Foderbilen fast för hästar

Praefatio

Trådstartare
Tror ni att det skulle bli ett lukrativt företag? Kom att tänka på det när jag fick ett nyhetsbrev från Foderbilen, och i mitt huvud sa: "Tack men nej tack, jag har ingen hund eller katt... om ni skulle köra ut till hästar däremot så... ... ..:idea:"

Foderbilen är alltså en hemsida där man kan beställa foder och godis till hund och katt, samt kattsand. Detta kan man sedan få fraktat hem till dörren för 19 kr. De har alla möjliga och omöjliga fodersorter. Jag har själv använt den hemsidan och den är verkligen toppen, tror att priserna ligger ett par tior högre än om man skulle köpa hos egen återförsäljare men jag har alltid tyckt att det har varit värt de pengarna för att slippa fixa bil och åka.
Jag tänker mig ett liknande företag, framför allt i storstäderna för stressade storstadsbor som är ägare till en eller två hästar, står inackorderade och kanske inte har bil - som jag. Bor man mitt i storstan och har hästen någon annanstans så är det inte alls säkert att man är bilägare eller ens har körkort. "Hästfoderbilen" säljer hästfoder, många sorter inkl såna man kanske inte hittar så lätt i Sverige, samt torv, spån och andra strösorter. Det är inte meningen att man ska köpa enorma mängder, inga pallar med andra ord, utan enstaka säckar och balar. Man skulle ha ett fast fraktpris, men kanske lite högre än Foderbilens eftersom det kan bli hyfsat långa körsträckor ut till stallen. Ändå inga stora fraktsummor, säg 49 kr per beställning kanske...

Ur kundens perspektiv så skulle det vara ett smidigt och tidssparande sätt att få ut foder och strö, jag vet att jag skulle nappa utan att tveka. Jag står ju i ett stall där man måste fixa allt sånt själv, och det är rätt jobbigt att behöva fixa bil och förare en gång i månaden och åka iväg för att proppa in spån i bilen (som rymmer max fyra balar)... Det tar ju lätt ett par timmar.

Vad tror ni?
 
Sv: Foderbilen fast för hästar

Låter som en bra idé! Jag hade utan tvekan använt mig av Foderbilen! :laugh:
 
Sv: Foderbilen fast för hästar

När jag bodde i Örebro köpte jag foder och strö från Stallpartner, det är väl lite så. Det var kanon.
 
Sv: Foderbilen fast för hästar

Vi har något liknande här.
Ett företag som man både kan åka till & som kör hem.
Där finns lite allt möjligt =)
Kostar inget extra för att han köra ut :)
 
Sv: Foderbilen fast för hästar

Skillnaden är att foderbilen i mångt och mycket använder sig av posten som leverantör, vilket kan bli knepigare om mottagaradressen är ett stall. Likaså krävs nästan att någon står och tar emot leveransen, eftersom det ofta är ett gemensamt utrymme, vilket kräver tidsbokade leveranser. Då blir det genast mer begränsande att utföra och främst en lokal service, inte lika stort som foderbilen. Så det beror på, hur ser det ut i ditt område..? :)
 
Sv: Foderbilen fast för hästar

I mitt fall skulle det nog bli en lokal service (Göteborg med omnejd), och att man använder sig av en skåpbil för att leverera i så fall. Svårt att transportera en månadsförsörjning av spån med posten :D På så vis kan man också bara köra och lämna av vid stallet när som helst på dygnet, om beställningen är betald i förskott. Det var så längesedan jag hade hund och katt att jag hade glömt att de använder posten faktiskt... Det tåls att tänkas på. Hur som helst, hade jag startat ett sånt här företag så hade jag börjat i Göteborg och sett om det fungerade, och sedan försökt utveckla och starta något i Sthlm där jag också tror att efterfrågan är ganska stor.

Haha, man kanske till och med skulle börja spåna (:D) lite på om det är görbart... Det kanske inte bara är en av mina dumma snilleblixtar...
 
Sv: Foderbilen fast för hästar

stora kruxet är väl att man bör ha en bra stor lagerlokal , hästfoder tar plats o ju fler sorter ju mer plats . Binder rätt stort kapital i lagret .
 
Sv: Foderbilen fast för hästar

Min foderleverantör levererar!!!!

Gud vad skönt det är att få maten hemkörd och inlyft i foderrummet :love::love: för att inte tala om tiden det spar.
 
Sv: Foderbilen fast för hästar

Här i dalarna har vi en foderbil, hans foder o strö är billigare än granngården..så klockrent att få det direkt till stallet. :) Poppis!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 504
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 846
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Jag har gått och funderat på detta med foderhäst en tid nu. Väntar på den ultimata dealen- där jag på något...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 687
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp