hösilaget och diarrén som inte finns...

Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Allt är ju ensilage men med högre TS-halt brukar man numera säga hösilage då det mer handlar om inplastning av gräs eftersom det inte bildas lika mkt mjölksyra vid högre TS.

Silage är väl mer ett slarvigt samligsnamn på svenska medan på engelska är det namnet på ensilerat foder.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Tack för det, det förklarar ju varför jag bara fick upp engelska sidor när jag googlade silage...
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

KL ocn OT...
Säger ni verkligen "silage"? Jag har lärt mig att det heter ENsilage, gräs konserverat med ENsileringsmetoden. Silage? Kan någon förklara?

.

Efterso folk huller om buller benämer det ensilage, hösilage och vad man nu ska kalla 'nästan hötorrt plastat vallfoder' osv så jag skriver silage om rubbet, för enkelhetens skull.

Många anser t ex att hösilage är bra hästmat men ensilage är kossemat. Haken är att hösilage är bara en 'modebenämning' på ensilage med lite högre TS-halt osv.

Säger man silage tolkar folk sällan för strikt ;) Säger men ensilage tror många man bara skriver om det blöta, och inte det som kallas 'hösilage'.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Många anser t ex att hösilage är bra hästmat men ensilage är kossemat. Haken är att hösilage är bara en 'modebenämning' på ensilage med lite högre TS-halt osv.

Mja det är ytterligare en viss skillnad mellan hösilage och ensilage i alla fall enligt följande
man sprutar i myrsyra i ensilage för att konservera det och det är inte hälsosamt för hästar. hösilage konserveras av naturliga mjölksyrabakterier
hittade en gammal tråd http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-500812.html

Jag jobbade på bondgård för nu ganska många år sedan och då hade man en myrsyra dunk på traktorn i samband med ensilage skörden. Hur vanligt det är med myrsyra i ensilage idag vet jag inte, men för mig är ensilage behandlat med myrsyra, hösilage ej behandlat med myrsyra. Men jag kanske ligger efter i tiden :) rätta mig i så fall
 
Senast ändrad:
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Det finns andra ensileringsmedel än myrsyra idag iofs. Men de flesta som pratar om hösilage menar strikt TS-halten, och anser t ex att ett silage med 50% TS som ensilage - oavsett om man tillsatt tillsatsmedel eller inte.

Man kan dessutom tillsätta tillsatsmedel till ett foder med 60% TS, men ändå kallar de flesta det hösilage.

Dvs, det råder en rätt stor begreppsförvirring.

Ensileringsmedel/tillsatsmedel är generellt inget att 'sky', det minskar tillväxt av oänskade grejer, förluster i fodret osv. Så sålänge det är rätt sort är det inget man nödvändigtvis behöver vara rädd för. Just myrsyra vet jag inte hur det är med heller ang hästar, men inte stött på myrsyra eller andra syrade ensileringsmedel på många år nu i det som jag köpt, dvs som producerats för häst. Med ett undantag, där hade man använt propionsyra som tillsatsmedel. Men annars har det varit utan tillsatsmedel eller med 'mjölksyrabakterier'.

Men säger jag att jag har ett ensilage med 45% TS' tex, så översätter nästan samtliga till att framför sig se gamla tiders hårt syrade, fränt luktande 'koensilage'. Och säger jag att jag har ett ensilage med 60% TS så ser de flesta ett hösilage helt utan tillsatsmedel framför sig. Och inget av vallen behöver vara alls rätt.

Förra året hade jag 38% TS och i år har jag 47% TS. Tidigare har jag haft 55 - 65% TS genom åren. Förutom att man såklart känner en skillnad i TS, så märks faktiskt ingen skillnad på dessa. Dvs de luktar lika (gott, den där fräscha silagelukten helt enkelt, inte skarpt/syrat/etc), hästarna mår under förutsättning de får lika mkt TS lika bra etc. Men de flesta får en halv hjärtattack bara genom att tänka på 40% TS till häst, just för de ser en felaktig bild framför sig. Medan de som såg nämnda silage tyckte 'men, det är ju som gräs, inte alls som jag trodde, och det luktar ju jättegott'

Så där är anledningen att just jag 'slarv'skriver silage, då får man in 'rubbet' och slipper gå ner och beskriva mer på detaljnivå =)
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Man kan göra både sk hösilage och ensilage med eller utan tillsatsmedel, syra eller annat.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Se där jag var visst ganska mycket efter i tiden :o
 
Senast ändrad:
Sv: Se till skörden!!

Jag måste stressa iväg till jobbet, men ikväll när jag kommer hem kan jag göra ett exempel som är lättare att förstå utefter mina hästar, så ser man hur olika proteinvärde i grovfodret påverkar, och varför lågt protein blir extra besvärligt till lättfödda =)

Till hippo:

Något försenat, men här är det förtydligande exemplet varför det är så dumt med lågproteingrovfoder till lättfödda.

Påhittad grovfoderanalys 1. Ett med högt i protein.
10 MJ, 100 gr SRP per kilo TS
För hö blir det 8,4 MJ och 84 gram SRP/kg hö
För silage med 50% TS blir det 5 MJ och 50 gr SRP

Ochpåhittad analys nr 2. Ett med lågt protein.
10 MJ, 30 gr SRP per kilo TS
För hö blir det 8,4 MJ och 25,2 gr SRP per kilo hö
För silage 50% TS blir det 5 MJ och 15 gr SRP/kg foder.

Här är en annan sak att kika på, det ser ut som att höet är mycket bättre proteinmässigt än silaget. Det är det inte. Höet och silaget ovan är EXAKT lika bra/dåliga. Man måste alltid jämföra per kilo dvs, då de lägre värdena på silaget beror på att det är mer vatten per kilo foder. Man måste alltså ge mer silage för att ge lika mkt fibrer (TS) som hö. Och då får man exakt samma värden.

Observera att i båda exemplen ovan så är höet och silaget HELT likvärdigt i protein och energi trots olika siffror per kg foder.

Nu tar vi en lättfödd 400 kilos D-ponny som exempel. Den behöver max 40 MJ per dag, och minst 280 gr SRP/dag. Vi struntar just nu i TS för enkelhetens skull..

I ALLA exempel så täcks energibehovet (MJ) av 4.7 kg hö och 8 kg silage (tänk så behändigt att det var precis där TS täcktes :devil:)

Men proteinet...

I ex 1, så behövs det 3,3 kg hö eller 5,6 kg silage för att täcka proteinbehovet.

I ex 2 behövs det 11,1 kg hö eller 18,6 kg silage för att täcka proteinbehovet.

I första exemplet täcks proteinbehovet innan MJ-behovet täcks, vilket gör att man utmärkt väl kan byta ut några kg hö/silage mot halm t ex utan att få för lite protein. I andra exemplet så ska man täcka proteinet med hö/silage, måste man ge massor med hö/silage, och det ger då massvis med för mycket energi. Dvs hästen kommer bli tjock.

Istället måste vi då tillsätta proteinet i koncentrat. Vi vet att MJ täcks av 4.7 kg hö eller 8 kg silage. Det ger ca 126 gr SRP. Vi saknar då 154 gram. Det kan tillsättas mha t ex soja, 350 gram soja ger 151 gram SRP - och 4,5 MJ extra.. Dvs hästen kommer då få 44.5 MJ, fast den bara behöver 40 MJ. Då måste vi minska på höet, och öka sojan ännu mer. Men vänta, minskar vi höet blir det för lite TS.. Om vi inte minskar höet får vi för mycket MJ..

Nu är exemplen med flit gjort väldigt tydliga, och det behöver inte vara så stor skillnad alla gånger i verkligheten, men det absolut bäst när det gäller lättfödda är att se till att man via grovfodret täcker HELA proteinbehovet på en giva som INTE ger mer MJ än behovet, dvs har en tillräckligt hög proteinhalt för att åstadkomma det (exakt hur hög den är varierar, men det innebär aldrig ett proteinfattigt/lågkvotsgrovfoder).

Hängde du med? =)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Det kan vara så att din häst reagerar på medlet man har i hösilaget.Min vet har konstaterat att min inte tål det sura i medlet och det stämmer,ger jag hösilage som bara är plastat utan medel går det hur bra som helst....
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

KL

Uppdatering av gammal tråd.

Efter sommarbetet fick vi analyser på hö resp hösilage i stallet på hösten. Hösilaget hade klart bättre värden än höet och såg mkt fint ut. Min häst fick hö innan analysen för hösilaget var klar. Ingen av hästarna som fick hösilaget verkade dåliga i magen på något vis.
Provade efter analysresultatet att introducera hösilage då det hade underlättat foderstaten mkt pga bättre analysvärde på proteinet.

Jag bytte ut 1 kg hö mot motsvarande mängd hösilage EN dag - nästa dag fick hästen kolik, kastade sig i boxen, rullade etc men det gick över fort, tack och lov. :bow: Hon har aldrig fått kolik tidigare.

Efter detta var magen dålig ett bra tag, och den har ju varit halvtaskig tidigare också, ffa när hon ätit hösilage.
"Behandling MageTarm" inleddes. Under 2-3 v fick hon diarsanyl, Krafft mag-tarm och ca 1/2 paket bakjäst om dagen, samt lite betfor, uträknade mineraler samt krafft muskel pga höet. Magen stabiliserades igen.

Sedan dess har hon ätit hö som grovfoder samt fortsatt jäst, och magen har nog aldrig varit så bra som nu, och har nu varit helt kalasfin med blanka bollar i 3-4 mån.
Jag har nog konstaterat, igen, att just min häst inte funkar på hösilage...
 
Senast ändrad:
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Jag har missat dn här tråden o t o m Wattle har ju samma tanke som du- att hästar verkar tåla hö bättre trots högre sockerhalt. kommer inte ihåg om det nu gällde fångbenägna hästar.

Jag upplever nog samma som du.

jag har gett silage sen den första i landet började- sen 92.

Jag skulle oxå hellre ha hö, men pga att få bönder vill hålla på med småbalshantering samt att förvaringen i fuktiga vintrar skiter sig så är valet trots allt silage.

Jag tror att den kliniska hanteringen aldrig kan bli bra sålänge man trots allt är ute på en åker. Fåglar skiter, lite jorddamm o ev. bakterier är ofrånkomliga som sedan får ligga o gro:crazy:

Måste tillägga att det inte handlar om diarré, men lösare än vad det ska vara.

Ang. stora kraftfodergivor så är det inte de hästarna som får fång- möjligen stressrelaterade magåkommor.

Jag har haft en häst som ätit stora mängder havre o aldrig var dålig i magen på 13 år. Den fick heller aldrig fång.
 
Senast ändrad:
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Skönt att hon är bättre i magen nu! Och att det inte blev mer kolik,
Det var inte roligt när hon fick sitt anfall. Kolik är verkligen inte att leka med.
Hoppas att allt är bra med er. :)
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Japp, allt är bara fint och som sagt är magen kanon :) Hoppas allt är bra med er också, är hon tjock nu? ;)
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

kl

Jag har också undrat över detta med hösilage och magar.

Min förra häst hade problem med hosta så jag köpte in 30-35-kilosbalar med silage istället. Dessa innehöll många olika typer at gräs/örter, jag vet inte exakt vad men det förekom blommor och jästutfällning, och en bal räckte som ni förstår ca 3 dagar och sen blev det en ny. Hästen var aldrig lös i magen trots att det ju blev foderbyte väldigt ofta, eftersom jag inte kunde vara säker på att balarna kom från samma del av åkern eller ens åker, även om de oftast förstås skördats i närheten av varandra. Silaget var ganska blött och frös lite på vintern men tinades i stallet innan jag fodrade. Hästen åt havre och betfor tillika, ingen halm eller annat.

Min nuvarande häst har fått hösilage av samma bal som ridskolan nu köper in och det har gått bra i tre år, men förra hösten fick han diarré som vägrade ge med sig. Jag provade i tre månader med en massa olika varianter - två paket bakjäst om dagen, ett par kilo hö, något kilo halm och så vidare, men till slut gav jag upp och gav hö. Efter två dagar var magen perfekt trots att det ju i sig blev ett foderbyte, och sedan gav jag hö säsongen ut. Provade med hösilage nu i oktober igen, alltså nästan ett år senare och tänkte att balarna ju måste "legat till sig" från skörden och det inte var lika varmt ute. Diarré igen, trots att jag bara gav en tredjedel av grovfodret i silage och resten som hö. Gav upp efter två veckor och nu äter hästen hö och är som han ska i magen. Även om det bara var två veckor han åt silaget gick han upp i vikt, trots lös mage. Jag minns inte värdena på silaget, men jag antar att det var väldigt energirikt eftersom detta hände, och kanske även innehöll mycket socker?

Ridkolans hästar och ett stort antal privathästar i stallet äter av detta silage som är storbalar på ca 3-400 kg, väldigt torrt och eftersom så många hästar äter av det bli det aldrig gammalt. De allra flesta fungerar i år, men förra året fick många med mig byta till hö. Kraftfodret verkar spela mindre roll, där använder vi olika. Analys har tagits och det finns inget som tyder på dålig hygien eller annat som kan vara orsaken.

Min häst verkar ha blivit känsligare efter förra årets långvariga problem, och det känns ju inte alls bra, men han fungerar bra på hö och får fortsätta med det. Den enda skillnaden jag sett där är att när jag fick tag i ett parti hö med väldigt bra värden både vad gäller protein och energi (och kanke även mer socker?), så blev bajset lösare och hästen förstås tjockare. Nu använder jag ett hö med mer normala värden och det fungerar bättre på alla vis utom det praktiska med transport och förvaring, men det är ju en annan historia ;).
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Hittade den här gamla tråden gällande magar, ensilage, hösilage och hö... Nu till min fråga. Min nya häst kom för en vecka sen ganska exakt och fick vårat hösilage. Tyvärr blev hon ganska dålig i magen och jag tycker det borde ge sig på en vecka? Hon är fortfarande lös. Borde jag ge det ngr dagar till eller är det bara att åka och köpa hö? Vad jag vet så kan man pajja hela systemet om dom står för länge med diarre. Känner mig lite stressad :S
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Det tar minst 14 dagar för en häst att bilda ny tarmflora efter ett nytt grovfoder så om hästen som kom bytte foder över dagen är det inte så konstigt om magen kraschar. Ge bakjäst till hästen och se om det blir bättre. Att blanda in hö kan också hjälpa för att få magen bättre.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Nu var jag lite lat och orkade inte läsa igenom hela ditt inlägg, men jag har ialla fall fodrat med hösilage under många år från och till. Beroende på vad som är smidigt och billigt att få tag på, även hur kvaliten är.

Trots att jag har en sk maghäst så har hon aldrig varit dålig av hösilaget.
Nu är jag väldigt noga med att alltid använda torrt hösilage, sån där dygnblöt sörja kan de behålla till korna.

De jag känner som har haft problem med lös avföring på sina hästar har använt väldigt blött hösilage/ensilage.

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 757
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 227
Foder & Strö Hej! Har lite problem med mina hästar. Dom har ganska lös avföring och har provat ge yea-Sacc en längre period. Det har inte gjort någon...
Svar
6
· Visningar
1 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp