Foder till tunn/väldigt omusklad häst

Elisha

Trådstartare
Hej!

Har precis fått hem en ny häst som mestadels under sommaren bara stått i en skogshage och skrotat. Fd ridskolehäst som aldrig blev vald, och ingen ville ha på ridlägren. Hon är väldigt tunn, dock inte så man ser ryggraden, höftknölarna osv men hals, rygg och lår är väldigt omusklade. Ser inte revbenen spec mycket (dock ordentligt med päls). Lätt uppdragen buk.
Är dock väldigt pigg och inte allmänpåverkad alls.

Hon går på lösdrift och äter fortfarande bara gräs då det fortfarande växer och finns en del kvar, sätter in hösilage som stödfodring (kommer bli fri tillgång) i oktober troligtvis. Får just nu gå in i box några h/dag och äter då hösilage.

Funderar över tillskott. Lusern är ju givetvis bra men har inga bra erfarenheter då tidigare hästar ratat både pelleterat och hack/strå i för stora mängder (några nävar har varit tillräckligt).
Funderar dock på att testa alfaalfa samt ev ge något kraftfoder som kompliment, eller räcker lusernet? En tidigare häst som också kom hem till mig och var väldigt tunn åt Dodson & Horrells Build up müsli som gav riktigt fina resultat!! När hon gått upp och musklat sig till bra övergick jag till ett annat müslifoder och hon föll aldrig ur igen! Hur fin och välmusklad som helst.

Dock så sa en i stallet att hon bara kommer bli fet på kraftfoder på grund av energin, alternativt utveckla fång, som jag inte har någon erfarenhet av.

Kommer sjävklart ta träckprov (fick hem henne i förrgår) samt kolla tänder.
Kommer även ge e-vitamin för muskelbyggnaden samt ge b-vitamin.

Ska prata med min foderleverantör, har dock inte fått tag i henne, så mottager gärna råd från er, kunniga bukefalister!

:bow:
 
Sv: Foder till tunn/väldigt omusklad häst

Jag skulle ha stödfodrat med en blandning av kornkross, sojamjöl och olja. Har alltid fått superfina resultat snabbt av det när jag fått hem magra skrällen. :) Men vet ju att det inte är modernt att fodra med det nu, så jag blir väl halshuggen här! :p
 
Sv: Foder till tunn/väldigt omusklad häst

Hej! Tack för svar.
Blev att jag köpte lusernhack för proteinets skull, build up müsli för samma sak där (en bra kombination enligt foderrådgivaren) samt vitamin E och mineraler. Samt foderjäst för hennes foderomställning så magen håller sig i trim efter den långa (12 h) resan från Norge.

:)

Tror det blir bra!!
 
Sv: Foder till tunn/väldigt omusklad häst

Jag skulle ha stödfodrat med en blandning av kornkross, sojamjöl och olja. Har alltid fått superfina resultat snabbt av det när jag fått hem magra skrällen. :) Men vet ju att det inte är modernt att fodra med det nu, så jag blir väl halshuggen här! :p
Inte av mig i alla fall;) Jag håller med... Billigt och effektivt:laugh:
 
Sv: Foder till tunn/väldigt omusklad häst

Inte av mig heller ;) håller med både dig och förgående "talare"
 
Sv: Foder till tunn/väldigt omusklad häst

Funderar dock på att testa alfaalfa samt ev ge något kraftfoder som kompliment, eller räcker lusernet?
alfalfa och lusern är två olika benämningar för samma sak...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blålusern

Sen skulle jag råda dig att inte ta ut något i förskott, för just den här hästen kanske ÄLSKAR lusern och inte alls ratar det efetr några nävar. Jag har själv haft hästar av båda sorterna, varav den som gärna åt av det tömde en hel transportkrubba med lusernpellets (7 kg) över natten... (plus det hö han fått serverat)
 
Sv: Foder till tunn/väldigt omusklad häst

Blev att jag köpte lusernhack för proteinets skull, build up müsli för samma sak där (en bra kombination enligt foderrådgivaren) samt vitamin E och mineraler. Samt foderjäst för hennes foderomställning så magen håller sig i trim efter den långa (12 h) resan från Norge.

Vanlig bakjäst är troligen mycket mer effektivt för att hjälpa magen vid foderomställningar och säkert bättre för plånboken.
 
Sv: Foder till tunn/väldigt omusklad häst

Ger min tunnis lucern i mängder, betfor, soja och olja. Bakjäst för magen.
 
Sv: Foder till tunn/väldigt omusklad häst

Nyfiken på hur det har gått med din häst..!?
Nu har det ju gått en månad...

Är själv på g att köpa en tunnis - både i hull och muskulärt - så jag är nyfiken på hur andra lyckats bäst i samma situation.

Mvh Tillis
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 321
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 117
Senast: Irival
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 147
Senast: Mickizz
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 282
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp