Ponnier med lös mage..

MaRomer

Trådstartare
Fundering. Har två minisar här hemma. Båda är lösa i magen. Detta pga grovfodert. De går på fri tillgång och det är plastat hö. Den äldsta, 13år har alltid blivit dålig i magen under vintern. Den yngre, 8 män. Är dålig han med..

Vad är bäst att ge de små för att stabilisera magarna? Övriga hästar är bra. Fodret är analyserat och bra för dem. Jag har ej testat annat foder i år, då det som sagt är återkommande problem varje år för den äldre.

Vanlig bakjäst? Och hur mycket. De väger 49kg resp ca 100kg.

Magtarm från protect? Något från emin eller kraffts sortiment?

Utöver grovfoder får de föl pellets, Musli, miner och mineraler. Båda är hingstar.
 
Fundering. Har två minisar här hemma. Båda är lösa i magen. Detta pga grovfodert. De går på fri tillgång och det är plastat hö. Den äldsta, 13år har alltid blivit dålig i magen under vintern. Den yngre, 8 män. Är dålig han med..

Vad är bäst att ge de små för att stabilisera magarna? Övriga hästar är bra. Fodret är analyserat och bra för dem. Jag har ej testat annat foder i år, då det som sagt är återkommande problem varje år för den äldre.

Vanlig bakjäst? Och hur mycket. De väger 49kg resp ca 100kg.

Magtarm från protect? Något från emin eller kraffts sortiment?

Utöver grovfoder får de föl pellets, Musli, miner och mineraler. Båda är hingstar.
Prova att ge vanligt torrt hö som inte är inplastat. Det finns hästar som inte tål inplastat hö eller hösilage. Jag har själv en som inte fungerar på inplastat hö.
 
Alla sådana medel som du räknade upp hjälper, mer eller mindre, ett tag. Bäst är ju om man kan göra nåt åt orsaken. I det här fallet misstänker du redan det inplastade fodret. Det är vanligt att hästar inte tål det, precis som redan sagts. Du kan också göra en extra maskkoll på båda, mest för i fall att...
 
Håller med övriga. Om jag hade vetat att det var fodret som var orsaken så hade jag absolut bytt ut det. Det kan ju inte gå åt jättemycket åt två små ponnyer?
 
Jag ger mina minisar torrt hö och halm. Ingenting annat. Aldrig. Inget kraftfoder. Inga äpplen eller morötter. Ingenting.
Håller jag stenhårt på detta får de sällan problem.

Den ena är väldigt känslig och reagerar illa på foderbyte.
Om han blir lös i magen, händer vid snabba temperaturväxlingar, är quick fix det som fungerar effektivast på honom.
 
Kanske långsökt... men, Kollat tänderna?

Jag har haft en minishettis med tandproblem som främst visade sig genom dålig i magen. Sommartid var magen i bra skick när hon åt mjukt gräs. Men vid installning blev magen sämre när maten blev svårare att tugga.
Hon behövde återkommande tandkoller :)
 
Ge halm också Så hästarna får i sig lite torrare grovfoder också?

Har en fjording som blivit lös i magen, dvs så pass att man får tvätta rumpan på honom varje dag.. 59% ts på höet och fri tillgång på halm (strör med det och han äter en del). Provar nu fiberplex vilket verkar hjälpa, men får nog ta hem torrhö så att han slipper leva på magtillskott hela vintern.
 
@Bison Vilket av NAF:s har du provat? Jag tror de har flera. Den jag provade (Gastriaid??) funkade rätt bra ett tag... Har en dam som är känslig för hösilage och en herre som hostar av hö. Har ständigt problem alltså! Just nu inom kontroll, men det kan ändras fort!

Håller med om att blanda med bra halm är också rätt bra, iaf likaväl som alla möjliga preparat.
 
Kanske långsökt... men, Kollat tänderna?

Jag har haft en minishettis med tandproblem som främst visade sig genom dålig i magen. Sommartid var magen i bra skick när hon åt mjukt gräs. Men vid installning blev magen sämre när maten blev svårare att tugga.
Hon behövde återkommande tandkoller :)
Bra förslag. Jag har hört om att just minishettisar/minihästar ofta har tandproblem pga att det ofta är trångt i munnen på dem.
 
Bra förslag. Jag har hört om att just minishettisar/minihästar ofta har tandproblem pga att det ofta är trångt i munnen på dem.
Sen så kan det vara ett gissel att få dom undersökta ordentligt i munnen pga storleken. Få veterinärer som har utrustning som passar mini för tandkoll/raspning.

Vår mini blir lösare i magen av för låg ts. Ligger en bra bit över rekommenderat för bästa bajset. Gäller dock inte ts som gav hö.
 
Vad är bäst att ge de små för att stabilisera magarna? Övriga hästar är bra. Fodret är analyserat och bra för dem. Jag har ej testat annat foder i år, då det som sagt är återkommande problem varje år för den äldre.

Du kanske redan provat det här men någon annan kanske har nytt av mitt tips. Min ena häst var förr om åren ofta lite dålig/lös i magen under vintrarna. Ingen annan häst var det och det berodde inte på fodret (jag hade både hö och ensilage). Sedan slutade det plötsligt en vinter. Det enda jag kunde härleda det till var byte av vattentunna. Jag har alltså uppvärmd tunna då hästarna går på lösdrift. När magen blev bra hade jag precis köpt en ny tunna av annat märke då den gamla gick sönder. Den nya sades hålla en jämn temperatur på vattnet och inte gå över visst antal grader.

Förra veckan blev min häst lite dålig igen (absolut inget katastrofalt) och jag kom att tänka på att när hon de senaste åren någon gång blivit lös i magen under vintern har det berott på att jag inte bytt vattnet med vanligt intervall. Det har jag inte gjort nu heller eftersom jag tyckte att vattnet var fräscht och inte i behov av att bytas. Jag bytte vattnet och skrubbade ur tunnan och magen återgick till det normala i princip direkt.

Jag har dragit slutsatsen att min häst särskilt vintertid är mycket känslig för vattenkvalitet.
 
Sen så kan det vara ett gissel att få dom undersökta ordentligt i munnen pga storleken. Få veterinärer som har utrustning som passar mini för tandkoll/raspning.

Vår mini blir lösare i magen av för låg ts. Ligger en bra bit över rekommenderat för bästa bajset. Gäller dock inte ts som gav hö.
Min hästtandtekniker har absolut inga problem att undersöka/fixa min shettis.
 
Sen så kan det vara ett gissel att få dom undersökta ordentligt i munnen pga storleken. Få veterinärer som har utrustning som passar mini för tandkoll/raspning.

Vår mini blir lösare i magen av för låg ts. Ligger en bra bit över rekommenderat för bästa bajset. Gäller dock inte ts som gav hö.
Och @bettysmatte
För min lilla donna så gick det bra att undersöka och rensa i munnen.
Men hon skulle behövt en operation för att få bukt med problemen, och enligt veterinären (som har högsta tandkompetensen i mitt län) gick det inte att operera i den lilla munnen :(
Till slut fick hon vandra vidare.
 
Du kanske redan provat det här men någon annan kanske har nytt av mitt tips. Min ena häst var förr om åren ofta lite dålig/lös i magen under vintrarna. Ingen annan häst var det och det berodde inte på fodret (jag hade både hö och ensilage). Sedan slutade det plötsligt en vinter. Det enda jag kunde härleda det till var byte av vattentunna. Jag har alltså uppvärmd tunna då hästarna går på lösdrift. När magen blev bra hade jag precis köpt en ny tunna av annat märke då den gamla gick sönder. Den nya sades hålla en jämn temperatur på vattnet och inte gå över visst antal grader.

Förra veckan blev min häst lite dålig igen (absolut inget katastrofalt) och jag kom att tänka på att när hon de senaste åren någon gång blivit lös i magen under vintern har det berott på att jag inte bytt vattnet med vanligt intervall. Det har jag inte gjort nu heller eftersom jag tyckte att vattnet var fräscht och inte i behov av att bytas. Jag bytte vattnet och skrubbade ur tunnan och magen återgick till det normala i princip direkt.

Jag har dragit slutsatsen att min häst särskilt vintertid är mycket känslig för vattenkvalitet.


Vattnet spelar ingen roll. Så det är inte det.
 
Svarar samtliga.

Båda är ok i munnen.
Fölet avmaskad enligt konstens regler. Den äldre har nollan flera år på prov, dvs ingen mask.

Den äldre har ätit torrt hö innan, fortfarande lös. Har egentligen inte möjlighet att ha torrt pga jag har fler hästar än dessa små. De har fri tillgång och äter inte halm. Kraft ges i mindre mängd för att få upp vissa ämnen. Det rör sig om 1 dl föl pellets och 1 dl Musli de delar på. Ihop med mineraler och vitaminer.

Tror jag fick med alla funderingar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
17 621
Senast: caradan
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 642
Senast: svea
·
Hästvård Min islandshäst blir ofta dålig i magen vintertid till och från. Förut har hon reagerat på hösilage, men i år får hon bara hö. Men...
2
Svar
27
· Visningar
3 174
Senast: Drago
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 534
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp