Foderstat till tunt fullblod

Bukefalos 30 år!

kajsaf

Trådstartare
Hej!

Mitt fullblod går i dagsläget på (ganska så nedbetat) gräs på dagarna. Utöver gräset får han 14 kg hö (8,0 MJ/kg foder, 57 g smb rp/kg foder) samt lite mash med mineraler. Totalt får han i sig 115 MJ och 824 g smb rp per dag, ej inräknat gräset då.

Trots detta har han börjat falla ur lite, mest över revbenen. Då grovfodret har en hög kvot smb rp/MJ så går han redan på ett överskott av protein. Jag tänker därför att det kanske inte är så bra att tillsätta ytterligare protein, och jag har inte lyckats hitta något kraftfoder som är energirikt men som samtidigt inte tillsätter en massa protein.

Har ni några idéer på vad man kan ge honom för att han ska gå upp lite i vikt? Jag funderar på att tillsätta olja i mashen, men det kan man ju inte ge hur mycket som helst av, så jag är osäker på om det egentligen kommer göra så stor skillnad.

Uppskattar tips! 😊

Senast ändrad:
Jag hade inte oroat mig alls för om proteinet ökar ”på köpet” sas. Du har ju en kvot på 7 nu och det är inte högt.

Jag hade inte oroat mig alls för om proteinet ökar ”på köpet” sas. Du har ju en kvot på 7 nu och det är inte högt.
Hm, nej kanske inte. Tänker bara på om proteinet ”cancellerar” ut energitillskottet eftersom det väl går åt energi för att ta hand om proteinet, eller? 🤔

Equi-jewel, originalet (som heter så, inget annat riskli etc).
@kajsaf Det beror ju lite på vad en är ute efter och hur det lirar med resten av fodret.
Det har visserligen högsta energihalten av de jag kollat på (18 MJ) men bara 97 g smbrp/kg foder och inga extra aminosyror.

Aveve Muscle Boost innehåller 15,76 MJ och 169,8 g smbrp/kg foder samt lysin (11,91 g/kg) och methionin (9,6 g/kg) och var 15 kr billigare per kg när jag kollade senast.

Hm, nej kanske inte. Tänker bara på om proteinet ”cancellerar” ut energitillskottet eftersom det väl går åt energi för att ta hand om proteinet, eller? 🤔
Jag vet att en del säger att det kan bli så, men det har jag personligen aldrig varit med om. Sålänge du inte vet av erfarenhet att det blir så för din häst så skulle jag fodra på utan oro.
Den får ju inte någon extrem proteingiva heller.

@kajsaf Det beror ju lite på vad en är ute efter och hur det lirar med resten av fodret.
Det har visserligen högsta energihalten av de jag kollat på (18 MJ) men bara 97 g smbrp/kg foder och inga extra aminosyror.

Aveve Muscle Boost innehåller 15,76 MJ och 169,8 g smbrp/kg foder samt lysin (11,91 g/kg) och methionin (9,6 g/kg) och var 15 kr billigare per kg när jag kollade senast.
Tack för tips! Får kolla in Aveves också :)

Jag vet att en del säger att det kan bli så, men det har jag personligen aldrig varit med om. Sålänge du inte vet av erfarenhet att det blir så för din häst så skulle jag fodra på utan oro.
Den får ju inte någon extrem proteingiva heller.
Jag har inte haft honom så länge så jag har faktiskt ingen aning om hur det är för honom. Men då kanske jag testar att bara fodra på och se vad som händer. Tack! :)

Många fullblod behöver rejält med protein, långt över tabellvärdena så hade absolut inte varit rädd för mer protein. Olja är också bra, energirikt och koncentrerat.

Hej!

Mitt fullblod går i dagsläget på (ganska så nedbetat) gräs på dagarna. Utöver gräset får han 14 kg hö (8,0 MJ/kg foder, 57 g smb rp/kg foder) samt lite mash med mineraler. Totalt får han i sig 115 MJ och 824 g smb rp per dag, ej inräknat gräset då.

Trots detta har han börjat falla ur lite, mest över revbenen. Då grovfodret har en hög kvot smb rp/MJ så går han redan på ett överskott av protein. Jag tänker därför att det kanske inte är så bra att tillsätta ytterligare protein, och jag har inte lyckats hitta något kraftfoder som är energirikt men som samtidigt inte tillsätter en massa protein.

Har ni några idéer på vad man kan ge honom för att han ska gå upp lite i vikt? Jag funderar på att tillsätta olja i mashen, men det kan man ju inte ge hur mycket som helst av, så jag är osäker på om det egentligen kommer göra så stor skillnad.

Uppskattar tips! 😊
Högst ovetenskapligt och anekdotiskt så är min erfarenhet av fullblodshästar att man oavsett vettiga värden på grovfoder faktiskt brukar behöva ge dem en hel del kraftfoder ändå.
Jag struntade till slut att räkna med mina två och hade bara koll på att värdena var ok och sen fodrade jag med ögat.
Oftast behövde jag inte hålla på med specialgrejer utan typ Krafft Grund eller Hippo Bas, typ 3-4 kg/dag och sisådär 14 kg torrhö så höll de sig fina i hullet.
Då red jag iofs fälttävlan på hyfsad nivå också så de arbetade ju ordentligt så du får ju anpassa mängd till arbete.

Hej!

Uppskattar tips! 😊
Jag hade börjat ge lucern (i pelletsform), det är ett grovfoder så man kan ge iprincip obegränsat har jag för mig. Utöver det något kraftfoder med högt i energi/protein

Liknande trådar

• Mer hö eller halm?
  • Tunnt fullblod
  • Hjälp att välja hösilage
  • Foderstat till islandshäst, åring

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!