Bukefalos 28 år!

Foderråd till smäckert vbl?

K

Kafferosta

Hej!

Har funderingar kring detta med proteinrika färdigfoder. Själv har jag har ett smäckert vbl.sto som saknar muskler. Upplever henne som rätt tunn men numera lite "bukig". Har hittills gett henne bl.a groov 125 (och under sommarbetet lusern hackad strå) som nu snart är slut. Jag har kombinerat med lite Hippo Harmoni müsli för att testa müsli och inte så mycket för näringens skull som ju är lägre jämfört med det andra. Hästen har nästan fri tillgång till hö/hösilage. Ska köpa nytt foder imorgon men funderar på att ge henne något annat, t.ex Hippogrow alfa. Skulle gärna vilja slippa ge henne färdigfoder OCH lusern och ser att alfan har väldigt högt protein-innehåll. Nu är jag dålig på foderkunskap - tyvärr - men detta vore kanske värt att testa?

har tyvärr inte analys på grovfodret men ligger på ägaren som har lite koll på värdena, att få tummen ur att ge mig infon så att man har ett hum om värdena iaf. Eftersom min tös är väldigt tunn över ryggen och behöver bygga muskler, vill jag ju ge henne goda förutsättningar till detta. Samtidigt har hon relativt lätt för att få gallor vid ökad fodring/motion (har inte riktigt blivit klok på vad det beror på) så därför vill jag ju ha balans i det hela.

Någon som kan råda/tipsa mig?

Mvh Tessan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderråd till smäckert vbl?

jag skulle ge ca 1-2kg lusern om jag var du.
perfekt till hästar som behöver hull och muskler..
 
Sv: Foderråd till smäckert vbl?

Ja absolut, säger som du. Finns knappt nåt bättre än LUSERN vid sånna här fall!

Till TS: Låter som att din häst behöver både mer energi och mer protein. Lusern är som sagt ett utmärkt fodermedel för att öka hullet och säkra proteinintaget! Du behöver inte vara rädd för att det ska bli ett proteinöverskott eftersom lusern räknas som GROVFODER och det är inte skadligt med proteinöverskott från grovfoder.
Ge gärna 2kg lusern (spelar ingen roll om det är hackat eller pellets) per dag minst. Men börja med kanske några hundragram först och öka successivt...

Lycka till!
 
Sv: Foderråd till smäckert vbl?

Tack för era svar! Lusern har fungerat tidigare så det ska jag nog köra på... :)

- men hur gör jag med färdigfodret, har som sagt hittills haft groov 125 och det borde väl räcka..? - jämförde med Hippogrow alfa i mitt inlägg ovan, som har ytterligare lite högre värden - men då kanske det blir för mycket av det goda... :confused:

Mvh Tessan
 
Sv: Foderråd till smäckert vbl?

Testa dig fram! Börja med lite mindre och öka gradvis!

Så långt är jag med men vad jag ska testa (förutom lusern) som kraftfoder..?! :smirk: se mitt inlägg ovan om krafft 125 vs. Hippo Alfa.

mvh Tessan
 
Sv: Foderråd till smäckert vbl?

Det tror jag inte har nån betydelse.
Jag ger 2 kg lusern till min häst och det är superbra!
Till det får han Hippo Basic, och han är så fin så! :bow:

Jag vet inte vad det motsvarar hos Kraffts bara...
 
Sv: Foderråd till smäckert vbl?

måste du ge ngt färdig foder då?
kan du inte bara ge mineraler till lusernen?
annars så skulle jag nog gå på alfan, har det till min 1,5 åriga arabhingst och han mån prima på det!:bow:
just nu så får han 0,5 kg alfa, men ska ev. öka det lite.. prova att ge henne ca 0,25-0,5 kg alfa+lusernen i början om du nu måste ge ett färdigfoder, men då så får du nog ändå tillsätta mineraler..
lycka till!!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 089
Senast: axel
·
Foder & Strö Hej! Har precis fått hem en ny häst som mestadels under sommaren bara stått i en skogshage och skrotat. Fd ridskolehäst som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 465
Senast: Tillis
·
K
Foder & Strö Hejsan! Mycket snack om protein nu, när mångas hövärden är som de är. Har en smäcker varmblodstravare, sto som är en relativt svårfödd...
Svar
18
· Visningar
1 694
Senast: Hannely
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp