Ni hästägare. Hur klarar ni ekonomin?

Jag klarar mig bra på min egen inkomst. Min man har egna intressen och sponsrar inte mina.
Tycker faktiskt inte det är så himla dyrt med häst.

Jag tränar och tävlar en del och den biten kostar på men utan tävlingarna är det inte så farligt jämfört med mycket annat.
Jaja, du har skrivit det nu, förstår att du inte behöver prioritera bort något i ditt liv för hästarna. Alla har dock långt ifrån den möjligheten och för dom flesta innebär ett hästliv en väldig massa bortprioriteringar. För mig och för väldigt många andra så blir det att leva snålt för hästens skull.

För övrigt är nog du den enda jag sett nu tycker hästar är en billig hobby att hålla på med. Min häst kostar mig alltid minst 3000kr i månaden, 4000kr när det är hovistid. Varav min hyra för stallet är 1900kr inklusive fri tillgång på hö, inte dyrt för att vara ett par få minuter från gbg. Klart, kan ju ta bort hans försäkringar visserligen, blir det ett par hundralappar mindre. Men annars måste jag nog tycka att det är svårt att komma under det priset om man bor nära en storstad.
 
Senast ändrad:
Jaja, du har skrivit det nu, förstår att du inte behöver prioritera bort något i ditt liv för hästarna. Alla har dock långt ifrån den möjligheten och för dom flesta innebär ett hästliv en väldig massa bortprioriteringar. För mig och för väldigt många andra så blir det att leva snålt för hästens skull.

Men det är ju ändå självvalt. Både att prioritera bort, ha häst och vilken inkomst man har (till stor del).
 
Men det är ju ändå självvalt. Både att prioritera bort, ha häst och vilken inkomst man har (till stor del).
Klart det är? Har jag skrivit att det inte är självvalt? Hästar är en självvald hobby. Enda jag skriver är att dom flesta faktiskt får prioritera en hel del för att kunna ha häst.
 
Jaja, du har skrivit det nu, förstår att du inte behöver prioritera bort något i ditt liv för hästarna. Alla har dock långt ifrån den möjligheten och för dom flesta innebär ett hästliv en väldig massa bortprioriteringar. För mig och för väldigt många andra så blir det att leva snålt för hästens skull.

För övrigt är nog du den enda jag sett nu tycker hästar är en billig hobby att hålla på med. Min häst kostar mig alltid minst 3000kr i månaden, 4000kr när det är hovistid. Varav min hyra för stallet är 1900kr inklusive fri tillgång på hö, inte dyrt för att vara ett par få minuter från gbg. Klart, kan ju ta bort hans försäkringar visserligen, blir det ett par hundralappar mindre. Men annars måste jag nog tycka att det är svårt att komma under det priset om man bor nära en storstad.

Jag tycker inte det är särskilt mycket pengar nej.
Billigt är fel ord men det är inte dyrt, inte i mina ögon.
Upplever inte att mina hästvänner prioriterar bort. Tvärtom faktiskt, de är överlag betydligt bättre på att planera sin ekonomi än många av mina hästlösa vänner som ofta är hoppsan, hejsan och nu var pengarna slut en vecka innan lön...

Vi har olika erfarenheter du och jag, inget fel med det :-)
 
@Filifjonkan_ Ja, du kommer fixa det, som fodervärd kan man också säga upp sig om man ser att längre fram kommer det skita sig ekonomiskt, bör skriva in något i kontraktet också i så fall så båda är med på noterna om det värsta skulle inträffa.

Själv skaffade jag inte häst förrän jag hade ett fast jobb, så ekonomiskt är det inga bekymmer prioriterar bort saker jag skulle t ex vilja köpa till mig själv och sparar ihop en buffert istället så om det värsta skulle hända så har jag alltid pengar tills jag hittar en lösning.

Min häst kostar i runda slängar 2600kr i månaden, med hyra, foder, hovslagare, försäkring, ridlektioner. Sen budgeterar jag alltid 5000kr i månaden till hästen, så att dom pengar som blir över efter alla fasta kostnader hamnar i ett buffert ifall jag behöver tillkalla veterinär eller ta några extra privatlektioner. :)
 
De flesta av oss hästägare är inte ekonomisk oberoende så då handlar det om prioriteringar.
Jag och min sambo prioriterar våra djur och fritidsintressen högt och den största delen av inkomsterna går just dit.
Kläder, mat, bil mm köper vi av bra kvalit'e till så lågt pris som möjligt och köper nytt när vi behöver nytt, inte för vi ser något snyggt och vill ha nytt bara för att.
Mat köper vi efter säsong och då är det inte dyrt. Kött köps direkt från bonden osv. Äter ute gör vi men vi gör det ganska sällan av anledningen att det är roligare att åka på träning än att äta upp pengarna.
Vi bor väldigt centralt och billigt så kan gå/cykla till arbete, affärer osv.
Resor intresserar mig föga så sånt blir det inte så ofta heller men det är inget jag saknar eftersom jag inte gillar att resa så mycket :)

Ska tillägga att det känns inte som att vi snålar och inte har råd med det vi vill ha och göra.
Men någonstans handlar det ju ändå om prioriteringar. Tex utan hästen hade vi kunnat åka på en veckas semester varje månad och vi skulle kunna äta ute var och varannan dag osv.
Men eftersom det inte är saker vi önskar göra så ofta så är det ju inte något som är jobbigt att prioritera bort.
Men det är än dock en prioritering vi gör att hästen och hundarna går före och är roligare än restaurangbesök.
Så det är ju en livsstil som vi valt och gillar.
Däremot tror jag inte det är något vinnande koncept att ha en så tight budget att man för sällan/aldrig har råd att göra något annat roligt än hästen.
Det blir nog väldigt jobbigt i längden.
 
Man får se till att ha en inkomst där häst passar in och så får man prioritera bort massa andra utgifter som man inte kan hållas med när man har häst, dvs andra lyxnöjen.
Själv gör jag över runt 10-12 000 på hästarna, det säger sig självt att jag inte reser, shoppar loss och partar utöver det ;)
 
Dyrt, det beror ju alltid på vad man jämför med. Man kan ju slösa hur mycket pengar som helst på skräp som man egentligen inte har så mycket nöje av. Men det är nog knappast ovanligt att lägga 40-100tkr per år på en häst. För att vara pengar spenderade på en hobby får man väl ändå säga att det är en stor summa? Tycker man inte det kanske man inte har så stor respekt för pengars värde. Kanske perfekta kandidater till att börja skänka bort motsvarande per månad till välgörenhet också. Om det nu inte är så stor summa pengar! ;)
 
Precis som rubriken lyder.

Jag har gått och funderat på detta med foderhäst en tid nu. Väntar på den ultimata dealen- där jag på något sätt kan få en prövotid och om det funkar sen vara fodervärd fram till eventuellt köp (om typ ett par år). Mest för att det känns SJUKT läskigt att ta steget och bli hästägare- för hur fixar man det ekonomiskt och tidsmässigt? Har under många år varit medryttare, och testat lite delfodervärdsskap. Något som helt klart funkar när man är två om hästen och alla utgifter. Under gymnasiet hade jag egen häst- som jag "fick" (travare som bara tog upp plats hos ägaren som var amatörtränare, the usual stuff) och stallade in gratis hos grannen på fullservice mot att jag hjälpte till med de andra två hästarna+mjölkkorna. Foder och sådant fanns på gården i och med att grannen tog eget hö och så vidare, så det var aldrig några omkostnader mer än hovslagare (halvskodde bara fram). Bra häst som höll sig frisk och fin under tiden jag hade henne. Med andra ord känns det inte som om jag faktiskt varit hästägare på "riktigt", om ni förstår vad jag menar, då jag aldrig hade några realistiska utgifter för henne (mer än utrustning).

Så hur fixar ni det, ni som har häst? Jag har just fått ett nytt jobb, detta inom handels. Det är ett vikariat på 20 h/v, och jag har lön i enlighet med kollektivavtal (branschvana tre år). För tillfället plusar jag ungerfär tio timmar extra i veckan, och det verkar bli mer framåt november då all julrelaterad försäljning kickar igång. Har haft turen att få förtur på stallplats i grannskapet (tre minuter från mitt hem med buss) och även om det inte är ett lyxigt stall på något vis är ägaren verkligen toppen, och har ett rykte om sig att faktiskt ta väl hand om sina hyresgäster. H*n julpyntar till och med stallet till jul :D Hösilage och spån ingår i hyran, och det är för mig helt klockrent då jag inte äger en bil. Har tillgång till ibland, så få hem övrigt foder ska inte vara problematiskt. Dessutom är kompisen väldigt sugen på att vara med som halvfodervärd- vilket innebär halva kostnaden. En toppentjej som jag verkligen vet att jag kan lita på, och som jag samarbetar grymt bra med i övrigt.

Så vad tror ni? Kommer jag fixa detta? Hur gör ni? Ge mig allt ni har, jag vet ju att det mest handlar om att ta steget- det är ju jättestort! Inte helt ojämförbart med att skaffa barn- det gör man ju inte heller utan att tänka sig för kan jag tro :o

Prismedveten tycker jag man blir när man har häst. Är det värt att lägga en massa extra pengar på att äta oxfilé när man nöjer sig med fläskfilé? Måste man ha det nyaste inom mode när det gamla är helt och fungerar? Jag prioriterar iaf annorlunda och jag har haft häst sedan jag var 14år, dvs i 13år. Givetvis fick jag inte mitt barnbidrag och när jag började på gymnasiet fick jag vara med och betala så gott jag kunde. Ibland fick jag betala körlektionerna, ibland fick jag betala stallplatsen, när jag blev så pass gammal att körkort var aktuellt.

Ett tag fick jag bara ut ca 15000kr i månaden. Just då hade jag två hästar och det gick precis runt. Hus, bil, ett jobb som låg 4mil bort, en hund och två hästar. Och det blev ännu mer knapert när jag studerade. Som tur har mina föräldrar hjälpt mej väldigt mycket. Idag är situationen annorlunda där jag har ett välbetalt jobb. Men jag har aldrig haft tanken på att ge upp hästarna och mina föräldrar har hjälpt mej när det verkligen krisat. Förr fanns det inte möjlighet att köpa dyra varor i affären, senaste modet och datorn fick jag av min syster.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 786
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 023
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 337
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 013
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp