Foderstatsfunderingar ang mineraler

Oknytt

Trådstartare
Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som är "bäst".

Hästen (fullblod i gott hull, ej svårfödd) fodras för närvarande endast med analyserat hö (kvot 6.1) samt krafft miner vit. Tidigare stått på hyfsat låga mängder kraftfoder (för att vara fullblod) men pga ökade beteende- samt magproblem under höst-vintern som jag satt i samband med utfodring av kraftfoder har jag tagit bort detta på obestämd framtid.

Problemet jag har nu är att höets makromineraler är lite off. Kvoten Ca/P är 2.7 och Ca/Mg 3.4.

Hästen får just nu 13-14 kg hö vilket funkar i vila men så fort man lägger till lätt motion blir fosforhalten snäppet för lågt enligt foderstatsprogrammet. Och med tanke på det höga kalciumvärdet i höet känns det ju sådär...

Som nämnt tidigare får hästen miner vit- ca en dl vilket ju täcker upp fosfor och magnesium och minskar lite på kvoterna samt tillsätter selen. Men! Mineralblandningen innehåller ju en massa annat "onödigt" krafs som han kanske klarar sig utan, speciellt med tanke på känslig mage, varför jag har istället funderat på att istället köpa SeloE samt fosforbalans (ev magnesium också) och blanda ut i lite avsköljd betfor (bra för magen också).

Hur skulle ni ha gjort? Ger ni kompletta mineraler bara för att eller täcker ni bara in det som fattas (som i detta fall selen och fosfor)?
 
Har inga bra svar mer än att jag ger det som fattas.

Har inte hittat ett mineralfoder som passar för våra behov.
Iår ger jag seloE och zink tex.
 
Jag har senaste åren haft sådan tur att ForagePlus Winter Equine Balancer fungerat till mitt grovfoder, i år kompletterar jag med SeloE till fjordhästen. Fick bara för nån vecka sen en komplimang för att ponny var så blank och fin i vinterpälsen, trots att jag sällan borstar henne. Då slog det mig att det säkert kan vara en bra mineralbalans som gör att hon ser blank ut...
 
Jag har senaste åren haft sådan tur att ForagePlus Winter Equine Balancer fungerat till mitt grovfoder, i år kompletterar jag med SeloE till fjordhästen. Fick bara för nån vecka sen en komplimang för att ponny var så blank och fin i vinterpälsen, trots att jag sällan borstar henne. Då slog det mig att det säkert kan vara en bra mineralbalans som gör att hon ser blank ut...
Det har slagit mej också, om mina hästar då 😁
De är blanka och fina i pälsen annars också men iår har jag inte borstat och aktiverat ihjäl oss pga (min) olycka men de är jätteblanka och fina trots lerinpackningar och damm.
 
Jag ger de mikro och macromineralerna som saknas och jag lägger mina på 20 % över behovet på alla mineraler utom järn. I år ger jag för första gången ett färdigblandat mineralfoder, wiromins kopparbalans, och kompletterar med de mineraler som saknas. Enskilda mineraler köper jag från Forageplus i England. Bättre pris på enskilda mineraler där än i Sverige. Orsaken till att jag tidigare inte har gett något färdigblandat mineralfoder är för att alla som tidigare har funnits på marknaden innehåller järn och järn finns det tillräckligt och ofta för mycket av i grovfoder och att ge för mycket järn är är farligt. Wiromins kopparbalans är det första jag har hittat på svenska marknaden som inte innehåller järn vilket är en mycket trevlig nyhet. Förhoppningsvis följer andra foderföretag efter så vi slipper problemen med järnöverskott. Det innehåller dock inte tillräckligt av alla mineraler utan jag kompletterar med det som fattas utifrån grovfoderanalysen.
 
Blev fundersam när du @Magnum nämnde zink å tog fram höanalysen och räknade lite på mikromineralerna också . Allt täcks in förutom zink å koppar 😩 Så det blir nog att fortsätta med miner vit då det blir ohållbart att pyttsa med fem-sex olika pulver...
 
Jag ger de mikro och macromineralerna som saknas och jag lägger mina på 20 % över behovet på alla mineraler utom järn. I år ger jag för första gången ett färdigblandat mineralfoder, wiromins kopparbalans, och kompletterar med de mineraler som saknas. Enskilda mineraler köper jag från Forageplus i England. Bättre pris på enskilda mineraler där än i Sverige. Orsaken till att jag tidigare inte har gett något färdigblandat mineralfoder är för att alla som tidigare har funnits på marknaden innehåller järn och järn finns det tillräckligt och ofta för mycket av i grovfoder och att ge för mycket järn är är farligt. Wiromins kopparbalans är det första jag har hittat på svenska marknaden som inte innehåller järn vilket är en mycket trevlig nyhet. Förhoppningsvis följer andra foderföretag efter så vi slipper problemen med järnöverskott. Det innehåller dock inte tillräckligt av alla mineraler utan jag kompletterar med det som fattas utifrån grovfoderanalysen.

Ska kika på Wiromins! Vårt hö verkar inte ligga så fasligt högt i järn verkar det som, men klart med råge över behovet! Koppar, fosfor och zink däremot lyser med sin frånvaro.... 😵
 
Ska kika på Wiromins! Vårt hö verkar inte ligga så fasligt högt i järn verkar det som, men klart med råge över behovet! Koppar, fosfor och zink däremot lyser med sin frånvaro.... 😵
Har du kollat på Vitafor Avel? Krafts mineraler innehåller väldigt mycket mer järn än vad som står eftersom dom, precis som alla andra, bara redovisar tillsatser..
 
Har du kollat på Vitafor Avel? Krafts mineraler innehåller väldigt mycket mer järn än vad som står eftersom dom, precis som alla andra, bara redovisar tillsatser..

Tack för tips! Ska kolla! Det måste även vara mineraler som har mer fosfor än kalcium i sig vilket begränsar utbudet något.

Ja alltså jag vill som helst slippa ge kraffts mineraler, men just nu är det det som verkar passa bäst 😩
 
Blev fundersam när du @Magnum nämnde zink å tog fram höanalysen och räknade lite på mikromineralerna också . Allt täcks in förutom zink å koppar 😩 Så det blir nog att fortsätta med miner vit då det blir ohållbart att pyttsa med fem-sex olika pulver...
Mina mikromineraler är lite hejsan svejsan i sina proportioner så måste balanseras upp.

Förra året hade jag fem olika burkar, men fanns inga färdigmineraler som passar. Blir ungefär samma pengar i slutändan ändå tycker jag.
 
Blev fundersam när du @Magnum nämnde zink å tog fram höanalysen och räknade lite på mikromineralerna också . Allt täcks in förutom zink å koppar 😩 Så det blir nog att fortsätta med miner vit då det blir ohållbart att pyttsa med fem-sex olika pulver...
Pytsa en massa olika pulver gör du isåfall en gång i månaden som max. Jag blandar månadsbehovet för två hästar åt gången, inga som helst problem så har man bara en häst så lär det inte vara några problem att blanda för längre tid heller. Enda anledningen till att jag blandar "så ofta" som en gång i månaden är för att mina händer protesterar när det blir mer att röra i. Sedan väljer jag ut lämpligt mått och tar bara ett mått av det varje dag sedan.
 
Pytsa en massa olika pulver gör du isåfall en gång i månaden som max. Jag blandar månadsbehovet för två hästar åt gången, inga som helst problem så har man bara en häst så lär det inte vara några problem att blanda för längre tid heller. Enda anledningen till att jag blandar "så ofta" som en gång i månaden är för att mina händer protesterar när det blir mer att röra i. Sedan väljer jag ut lämpligt mått och tar bara ett mått av det varje dag sedan.

Smart! 😁
 
Tack för tips! Ska kolla! Det måste även vara mineraler som har mer fosfor än kalcium i sig vilket begränsar utbudet något.

Ja alltså jag vill som helst slippa ge kraffts mineraler, men just nu är det det som verkar passa bäst 😩
Vitafor Avel har just mer fosfor än kalcium. 😊 Däremot är dom tyvärr inte så smakliga så man får vänja in långsamt.😉
 
Sist jag kollade innehöll krafts mineraler 2500 mg järn på påsen står tillsatt 600 mg men det totala innehållet är 2500 mg :meh:

Delvis knapplån
Nu är inte jag något ackrediterat lab, men som gymnasiearbete undersökte jag just detta. Stämde enl min analys bra. Granngårdens Original mineral fick en järnhalt på äver 4000 mg/kg och Pavo Vital (som inte innehåller tillsatt järn) ca 300 mg/kg. Såklart är inte min undersökning helt tillförlitlig och det finns många felkällor, men det kan ge en fingervisning iallafall. Jag använde AAS så själva analysinstrumentet är ganska säkert.
 
Jag har senaste åren haft sådan tur att ForagePlus Winter Equine Balancer fungerat till mitt grovfoder, i år kompletterar jag med SeloE till fjordhästen. Fick bara för nån vecka sen en komplimang för att ponny var så blank och fin i vinterpälsen, trots att jag sällan borstar henne. Då slog det mig att det säkert kan vara en bra mineralbalans som gör att hon ser blank ut...

Jag har kikat på den och den passar ju klockrent till min foderstat! Inget kalcium, järn eller mangan som jag redan har massor av och bra med koppar, zink och lagom med fosfor.

Nån som har beställt från Forageplus, den svenska återförsäljaren verkar ha slut i lager?
 
Jag har kikat på den och den passar ju klockrent till min foderstat! Inget kalcium, järn eller mangan som jag redan har massor av och bra med koppar, zink och lagom med fosfor.

Nån som har beställt från Forageplus, den svenska återförsäljaren verkar ha slut i lager?

Jag har beställt därifrån flera gånger, alltid fungerat jättesmidigt. :)
 
Jag har kikat på den och den passar ju klockrent till min foderstat! Inget kalcium, järn eller mangan som jag redan har massor av och bra med koppar, zink och lagom med fosfor.

Nån som har beställt från Forageplus, den svenska återförsäljaren verkar ha slut i lager?

Jag beställer alltid 25 kg direkt från forageplus när jag handlar, lika bra att nyttja den rabatt som finns. Blir mycket billigare än från Sverige, trots frakt. Osäker på om det blir tull nu när GB lämnar EU dock.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 491
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 470
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp