Ni hästägare. Hur klarar ni ekonomin?

De flesta av oss hästägare är inte ekonomisk oberoende så då handlar det om prioriteringar.
Jag och min sambo prioriterar våra djur och fritidsintressen högt och den största delen av inkomsterna går just dit.
Kläder, mat, bil mm köper vi av bra kvalit'e till så lågt pris som möjligt och köper nytt när vi behöver nytt, inte för vi ser något snyggt och vill ha nytt bara för att.
Mat köper vi efter säsong och då är det inte dyrt. Kött köps direkt från bonden osv. Äter ute gör vi men vi gör det ganska sällan av anledningen att det är roligare att åka på träning än att äta upp pengarna.
Vi bor väldigt centralt och billigt så kan gå/cykla till arbete, affärer osv.
Resor intresserar mig föga så sånt blir det inte så ofta heller men det är inget jag saknar eftersom jag inte gillar att resa så mycket :)
 
TS
Jag hade lite samma funderingar som du. Jag hade inte haft häst på över tio år och var jätterädd att ta steget. Så jag har valt att hyra en häst från ett företag som bedriver ridläger på sommaren och hyr ut sina hästar över vintern. Det är det absolut bästa jag kunde ha gjort, och rekommenderar verkligen det om man känner sig osäker. Då finns möjligheten att lämna tillbaka hästen om man skulle känna att det inte funkar, vilket man kanske inte kan göra på samma vis till en fodervärd. Dessutom fick jag många hästar att välja på och provrida. Jag står för hästens alla omkostnader och utöver det betalar jag 300kr i månaden i hästhyra vilket är "en tår i havet" om man tänker på alla utgifter man har som hästägare ;)
 
@Nieela
Där har du fel, en normalviktig person klarar att fasta i 42 dagar utan att ta någon skada alls.

Tvärtom är det nyttigt att under en begränsad tid äta mindre.
Särskilt i dessa tider när många har övervikt.
Läs på om fasta och detox, så lär du dig något

Just nu går jag (även sambon) på en fasta/detox, jag äter ca 200 kcal/ dag
Jag är varken fattig eller tjock, jag gör det för hälsans skull.

http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv32.htm
Ätstörningspropaganda.
 
Grejen är att man måste prioritera något otroligt om man inte har mycket pengar. Jag har lagt allting som jag fått över på hästen efter att nödvändigt har blivit betalt. Har inte kunna unna mig någonting som tex dyrare schampo och liknande, bio och kläder och mat ibland har jag fått avstått. Dock har jag tyckt att det varit värt det för att ha hästen. Men jag känner samtidigt nu när hästen ska tas bort att det ska bli liiite skönt att få ha lite pengar över i månaden. Har ju levt hela mitt vuxna liv på sådana här marginaler och det ska bli skönt att kunna pröva på att leva "normalt" en gång.

Vad jag vet så är det så för väldigt många hästägare, det är väl mycket därför det kallas för en livsstil att ha häst, man måste prioritera bort mycket annat i livet både för att få tid och ekonomi att gå ihop.

Man och man. Jag prioriterar inte ett dugg och jag har inte mycket pengar.
Vi köper det vi vill, reser och slösar hej vilt, samtidigt som vi givetvis även sparar. Troir det beror mer på hur och var man bor och vad livetr kostar i övrigt, skiljer sig extremt mycket åt i olika delar av landet.
 
Man och man. Jag prioriterar inte ett dugg och jag har inte mycket pengar.
Vi köper det vi vill, reser och slösar hej vilt, samtidigt som vi givetvis även sparar. Troir det beror mer på hur och var man bor och vad livetr kostar i övrigt, skiljer sig extremt mycket åt i olika delar av landet.
Beror väl på vad man levt för liv innan eller? Hur mycket man behöver välja bort. Har man inte gott om pengar behöver man prioritera och vad som är gott om pengar är uppenbart definierbart.
 
Beror väl på vad man levt för liv innan eller? Hur mycket man behöver välja bort. Har man inte gott om pengar behöver man prioritera och vad som är gott om pengar är uppenbart definierbart.

Absolut och vi tillhör inte höginkomsttagarna. Det är inte inkomsterna som gör än rik utan utgifterna ;)
Och jag behöver som sagt inte prirotera bort något alls.
 
Absolut och vi tillhör inte höginkomsttagarna. Det är inte inkomsterna som gör än rik utan utgifterna ;)
Och jag behöver som sagt inte prirotera bort något alls.
Fantastiskt isåfall, jag har hästen billigt och ändå måste jag prioritera bort i princip allting för att ha råd.

Men som sagt, folk definierar annorlunda, har en vän som tjänar runt 17 efter skatt och anser sig vara låginkomsttagare vilket inte jag tycker tex. För mig tex hade det varit otroligt mycket pengar att ha ut.

Och jo, inkomsterna har en otroligt stor del i om man blir rikare eller inte. Skulle jag dra ner på mera hade jag fått sälja bilen osv.
 
Det kan ju hända att vissa inte ha behövt låna sig till hus o.dyl. utan har t.ex. fått arv eller en större summa pengar som gåva. Har man en bra grund är det ju genast lättare.
 
Fantastiskt isåfall, jag har hästen billigt och ändå måste jag prioritera bort i princip allting för att ha råd.

Men som sagt, folk definierar annorlunda, har en vän som tjänar runt 17 efter skatt och anser sig vara låginkomsttagare vilket inte jag tycker tex.

Och jo, inkomsterna har en otroligt stor del i om man blir rikare eller inte.

Vi är medelinkomsttagare, tjänar varken lite eller mycket och har varken lite eller gott om pengar. Låga fasta kostnader och inga lån bortsett huslån som givetvcis är utan topplån och andra dumheter.
 
Vi är medelinkomsttagare, tjänar varken lite eller mycket och har varken lite eller gott om pengar. Låga fasta kostnader och inga lån bortsett huslån som givetvcis är utan topplån och andra dumheter.
Jaja, du behöver inte prioritera alls för att ha häst, bara att säga grattis. Jag hade också mer än gärna kunnat leva ett "vanligt" liv och ha hästen men jag väljer hästen. Och som sagt, det är inte direkt ovanligt att folk måste prioritera med hästar, hästar är verkligen inte någon billig grej att hålla på med. Speciellt inte om man har lust att träna och åka iväg osv, då kostar det sin lilla del. Vissa tjänar mycket och fixar det utan problem medans andra måste vända på varenda krona och prioritera bort en väldig massa saker. Är man dessutom ensam och betalar allt annat själv så blir det ännu svårare än om man har två inkomster.
 
skämtar du ?

Att äta för mycket är största hotet mot människors hälsa idag
Vi håller på att äta ihjäl oss
"Skämtar du?" var min första reaktion när jag läste ditt inlägg också. Att många människor idag är överviktiga och äter för mycket betyder inte att det är lämpligt att propagera för att normalviktiga människor ska svälta sig.

Va?

Att kroppen tar skada av en vecka på havregryn och mjölk har ingen vetenskaplig förankring alls.
Jag har inte uttalat mig om detta. Jag kommenterade endast AliceZetas inlägg om fasta.
 
"Skämtar du?" var min första reaktion när jag läste ditt inlägg också. Att många människor idag är överviktiga och äter för mycket betyder inte att det är lämpligt att propagera för att normalviktiga människor ska svälta sig.


Jag har inte uttalat mig om detta. Jag kommenterade endast AliceZetas inlägg om fasta.

Min andra halva av inlägget försvann på vägen, men det är mindre viktigt.

Man propagerar inte för att normalviktiga människor ska svälta sig när man påpekar att fasta inte är farligt under kortare perioder.
 
@Kaos
Snälla du, människor har i alla tider fastat.
Alla dom stora religionerna talar för fasta.

Prover, tester visar utan undantag att 'svält' under en tid har positiva hälsoeffekter.
Människor sänker kolesterol, blodtryck och risk för hjärt kärl sjukdomar när dom fastar. Det är knappast oprövat hokus pokus.

Du kanske ska läsa på när det gäller detox.
 
@Kaos
Snälla du, människor har i alla tider fastat.
Alla dom stora religionerna talar för fasta.

Prover, tester visar utan undantag att 'svält' under en tid har positiva hälsoeffekter.
Människor sänker kolesterol, blodtryck och risk för hjärt kärl sjukdomar när dom fastar. Det är knappast oprövat hokus pokus.

Du kanske ska läsa på när det gäller detox.
Människor har utfört destruktiva handlingar i alla tider och de flesta stora religioner har genom historien uppmuntrat till allt möjligt dumt. De argumenten är alltså inte särskilt övertygande.

Om det stämmer att fasta sänker kolesterol och blodtryck, så borde alltså fasta inte alls vara särskilt nyttigt för människor med lågt kolesterol och lågt blodtryck? Min poäng är att du generaliserar.

Sen upplever jag innehållet på sidan du länkade till som fullständigt skrämmande, men jag kommer nog aldrig att vara stark nog att ta den diskussionen på riktigt och dessutom hör det inte hemma i tråden.
 
Denna

http://www.amelia.se/halsa1/rensa-kroppen---gor-en-detox/

Kanske Passar bättre

Nä, jag orkar inte heller, det känns som om vi är miles apart
Människor har utfört destruktiva handlingar i alla tider och de flesta stora religioner har genom historien uppmuntrat till allt möjligt dumt. De argumenten är alltså inte särskilt övertygande.

Om det stämmer att fasta sänker kolesterol och blodtryck, så borde alltså fasta inte alls vara särskilt nyttigt för människor med lågt kolesterol och lågt blodtryck? Min poäng är att du generaliserar.

Sen upplever jag innehållet på sidan du länkade till som fullständigt skrämmande, men jag kommer nog aldrig att vara stark nog att ta den diskussionen på riktigt och dessutom hör det inte hemma i tråden.
kan
 
Jaja, du behöver inte prioritera alls för att ha häst, bara att säga grattis. Jag hade också mer än gärna kunnat leva ett "vanligt" liv och ha hästen men jag väljer hästen. Och som sagt, det är inte direkt ovanligt att folk måste prioritera med hästar, hästar är verkligen inte någon billig grej att hålla på med. Speciellt inte om man har lust att träna och åka iväg osv, då kostar det sin lilla del. Vissa tjänar mycket och fixar det utan problem medans andra måste vända på varenda krona och prioritera bort en väldig massa saker. Är man dessutom ensam och betalar allt annat själv så blir det ännu svårare än om man har två inkomster.


Jag klarar mig bra på min egen inkomst. Min man har egna intressen och sponsrar inte mina.
Tycker faktiskt inte det är så himla dyrt med häst.

Jag tränar och tävlar en del och den biten kostar på men utan tävlingarna är det inte så farligt jämfört med mycket annat.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 784
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 023
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 336
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 011
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp