Bukefalos 28 år!

A

almgren

Hej!

Vi har en bagge som vi tänkte köpa en foderhäck åt men det visade sig att det är ganska svårt att få tag i (till vettigt pris). Fick tipset att köpa ett fodernät (som man visst använder till hästar vid ex transport). Min fråga är om baggen får i sig tilräckligt med hö eftersom han måste pilla ut höet ur maskorna? Tidigare lade vi det i en hög men han sprätter ju runt med det så hälften går ju inte att äta. Han får ju så mycket annat också, som fårpellets, äpplen, morötter, kakor m m, så det är ju så svårt att veta att han får i sig tillräckligt tycker jag. Någon som har erfarenhet av fodernät?
 
Sv: Fodernät

Hej! jag har ingen erfarenhet av baggar?? har den horn?? om den har det är risken stor att han trasslar in sig i ett hönät. Jag har själv hästar och till dem är det viktigt att se till att det hänger ganska högt för när det börjar bli tomt säckar det liksom ihop och blir längre. Då kan hästarna fastna med en hov om de krafsar med ett framben. Annars går det i mellan 4-6kg hö i ett nät och maskorna är så stora så de får lätt ut höet.
 
Sv: Fodernät

Hej!
Nej, han har inte horn så det är nog ingen fara. Men det är klart att han kanske kan krafsa och fastna :o, men frågan är ju om han får i sig tillräckligt, men det minskar ju i säcken så det verkar funka. Tack i alla fall!
 
Sv: Fodernät

Hur ser han ut i hullet?
En bagge bör nog äta ca 3 kilo hö/dag, en dräktig eller digivande tacka räknar man ca 4 kilo åt.
 
Sv: Fodernät

Kan ni inte snickra en höhäck då? Borde ju inte vara så svårt. Och betydligt säkrare än ett hönät, som när det börjar bli tomt är väldigt lätt att trassla in sig i...
 
Sv: Fodernät

Hönät är ingen hit till får! I synnerhet inte till får med horn!

Varianterna med stora maskor kan i sämsta fall ett får tråckla in huvudet i, och kvävas, varianterna med små maskor har jag aldrig fått att fungera, maten "fastnar" liksom. Och jag har själv varit med om att får försökt hänga sig i hönät, och det är inte roligt. Höpåsar med ett lite större hål, fungerar bättre, och är något säkrare, men de brukar gå sönder ganska snart. Jag har använt sådana tillfälligt till får som stått isolerade av olika skäl.

Har du en (1) bagge? Vad har du honom i för slags utrymme? Går han i en egen box, egen hage? Ser han andra får? Får är extrema flockdjur, mer än hästar t.o.m. Om man försöker ha en bagge ensam, så brukar den bli väldigt ledsen och orolig, och bräka mycket, så försök att ge baggen sällskap, av en annan bagge kanske. Jag har en kastrerad bagge, som sällskap om jag under någon period bara skulle ha en bagge. Och så kan den gå med tackorna om jag skulle vara helt utan bagge.

Jag skulle rekommendera dig att göra eller skaffa en höhäck som är säker för fåren och lätt flyttbar. Om du har fårgrindar (köpta eller hemgjorda) som du gör boxar av, så är dubbla (eller enkla) höhäckar att hänga över grindaran bra och lätt flyttbara. Dom kan också hängas över plankväggar som inte är för tjocka. De kostar ungefär 500 kr styck.

Vill du inte köpa, så bygg en! Till upp till 3-4 får, med eller utan horn, så är det enklaste att utgå från en lastpall, som man bygger på med trä som spjälor på det sätt man tycker är bra. Det brukar bli minst spill från foderhäckar av typen "nackbom", och "snedställda spjälor". Man bör ha så litet avstånd som möjligt mellan spjälorna för att undvika spill. Till "köttraser" är ca 5 cm lagom.
En sådan lådliknande foderhäck rymmer ungefär 10 kg hö.
Titta på exempel från de stora svenska tillverkarna av fårtillbehör för inspiration.

Men har du inte spillvirke/eget "gratis" virke att använda, så är materialkostnaden så pass hög, att om det gäller 1-2 får, så är det billigare (och flexiblare) att köpa en sån där dubbel- eller enkelhäck att hänga över grindar än att bygga själv.

Jag har genom åren byggt många foderlösningar till mina får, och byggt om dom minst lika många gånger...
 
Sv: Fodernät

Hej hej!
Nja, det blir nog till att snickra ihop något. Han har inga horn, men det är klart, vill det sig riktigt illa kan han kanske fastna på något annat sätt, men på något vis har han kommit på hur han ska få ut allt hö i alla fall och trampa runt i det. Så det var inte så mycket mening med detta eftersom han ändå drar ut allt :)
Jo, jag vet att man egentligen ska ha 2 eller flera, men denna kille har vi haft hos oss ända sedan han var bebis tillsammans med sin mamma. När han sedan skulle slaktas klarade vi inte av att skiljas från honom. Så att vi sa att vi skulle prova. Jag hade mina funderingar givetvis på hans psykiska hälsa, men eftersom vi tar ut honom på promenad 2 ggr per dag tillsammans med hunden (han går bättre i koppel än hunden) och skämmer bort honom med både det ena och det andra så tror jag inte att det går någon nöd på honom ;). Han verkar vara glad, bräker nästan inget alls. Nu bor han i eget stall där vi har dörren öppen under dagarna (när det inte är riktigt kallt), vi har också 2 katter som gärna går in och hälsar på honom, han har lika stort utrymme som 7 tackor har där han kommer ifrån. När han blir utsläppt till våren kommer han att gå runt i olika hagar och även i delar av trädgården där det hela tiden händer något så jag tror att det ska gå bra. Vi vill helst inte ha 2 st eftersom det är ju helt ok att gå med honom och hunden på promenader, har man 3 djur blir det mer besvärligt.
Så vi tänker som så, antingen få leva och äta knäckebröd, äpplen, morötter, fårpellets, hö, friskt vatten varje dag (och vara ensam) eller bli fårfiol så tror jag att han väljer det förstnämnda. :)
 
Sv: Fodernät

Vi har oxå snikrat i hop egna foderhäckar till fåren dom som är ute är gjorda på pallar , sen gjorde vi en variant med en spjälsängsgavel som skruvas fast i nederkant på väggen och med två rep i överkanten så den går att fylla på, ett tips som funkar även om man inte är så händig;)
 
Sv: Fodernät

En fråga bara - varför i allsindar har du honom inomhus hela dagarna bara för att det är vinter?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 719
Senast: ufot
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 424
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 075
Senast: JAMarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Guldfasanerna
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp