hösilaget och diarrén som inte finns...

Lickety

Trådstartare
Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har under åren -03 till -10 stått på ett antal olika ställen med olika foder och tycker att hästarna generellt sett har mer problem med lös avföring/bajsvatten/diarré i de stall som använder hösilage än i de stall som använder hö.
Mina två hästar har varit lösa i magen i perioder när jag stått i stall som använder hösilage. De är släkt, mor och dotter vilket naturligtvis kan spela in. Båda hästarna blir helt bra i magen när jag bytt stall och bytt grovfoder till hö, även vid branta foderbyten pga hösilagets begränsning i hållbarhet. Byten från stall med hösilage till hö eller byte från hösilage till hö - samma direkta (2-3 dagar) effekt därav har jag sett fyra gånger.
Även övriga hästar i stallen med hösilage har haft perioder med riktigt lösa magar, vissa individer har inga problem, andra har i princip diarré i månader. Vilket ägarna ibland brytt sig måttligt mycket om.

Under de tio föregående åren av hästeriet använde jag bara hö, och bekanta använde bara hö - lös mage hade jag aldrig stött på som problem!! trots att jag själv hade fem olika hästar under den tiden samt ett antal inackorderingar i stallet.

Har de fyra stall mellan -03 till -10 som använt hösilage haft för hög TS och dålig hygienisk kvalité allihopa? TS har varierat mellan ca 60-70%. I sådant fall måste detta problem vara lätt att dra på sig, och vara en stor riskfaktor att beakta vid val av foder.

Mängden grovfoder jag använt har legat mellan 2 kg TS/100 kg häst och fri tillgång (väl glupsk häst, som sedermera bantades på 25 kg hösilage om dagen :cool:)

Tillskott med jäst/proviva/magtarm/foderjäst/B-vitamin har provats utan resultat. Hästarna kollade med träckprov och avmaskade därefter.

Tillvänjningen till hösilage har gjorts över olika långa perioder, ca två veckor i regel. Det är lättare att ta med sig av sitt förra hö och ge under en längre tid för ett mjukare foderbyte till hösilage än att ta med sig av sitt förra hösilage vid byte till hö pga hållbarheten.

Hösilagen som jag använt under åren har varit analyserade på näringinnehåll i samtliga fall och foderstaten i övrigt anpassad därefter. Ej hygieniska analyser gjorda - trots påtryckningar.
Hösilagen har varit skördade av större bönder eller av SLU, samma problem oavsett. Jag har stått på olika ställen i landet, Örebro, Skövde, Torsby men främst i Uppland under denna tid.

När man kikar i detta forum tycker jag man ser många trådar om samma problem, en enkel sökning genererar en massa träffar på problem med diarré hos hästar som står på hösilage. När jag söker på diarré och hö kommer samma träffar på hösilage och diarré upp...

Blir så trött när jag räknat foderstat efter alla konstens regler, och ändå inte har koll på vad hästen tar upp av det jag stoppar i den, och när jag tvingas byta stall när allt annat fungerar bra.

Står nu på ett toppenställe där stallägaren gått över till delvis hö pga sannolika problem med hösilaget på flera hästar - på ca 50% av grovfodergivan som hösilage verkar det funka :) Så problemet finns inte för just mig idag :D men jag undrar ändå kring detta upplevda fenomen...

Varför får jag inte hösilage att fungera? Finns det några studier jag inte hittar om detta? Sjukt störande problem, då flera stall slaviskt använder hösilaget de köpt in och alternativet man har är att byta stall. Marknaden som finns kvar av stallplatser blir mycket begränsad. Jag vet flertalet hästar som inte flyttas på pga detta, utan som står där med lös avföring månadsvis... :(
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Jag har ett fullblodssto med "järnmage", peppar, peppar, som endast har blivit lös i magen en gång av hösilage och det var när jag stod på ett ställe där TS-halten kunde variera kraftigt. Där var det en bal hon reagerade på. Förmodligen var det lika stor variation på kvalitén som på TS :(

Jag föredrar hö om jag kan välja, alternativt både hösilage och hö. Högst ovetenskapligt så känns det som det blir ett foderbyte varje gång man öppnar en ny bal hösilage.

Genom åren har jag sett ett antal hästar som blir lösa i magen av hösilage, men blir bra i magen ganska direkt när de får hö. För mig känns det som oavsett alla studier som görs att hästar ska må bra på hösilage, så är det lite som med humlan: tidigare förstod man inte hur humlan kunde flyga, för enligt all logik och dynamiska lagar ska en humla inte kunna flyga, men likförbaskat gör den det och till slut, efter mycket forskning hittade man förklaringen :D
Hösilage är ju ett relativt "nytt" foder och jag tror nog att man inte förstår alla mekanismer och all inverkan på djuren än. Det är ju trots allt ett "konstgjort" foder till skillnad från hö, som ju endast är torkat gräs vilket finns naturligt ute i markerna.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Och jag håller med du. Att varje bal är en egen enhet som blir ny för hästen, eller att den hygieniska kvalitén i mååånga fall måste vara urkass....
Sen fattas det ju mycket forskning - eller forskning som visar på det jag upplever iaf. :crazy: Jag vill ju grunda mitt tyckande i bevis...!!!
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Jag har nog läst ungefär samma studier som du har gjort dvs det bör inte vara någon skillnad mellan hö, hösilage eller ensilage.

Jag har inte läst ngt som talar för ngt annat men har en egen fundering som kanske är helt fel, mkt möjligt.

Vi har gett hösilage till våra hästar i flera år. Ingen av dem har blivit lösa i magen. Men jag misstänker att min egen häst, en ponny som haft fång troligen delvis pga insulinresistens, inte tål hösilage. Jag tror kanske fortfarande att hästar bör göra det men eftersom jag också hört/läst om alla som inte tål det så har hon inte fått ensilage de senaste tre åren, av rädsla för återkommande fånganfall. Denna hösten har jag testat att ge henne små mängder men hennes mage reagerar genast med att producera ovanligt mkt gaser (jag vet att det ska jäsa en hel del i hästens grovtarm). Hösten innan hennes fånganfall hade hon mkt gaser i magen och för mig ligger det nära till hands att koppla ihop det med en störning som ökar risken för fång. Eftersom jag misstänker att hon har lätt för att få minskad insulinkänslighet så börjar jag undra om det inte är just socker och fruktaner som kanske finns i mängder i hösilaget? Ett hösilage kan man ju skörda tidigare än hö, kanske när NSC halten i gräset är hög? Men det blir inte så pass ensilerat så att socker och fruktanmängden och ev andra NSC minskar så som de gör i ensilage? Fruktan ger vad jag förstår diarre.

Eller så beror det kanske på att den hygieniska kvaliten är dålig.

inte mkt till svar kanske
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Jag har inte märkt någon skillnad på tidig eller sen skörd, men mina har inte haft fångtendens eller dyl utan bara varierande lös avföring i långa perioder. Nu senast var det problem med en sen skörd. Tidigare har det varit problem med både första och andra skörd. Hade varit intressant att ta hygieniska analyser på alla partien, men det hade inte hjälpt mig då stallen oavsett resultaten skulle ha fodrat med samma hösilage...
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Hej Forest
Jag var inne på samma som du och hittade en engelsk undersökning som visade att hösilage/ensilage borde vara lägre i socker p g a fermenteringen, men all hösilage över 65% ts hade höga sockervärden, (kanske då man kan skörda tidigt) vilket höjde snitten på sockerhalten i hösilage till nästan samma som hö. Över 65% ts så förbrukades inte sockret i fermenteringen, det var för torrt.

Jag tror att många hästar blir lösa i magen av höga sockerhalter och fruktan som du skrev...det + att många ger för lite mängd för att magen ska fungera...
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Intressant!
Här hos oss slår de vallarna tidigt om de ska plasta vilket de flesta gör och då blir det ju alltid tidgt i gräsets utvecklingsstadium då det bör innehålla mindre fibrer och mer socker. Sedan är ju de som tas i början av sommaren och kanske senare på hösten kanske extra socker/fruktanrika.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Men första eller andra skörd kan nog innehålla en hel del NSC oavsett när de slås. Det är ju delvis beroende på gräsets utvstadium och då fiberandelen i gräset.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Från Dengies hemsida och deras analyser:

So far in 2007, the forage analysed by us for our customers showed that the average sugar content of hay was 10.5% whereas haylage is 9.8%. It would normally be expected to see haylage with a significantly lower sugar content than hay as the sugar should be fermented during the ensiling process. However, there seems to be a tendency to create drier haylages which may be compromising sugar fermentation as can be seen from our analysis; all the haylages with sugar values over 10% had a dry matter in excess of 65% whereas haylage would normally be expected to be 50-60% dry matter.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Jag tycker inte att det står så mkt om skillnaden i socker/fruktanhalter mellan hö och hösilage i det arbete som du har länkat till. Det är ju helt klart så att det förbrukas icke strukturella kolhydrater vid fermenteringsprocessen i ett ensilage. Men sedan är det svårt att hitta studier som jämför exakt samma skördetillfälle och inte ens då är det riktigt jämförbart tex gnm att en del av grödan (bladen) går förlorad vid hanteringen om den torkats längre tid, en del av sockret förbrukas vid torkningens början på fältet osv. Sedan kam man ju också undra var gränserna går, hur mkt försvinner om dagen på fältet, vid vändningar av gräset, vid packning av balar, vid olika ts halter osv.

Men det finns ett annat exarbete Lättlösliga.... någonting där de jämför samma skörd och olika konserveringsmetoder. Men där har jag för mig att det blev ett konstigt resultat för ngn del, tror det var hösilaget om jag minns rätt.

Det behövs nog fler studier av detta innan det går att få ngt svar.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Jag tror inte skillnaden i socker/fruktan är så stor mellan hö och det torra hösilage som diskuteras här. Däremot är det som sagt en annan sak med ett välfermenterat ensilage. Finns exempel här.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Hej Sara! Vilken fin hemsida där! ;)
Vad har du för teorier för diarréproblemen? Är det kass hygienisk kvalité eller otur med mina hästar tro?
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Intressant!

Jag har en "maghäst" som tidigare stått på ensilage, och var dålig (dock int diarré). Han var väldigt gasig och misstänkt magsår, dock vet vi inte om det var ensilaget eller miljön i övrigt (stress).

Nu kommer jag byta stall åter igen efter att ha haft honom på hö sedan i somras (vilket har funkat bra) och där är det hyfsat ofta enislage, dock av väldigt bra kvalité.

Nya stallets ägare har en "maghäst" också, som är hög klass tävlingshäst, och grovfodret köps in med tanke på denna häst.
Deras veterinär hävdar att bra ensilage är bättre för magen än hö, och därför föredrar dom att köpa in detta så jag tänker prova om det går på min med då detta är väldigt kunnigt folk som har högpresterande hästar, så om det funkar för dom borde det funkar för min tänker jag.

Men jag har också märkt detta med många trådar ang, just diarré och ensilage, jag undrar om det är hygienkvalitén som orsakar mer problem än folk är medvetna om kanske?

Jag gillar också forskning, synd att det inte finns mer ang. just detta.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Jag tror ju att det finns en anledning till att hästarna i Sverige lider av så mkt problem i magar och dessa "sockersjuke" problem.....
Jag tror det beror på A, fri tillgång och B, hösilage.......
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Om jag går till mina egna hästar + de som stått inack här senaste 6 åren, så har ingen av hästarna totalt 14 olika hästar under olika perioder, samtliga stått på fritillgång på höensilage, utav både torrare och blötare variant. INGEN av dem har haft diarre pga höensilage.

1 har haft diarre pga krafft fodret.
Alla hästarna har bra magar och normal avföring.

Jag tror mer de beror på kvaliten i höensilaget... hållbarheten i höensilaget vid öppnad bal är ju inte mer än ca 5 dagar.
Samt har sett en hel del som sätter in hela höensilage balar in i hagen, river upp ett par hål i plasten, o låter resten av plasten bli kvar, inte bra pga då sätter de ju ännu mer fart på bakterie tillväxten... all plast måste tas bort.
Det är min teori till dåliga magar, kvaliten på höet....
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

kl.

Det jag har märkt hos mina, är när man på hösten börjar gå över till silage, är att de blir lite lösare i magen i några dagar, sen stabiliserar det sej.
Vi har inte det torraste silaget, men det är så pass torrt, att det inte fryser om det står ute i minusgrader.

Andra skörd brukar hästarna få, första skörden går till korna, då de ska ha ett högre protein och energivärde. Toppkvalitet är det, då det är noga med mjölkkor, så att inget blir fel på mjölken.

Men håller med TS, även jag har sett många pållar som faktiskt inte tål silage, men vad det beror på, har jag inte någon teori om, det blir nåt olag i magen på dem. Mina egna pållar har ätit silage sen de var små, och den ena hästen tål bara silage, pga dammkvalserallergi.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Jag har också upplevt att ganska många hästar blir lösa i magen av hösilage. Det jag funderar över är vad gör ph-värdet? Hösilage är ju surare (lägre ph) än hö och eftersom hästar producerar magsyra hela tiden (ingen gallblåsa) blir då magmiljön för sur på vissa hästar? Bara mina små funderingar
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Det är bra mkt surare i vissa delar av mag/tarmsystemet än vad hösilaget är. Jag tror dessutom att pH regleras ganska bra i kroppen så länge det inte blir kraftigare feljäsningar framförallt i tarmen.
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Ok jag tänkte att det kanske blir för surt i själva magsäcken och därför blev det störning hela vägen så att säga=diarre och/eller gaser. Men jag är absolut ingen expert på detta, bara funderar lite.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 758
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 228
Foder & Strö Hej! Har lite problem med mina hästar. Dom har ganska lös avföring och har provat ge yea-Sacc en längre period. Det har inte gjort någon...
Svar
6
· Visningar
1 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp