Bukefalos 28 år!

Foderdjungeln

RunaD

Trådstartare
Hej kloka buke!!

Jag har en kille på 8 månader som ätit VoH färskfoder sedan 1,5 månad tillbaka. Dock får jag nog inse (erkänna :o ) nu att det inte funkar optimalt på honom... Jag skulle ju så gärna vilja att han skulle funka på det... Från början åt han Royal Canin valpfoder, vilket han verkade tycka var okej men inte mer. Efter att vi började med VoH så har hans päls blivit mycket finare, men det kanske är den enda fördelen. Vi tycks inte få till det med "blandningen" försöker blanda i lite rivna morötter men ändå blir avföringen aldrig bra. Ibland är den på tok för hård och ibland är det hårt först men sen blir han lös i magen, och ibland är han bara lös i magen. Han går just nu på valpefor, vi provade även 33:an ett tag men då matvägrade han! Han är inte överdrivet förtjust i valpefor heller. Dessutom verkar han ta upp näringen lite väl bra, han har blivit lite för knubbig av VoH, trots att han redan äter lite mindre än vad han egentligen ska ha. (det problemet är väl lätt löst genom att ge ännu mindre, men då är jag rädd att han blir hungrigare och vi måste fodra med mer "utfyllnad")

Så här någonstans inser jag att vi måste ha ett nytt foder!

Och frågan är förståss, vadå? Jag vill ju fortsätta med färskfoder, jag tror ju att det är hundra gånger bättre än torrfoder. Men de flesta andra innehåller spannmål i någon form? Barf vågar jag inte ge mig på.

I min foderbutik kan jag köpa; VoH, Emmzo, Klass, Bravo och Fodax.

Jag vill ju ha ett helfoder som är "mildare" än VoH, lite mer fibrer, smakligt och som kanske inte gör att hunden går upp lika mycket i vikt.

Hjälp? :nailbiting:
 
Sv: Foderdjungeln

Jag har en 8 månader gammal wachteltik som har ätit Fodax ända sedan vi hämtade henne från uppfödaren. Hon har fungerat väldigt bra på det, vuxit jämnt och fint utan att bli för tjock. Hon får lite extra kalk tillsatt via ben (i stort sett fri tillgång), filmjölk ibland och äggskal då och då.

Vi har två hundar utöver henne, och mellanhunden klarar sig mer än väl på Fodax under jaktsäsongen (bra återhämtning, fin i hullet, bygger muskler väldigt bra), men för gammelhunden (snart 13) är det tyvärr för kraftigt. Han blir på tok för tjock :p
 
Sv: Foderdjungeln

Även det färskfoder med minst animalier, har ändå mer animalier än de flesta torrfoder - så prova dig fram och kör på den som passar bäst:)

Jag gav Bravo under en hel del år och det fungerade - trots att det "bara" är 40-45% animalier;) Till nuvarande ger jag VoH, men dom fungerar även bra på det. Brorsan till min ena käkar Bravo och fungerar kanon på det. Så ingen ska behöva ha dåligt samvete över lite annat än animalier - man ger det som fungerar:)

Nordic är snäppet bättre och innehåller runt 50-70& animalier numera, men lite beror på vad man får tag i. Det skiljer mellan olika städer. Fodax åker runt med frysbil, så kan man passa tiderna är det en annan variant.
 
Sv: Foderdjungeln

KL

Lånar tråden lite och frågar om någon har erfarenhet av Halla`s färskfoderbugare?
 
Sv: Foderdjungeln

VoH är ju kycklingbaserat och jag tycker att man ska ge olika köttslag, dvs ge annat kött några dagar i veckan också. Till exempel köttfärs, lamm, häst, kanin, det man kan få tag på.

Emmzo har flera olika bra barfkorvar!

Kan rekommendera gruppen "barf och färskfoder för katt och hund" på facebook.
 
Sv: Foderdjungeln

Bravo har ju ändrat om i hela sitt sortiment nu, sååå jag skulle köra på någon variant av Bravo eller Nordic Spannmålsfri.
 
Sv: Foderdjungeln

Inte konstigt att din hund går upp vikt då VoH är väldigt fet. Bravo har någon lammsort tror jag som är mager.

Vad kul att Bravo verkar ha bytt ut spannmål, kornet, mot grönsaker och ris, om jag fattat det rätt. Kan vara ett alternativ även för min hund i så fall.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 841
Senast: Lilla-S
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 496
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 108
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
36 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp