre kullar innan med friska sunda valpar. Två jättefina och mentalt underbara individer. Så det känns bra med föräldradjuren.

Kan PMa uppfödare om du är intresserad. :)
 
Senast ändrad:
Uppfödaren har gett oss massor av råd. Hon använder Standardt mild till sina och det fungerar bra så därav blir det troligtvis att han får fortsätta på det. Men var sugen på att komplettera med lite färskfoder/barf. Nu äter det något annat valpfoder och vi får med hem av det och det blir nog så att han får fortsätta på samma foder tills han är stor nog för vuxenmat. Vi ska också alltid ha vatten i fodret till hunden. :bow: Blötlägga till valp är såklart självklart. :)

Vi får ett års medlemskap i Svenska dalmatinerklubben av uppfödaren, det kanske är samma? :)

Mamma hund har A-höfter, fullt hörande, ingen allergi, Två cert på utställning och blivit BIR än så länge. Pappan är dansk champion och dansk juniorvinnare, fullt hörande, A-höfter, inga allergier och har lämnat tre kullar innan med friska sunda valpar. Två jättefina och mentalt underbara individer. Så det känns bra med föräldradjuren.

Kan PMa uppfödare om du är intresserad. :)
Ja klart jag är intresserad. Göra nyfiken ju :D

Jo det är nog samma "sällskap".

Låter som bra föräldradjur och som en seriös uppfödare :up:
 
@Springsteen
Måste ju lägga in bilder på mina prickar:
Ridotto Quirino "Qalle":
image_zpsc0fed119.jpg


Rosella "Rosi":

image_zps9c670808.jpg


En dalmatiner vill ligga MJUKT:

image_zps3444eb7f.jpg


Dalmatiner som familjehundar:

image_zpsa3a30709.jpg



image_zps0a3e668f.jpg


Sådan matte sådan hund:

image_zpsm118m0q5.jpg
 
Jag skulle inte BARFA en dalmatiner utan att konsultera någon expert i alla fall. Just för risken med urinsten.
Likaså ger jag inte vanliga tuggben av råhud, de innehåller nästan bara rent råprotein.
Min uppfödare avråder att ge dalmatiner fläsk och viltkött för det ska vara högre risk med allergi. Jag vet inte om det ligger någon sanning i det, men då hon har många många års erfarenhet av dalmatiner följer jag hennes råd.
 
Jag skulle inte BARFA en dalmatiner utan att konsultera någon expert i alla fall. Just för risken med urinsten.
Likaså ger jag inte vanliga tuggben av råhud, de innehåller nästan bara rent råprotein.
Min uppfödare avråder att ge dalmatiner fläsk och viltkött för det ska vara högre risk med allergi. Jag vet inte om det ligger någon sanning i det, men då hon har många många års erfarenhet av dalmatiner följer jag hennes råd.

Det var det jag misstänkte. Fläsk och vilt är jag informerad om. Kyckling, lamm och fisk skulle vara ok om jag förstod det rätt.

Vad fodrar du dina med? :)
 
Det är ju viss skillnad på att ha olika djurslag i fodret och att vara baserat på annat än tex kyckling. Senast jag kollade så var det så att VoH hade flera sorter som var kyckling och sedan med inälvor och organ från tex gris och lamm. Det var fortfarande utan tvekan mest kyckling i de fodren. Det kanske de har ändrat? Jag håller mig inte väldigt väl uppdaterad när det gäller deras foder.

De två vanligaste sorterna är 33:an och 25:an. 33:an kallas just så på grund av att det är 33% kyckling, 33% inälvor av nöt och gris och 33 % vom. Alltså inte kycklingbaserat. Samma sak med 25:an, 25 % kyckling, 25% lax, 25% inälvor av nöt och gris och 25% vom.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
651
Senast: Nikan
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 900
Senast: calm
·
Övr. Hund Hej! Jag kommer vilja byta foder på min lilla kille så småningom när jag har fått hem honom men har några frågor. Jag har tittat på...
2
Svar
29
· Visningar
2 684
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej! Här kommer min allra första trådstart på Hund! Hoppas att ni orkar läsa... :nailbiting: Jag (och lite grann min sambo, men mest...
2
Svar
38
· Visningar
3 011
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp