Kraftfoder till äldre häst

Ceta

Trådstartare
En av mina hästar börjar bli gammal och svår att hålla i hull. Hon har lite dåliga tänder, vilket bidrar till att fri tillgång på grovfoder/gräs inte räcker.
Fram tills nu har hon fått krafts grov original samt höpellets och betfor. I vintras var vi uppe i så stora mängder att jag skulle gärna hitta något mer anpassat för henne så att hon inte behöver äta så stor mängd.

Vi har bra grovfoder, men av naturliga skäl ingen analys ännu ;) Vill dock gärna ha ett kraftfoder att ge även nu på betet, så börjar kolla redan nu så får vi komplettera foderstaten när vi börjar ge hösilage igen.
Föredrar pelletsform, då det är mjukt att äta för henne när det blötts upp.

Någon som har ett bra tips? Gärna inte det dyraste, eller svåraste att få tag på heller!
 
Lucern? Finns både i pellets och strå. Sedan har Krafft något som heter senior sensetiv. Kan kanske vara värt att kolla upp?
 
Lucern? Finns både i pellets och strå. Sedan har Krafft något som heter senior sensetiv. Kan kanske vara värt att kolla upp?
Lucern har hon fått också när tänderna krånglat. Men fick intrycket att det krävs minst lika stora mängder av det som av kraften hon fått nu...
 
Lucern har hon fått också när tänderna krånglat. Men fick intrycket att det krävs minst lika stora mängder av det som av kraften hon fått nu...
Jag hade en häst hos mig som åt 6 kg Lucern pellets om dagen det är ibland vad som krävs för äldre hästar
Men det finns ju nu seniorfoder
Jag ger krafft muskel men jag tycker inte min häst får i sig tillräckligt ändå :(
 
Till att börja med är det väl bra att vänta på analysen innan man börjar mixtra. Sen skulle jag också snegla åt något mer "koncentrerat" pellets, som Krafft Muscle Up eller Granngården Elit Proteinspecial.
 
Till att börja med är det väl bra att vänta på analysen innan man börjar mixtra. Sen skulle jag också snegla åt något mer "koncentrerat" pellets, som Krafft Muscle Up eller Granngården Elit Proteinspecial.
Fast TS skriver ju att hon vill ge kraftfoder även på betet? Så varför ska TS då vänta på analys?
Om hästen är gammal och har svårt att hålla hullet så räcker det inte med bete utan det behövs mer mat nu
 
Olja är energirikt och det behövs oftast inte så stor mängd. Funkar bra att blanda ihop med uppblötta lusernpellets och betfiber. Max 1 dl per 100 kg kroppsvikt per utfodringstillfälle men bör naturligtvis fasas in som med de flesta alla andra fodermedel. :)
 
Vi har ett 28 årigt sto som vi behövt dra ut 3 tänder på. Hon håller sig väldigt fin i hull med fri tillgång på hösilage (kvot 13 då våra avelsston äter detta), samt Agrobs seniorhack och St Hippolyt Preformance High (fiberbaserat så håller det både mage och muskler i gott skick) Plus mineraler också såklart! Och irish mash varje dag. Kan inte lägga in bild, men ingen som ser henne tror att hon är 28:D
 
Det är dyrt att ha gamla hästar med dåliga tänder. Kraftfoder är ofta det minsta dom behöver utan det dom behöver är grovfoder. Det är frågan om att fylla deras behov av TS mer än att ge kraftfoder
Min gamle med dåliga tänder och vikt på ca 500 kg fick 7 kilo gräspellets + Granngårdens betfiber mix som han fick 2 kilo av + 1 kilo proteinfoder. Det var bara 1 kilo kraftfoder resten går som grovfoder och fyllde hans behov av TS. Han hade nog kunnat fått lite mindre men han skvätte ut en hel del så det var för att var säker på att han fick det han behövde. Utöver detta fick han äta så mycket ensilage han kunde men det var försumbart sista året.
När vi fick ta bort honom i våras var han i bra hull och hade nog kunnat hänga med ,lite till om han inte fått en stor tumör.
 
Det är dyrt att ha gamla hästar med dåliga tänder. Kraftfoder är ofta det minsta dom behöver utan det dom behöver är grovfoder. Det är frågan om att fylla deras behov av TS mer än att ge kraftfoder
Min gamle med dåliga tänder och vikt på ca 500 kg fick 7 kilo gräspellets + Granngårdens betfiber mix som han fick 2 kilo av + 1 kilo proteinfoder. Det var bara 1 kilo kraftfoder resten går som grovfoder och fyllde hans behov av TS. Han hade nog kunnat fått lite mindre men han skvätte ut en hel del så det var för att var säker på att han fick det han behövde. Utöver detta fick han äta så mycket ensilage han kunde men det var försumbart sista året.
När vi fick ta bort honom i våras var han i bra hull och hade nog kunnat hänga med ,lite till om han inte fått en stor tumör.
Vad var det för fabrikat på gräspelletsen? :)
 
Både betfiber och lucern är grovfoder och det kan du ge fritillgång av så jag hade börjat med det. Räcker inte det så ge linfröolja. Maxgivan på olja är 75 gram olja/100 kg häst och utfodringstillfälle.
 
Mina gamlingar (fbl 23 år, shetland 30 år) går på bete just nu, men på vinterhalvåret får de - utöver fri tillgång på bra hösilage - lika delar lusernpellets och Hippo Grow Alfa plus ganska stor mängd betfor (delar på en 10litershink uppblött betfor).

Sen är det ju, rent krasst, så att enbart hästägaren själv vet när gränsen är nådd för hur mycket möda och pengar det får kosta att hålla gamlingarna vid liv. När tänderna är så dåliga att de har svårt för att livnära sig på bara grovfoder, då är det lätt att kostnaden skenar...
 
För mycket kraftfoder är sällan bra. Min gamling som jag hade åt i huvudsak lusernpellets, betfiber och olja. Tycker det är en bra bas för gamlingar.
Sen finns det ju olika proteinrika kraftfoder, och "sporthästfoder" som är höga i både energi och protein. Men jag hade börjat med (vid behov MYCKET) lusern, betfiber och olja, och om hästen behöver mer protein gett. t.ex. krafft muscle up utöver det.
 
Tacl för alla svar :bow:

Sökte lite på betfiber och insåg att det är lite olika begrepp. Ni som tipsar om betfiber, menar ni slobber mash, granngårdens produkt eller betfor? :)
@Problematisk @TinyWiny
 
Tacl för alla svar :bow:

Sökte lite på betfiber och insåg att det är lite olika begrepp. Ni som tipsar om betfiber, menar ni slobber mash, granngårdens produkt eller betfor? :)
@Problematisk @TinyWiny

Betfiber är just rena betfiber. Betfor kan säkert också funka men det innehåller väldigt mycket socker om man jämför med betfiber.
Det finns ett antal olika märken, till exempel granngårdens betfiber, pavos speedibeet och kwikbeet :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 524
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 055
Senast: Kristall10
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har börjat fundera på egen häst men jag har inte riktigt koll på vad hästen ska äta. Här kommer lite frågor som ni gärna får svara...
2
Svar
24
· Visningar
3 161
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp