Foderjäst för magen?

P

Picasso

Har funderat på att prova litet foderjäst på en av mina hästar som har litet problem med magen (tendens till att vara litet lös, "rinner" litet ibland och är rätt så gasig). Krafft MagTarm fungerade nämligen mycket bra men nu ett tag efteråt är vi tillbaka till samma läge som före... Och jag varken kan eller vill ge det hela tiden. Grovfoder får hon i tillräcklig mängd, om någon undrar, och hon har inte heller mycket kraftfoder och bara litet betfor. Mår väl i övrigt och problemen är inte heller nytillkomna egentligen.

Vill ha tips på lämplig foderjäst att ge till en dam med åsikter om vad som går att äta och inte (så neutral smak som möjligt behövs nog...) och hur mycket ni som använder det ger per dag.
 
Sv: Foderjäst för magen?

Men NÅGON måste väl veta något?????
 
Sv: Foderjäst för magen?

Min häst ville inte alls ha foderjästen jag gav honom (gav ganska mycket i början) Han har också lite problem med magen, får ont och blir lös så fort han blir lite stressad. Han är också ganska lättstressad. I alla fall så började jag med att pudra lite foderjäst i hel havre som jag sedan blötte upp, bara så att han skulle känna lukten först, sedan ökade jag successivt över någon vecka och nu ger jag två-tre matskedar ( i och med att jag ger det dagligen under vinterhalvåret och inte intesivt under 1-4 veckor)
Så gjorde jag hoppas det kan hjälpa lite! :) :idea:
Magdalena
 
Sv: Foderjäst för magen?

Jag ger min häst Pro Viva Nypon, när han blir lös. Efter 2 - 3 dagar blir han bättre. Dessutom älskar han det :)
 
Sv: Foderjäst för magen?

foderjäst eller väl det fodermedlet som är svårast att få i dem, har för mig att rekomendationen är 1 dl/100 kg kroppsvikt och min häst ville knappt äta en dl....

prova prviva, det har jag också hört ska hjälpa, dock är det ganska dyrt..

jag försökte ge min häst foderjäst för b-vitaminets skull, inte magproblem så jag har ingen erfarenhet av att det funkar.... :(
 
Sv: Foderjäst för magen?

Min gamla kuse var precis likadan. Svarade jättebra på Kraffts MagTarm, men sedan var det tillbaka igen på kladdiga haser och rinnig avföring.

Gav honom foderjäst utan något resultat. Provade också med linfrö (koka och pellets) men inget gav minsta resultat.
 
Sv: Foderjäst för magen?

Jag köpte en ny häst för några månader sen som är helt kass i magen.
Jag provar Equion just nu och har haft det i ca 3 veckor.
Det har blivit mkt bättre än tidigare men ger jag inte det på några dagar eller ifall han utsätts för stress som tex en tävling vi var på i helgen så är han lös i magen igen.
 
Sv: Foderjäst för magen?

Probimin är det vi använder oss av vid behov, och det finns redan trådar om medlet sedan tidigare. Kändes då som ett undermedel, för vår gammel :)

En tanke; har du försökt hitta orsaken, som att ta bort allt kraftfoder ur foderstaten ett tag och se om det blir bättre. Och därefter tillsätta en del i taget, så att du ser om och när magen inte är så bra?
Är det samma oavsett fodring med hö eller hösilage? (Det är ju inte bara mängden, det är kvalitén som spelar in också).

Och hur är hästen för övrigt? (Jag tänker på stress, stall- och hagmiljö, träningsuppgifter etc - det kan ju vara nåt som inte stämmer i "livsstilen" om man säger så).
 
Sv: Foderjäst för magen?

Min häst har alltid varit mager och haft ganska lös träck, men sen jag började ge honom foderjäst så har han blivit mycket bättre och träcken är nu helt normal...

Dock hade även jag problem med att få honom att äta det först men jag ökade på succesivt och i början rörde jag även ner det i blöt lusern och då gick det bra. Nu när han är van vid det så behöver jag inte blanda omkring det, det slinker ner ändå! :)
 
Sv: Foderjäst för magen?

Har inte kommit på någon förklaring. Hon har (utom den tillfällig försämringen av annan orsak) varit likadan i magen sedan vi köpte henne för snart 1 1/2 år sedan, vare sig hon ätit hö eller hösilage (med olika ts). Under en tråkigt lång skadeperiod fick hon inget kraftfoder alls - ingen skillnad. Betfor eller inte betfor - ingen skillnad. Hon har bra hull och är inte någon stressad häst men äter glupskt och fort, dock ALLTID grovfodret först. Får just nu knappt 1,3 kg ts/100 kg häst så det tycker jag är OK, borde inte vara stråbrist.

Linfrö/kaka/ har jag provat, och loppfrö, märkte ingen skillnad.
 
Sv: Foderjäst för magen?

Har du kollat mask? Inte bara avmaskat, utan skickat in prov?

Att min var konstant dålig i magen trodde "alla" (veterinärer alltså) berodde på att han fram till 5 års ålder varit kraftigt maskangripen. Han var avmaskad enligt alla konstens regler, men eftersom det var så mycket mask tog det bara toppen på isberget s a s. Efter en dunderkur fick vi ner till mer normalt antal, men han var väldigt känslig i magen och blev aldrig helt bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö En av mina hästar börjar bli gammal och svår att hålla i hull. Hon har lite dåliga tänder, vilket bidrar till att fri tillgång på...
2
Svar
38
· Visningar
6 057
Senast: fio
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 614
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 023
Senast: mackan
·
Foder & Strö Fundering. Har två minisar här hemma. Båda är lösa i magen. Detta pga grovfodert. De går på fri tillgång och det är plastat hö. Den...
Svar
17
· Visningar
1 423
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Jag gpr sönder
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp