Foderstat-vitaminer?

B

**BORTTAGEN**

Jag är rätt ny med det här att räkna foderstater..så jag har en fråga.
Varför räknar man inte med vitaminer i foderstaten?
Är det för att hästen får i sig tillräckligt med fodret ändå :confused: Och t.ex Kalium, selen osv...finns många ämnen man inte räknar med, varför inte?
 
Vitaminer brukar de få i sig tillräckligt ändå. Efter nyår sjunker dock ADE-vitaminerna i höet så då kan det vara läge att ge det om man inte ger vitaminberikat kraftfoder. man ska dock INTE överdosera ADE-vitamin eller selen, eftersom det kan ge förgiftning.

Selen BORDE man faktiskt räkna med iaf om man bara ger hö, ganska stor del av svenska marker är selenfattiga. Dock justeras det i kraftfoder avpassade för svenska förhållanden.

Kalium behöver du inte bry dig om, de flesta hästar får redan via höet ett överskott på kalium, men det är ingen fara. I hö BÖR kaliumet understiga 20 g/kg foder, men är värdena bra i övrigt kan man acceptera högre Kalium än så i höet. Svenska fodertillverkare är medvetna om kaliumproblemet med.

ADE-vitamin bildar hästen förresten själv med hjälp av grönt gräs och solbestrålning t ex (därför man bara behöver tillsästta vintertid). Digivande ston och växande föl/unghästar har högre vitaminbehov, men det brukar tillgodoses via bete och den tillskottsfodring man gör.

ADE lagras också i kroppens fettvävnader (därför man INTE ska överdosera) så hästen kan bygga upp ett litet "lager" att ta av senare. B-vitamin däremot är vattenlösligt och överskott kissas ut. Dock har man aldrig kunnat bevisa B-vitaminbrist på häst. Däremot är hästar ofta hjälpta av B-vit vid pälsfällning och pälssättning, men det fungerar lika bra att ge mer protein (hårstrån består i princip bara av protein)

Vad var det för fel på mitt foderstatsförslag förresten? =)
 
Morötter innehåller betakaroten. Betakaroten omvandlas iaf i MÄNNISKOkroppen till A-vitamin. Om hästar kan detta vet jag inte. Och samma där som med allt annat, vid lagring så sjunker vitaminerna snabbt.

Några värden att räkna med för häst innehåller det inte avseende ADE-vitamin.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 184
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hur tänker ni kring vitaminer i fodret? Utgår ni ifrån att hästen får i sig alla vitaminer den behöver om den har en komplett foderstat...
Svar
5
· Visningar
640
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 016
Senast: Karoliten
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Kreditkort
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp