hösilaget och diarrén som inte finns...

Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Det här är ett problem som jag aldrig har upplevt faktiskt, snarare är jag mer mot att fodra med hö eftersom där det sker så är det ett evigt hostande.:crazy:
 
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Gammal tråd, intressant att den lever fortfarande :) Hostande med hö är ett problem om man ej har bra kvalité på höet eller har en häst med känsliga luftvägar. Man kan ju blöta höet också.

Får väl uppdatera, min tidigare "hösilagediarréhäst" står nu på ett hösilage som hon fixar bra, matte är mycket glad! :D Det är svårt att hitta stall som fodrar med hö här nämeligen.

Tror det har med hygienisk kvalitet att göra. Det har i alla fall inte med för låg TS eller med mängden TS att göra på mina två som haft problem. Men svaret får framtida forskning visa.

Är iaf glad över de blanka fasta bollarna :bow:
 
He
Sv: hösilaget och diarrén som inte finns...

Gammal tråd, intressant att den lever fortfarande :) Hostande med hö är ett problem om man ej har bra kvalité på höet eller har en häst med känsliga luftvägar. Man kan ju blöta höet också.

Får väl uppdatera, min tidigare "hösilagediarréhäst" står nu på ett hösilage som hon fixar bra, matte är mycket glad! :D Det är svårt att hitta stall som fodrar med hö här nämeligen.

Tror det har med hygienisk kvalitet att göra. Det har i alla fall inte med för låg TS eller med mängden TS att göra på mina två som haft problem. Men svaret får framtida forskning visa.

Är iaf glad över de blanka fasta bollarna :bow:
Tack för mycket intressant tråd med många kunniga inlägg! Många bekräftar mina tankar om att detta är vårt största vinterproblem som jag upprepat ber veterinärer osv om mer forskning på! Dagen efter vi tar dem av gräshagarna kommer detta som ett brev på posten! min slutsats är att det i huvudsak handlar om ättider. Hade stora förhoppningar på slowfeedingnätet dock ingen större effekt. Frågan är hur mkt hästarna själva"lider" av sin vattninga avföring dock.. ? Ungefär hälften av hästarna i stallet har detta överskott av vätska som rinner ut vid gaser osv. Och den andra halvan har helt ok högar o är inte rinniga. Prescis som många vittnar om här. Har testat hö utan att få rätt på magen på en äldre häst som var mkt känslig. Har även testat otal tillskott justeringar - Proequo, Linfrö, jäst, slopa d lilla betfor de får, öka/minska hösilagegivan, Proviva, loppfrö. Det som ger viss effekt är Rehydion. Är verkligen MYCKET intresserad av hur det har gått sedan för din häst Lickety? Om vi kan lära oss något!
 
He

Tack för mycket intressant tråd med många kunniga inlägg! Många bekräftar mina tankar om att detta är vårt största vinterproblem som jag upprepat ber veterinärer osv om mer forskning på! Dagen efter vi tar dem av gräshagarna kommer detta som ett brev på posten! min slutsats är att det i huvudsak handlar om ättider. Hade stora förhoppningar på slowfeedingnätet dock ingen större effekt. Frågan är hur mkt hästarna själva"lider" av sin vattninga avföring dock.. ? Ungefär hälften av hästarna i stallet har detta överskott av vätska som rinner ut vid gaser osv. Och den andra halvan har helt ok högar o är inte rinniga. Prescis som många vittnar om här. Har testat hö utan att få rätt på magen på en äldre häst som var mkt känslig. Har även testat otal tillskott justeringar - Proequo, Linfrö, jäst, slopa d lilla betfor de får, öka/minska hösilagegivan, Proviva, loppfrö. Det som ger viss effekt är Rehydion. Är verkligen MYCKET intresserad av hur det har gått sedan för din häst Lickety? Om vi kan lära oss något!

Men i ditt fall, hur mycket TS äter hästarna och hur långa uppehåll utan mat har de då?
 
Ja både mängden ts samt ättid och utfodringstillfällen har stor betydelse vid utfodring, många missar att mängden hösilage måste ökas och då krävs att man vet hur stor mängd ts fodret innehåller. Ofta sker en marginell ökning, vilket inte alltid räcker och då kan rinnig avföring lätt uppstå.
 
Har alltid fordrat med hö och inte haft någon häst som hostat. Blir lite förskräckt att man hör det så ofta. Är det slarv vid skörd eller beror det på var i landet man bor?
Fodrat ca 6 månader med silage, hade inga problem men föredrar hö helt enkelt.
 
Har alltid fordrat med hö och inte haft någon häst som hostat. Blir lite förskräckt att man hör det så ofta. Är det slarv vid skörd eller beror det på var i landet man bor?
Fodrat ca 6 månader med silage, hade inga problem men föredrar hö helt enkelt.

Hög luftfuktighet sabbar höet på bara någon vecka om man inte lagrar det ordentligt (inpackat i halm). Är det inte ordentligt torkat vid skörd blir det ju inte heller bra såklart. Halland o Skåne har jag haft häst i :)
 
Men i ditt fall, hur mycket TS äter hästarna och hur långa uppehåll utan mat har de då?
Nu såg jag dina bra frågor! :) - Har jobbat m foder o har rätt bra koll- sen skördetidpunkt = hög NDF, analyserar (kostade på en dyr hygienisk analys nu tyvärr sjabblade Eurofins m provet så jag är osäker på hur tillförlitligt d är), väger och ger minst 1.5kg ts/ 100 kg lev vikt. Våra hästar ofta (för) högt i hull men om någon inte är det är det fri tillgång på grf. ger mkt lite krf. Fodrar 4ggr/dag, natten är längsta uppehållet största grf givan -kväll runt 21 morgon fodring ca kl7.
 
Det jag har upplevt med hästar som blir dåliga i magen av hösilage verkar hänga ihop med två saker:
1. Mycket kraftfoder, ofta havre eller korn. Då pratar jag flera givor om ett par kilo styck. Hästarna äter väldigt lite av ensilaget och är ofta stressade. Dålig mage kommer som ett brev på posten. Istället för att ta reda på orsak försöker hästägare "bota" med framförallt filmjölk.

2. Hästar som är känsliga för foderbyten i största allmänhet. De blir dåliga i bytet mellan balar, speciellt om balarna inte kommer från samma parti. Även här har filmjölk varit ett populärt "botemedel". Hästen är riktigt risig i magen i någon dag, blir bra och så öppnas en ny bal och processen börjar om.

På sätt och vis skulle man kunna säga att den tredje, och kanske mest avgörande, faktorn är ett visst mått av okunskap (och ibland ovilja att ta åt sig kunskap) hos hästägarna. Det är lättare att köpa ett tillskott och ge än att hitta orsaken.

Hästar är, precis som vi, individer och reagerar olika på samma sak. Studier ger inte sanningen om alla, utan visar i vilken riktning och i vilken utsträckning ett problem verkar existera. Om 99 av 100 inte blir dåliga av ensilage kan man inte säga att "inga hästar blir dåliga av ensilage" utan bara att det inte finns någon statistisk grund för påståendet att de skulle bli det. (Rörig mening, hoppas ni förstår ändå).

(Disclaimer: Jag säger inte att detta alltid är fallet i alla fall, det är bara min erfarenhet baserat på endast vad jag sett, hur jag resonerar och vilka slutsatser jag själv dragit utefter mina egna upplevelser och kunskaper.)
 
Vårt hösilage har en TS på 88%, min undran är då kan det väl inte ens kallas hösilage utan snarare plastat hö? Luktar mer som nytt hö
 
Hej!

Min nuvarande har en väldigt känslig mage, hon blir dålig i magen av både hösilage och hö- hö faktiskt värre.

Det jag märkt på henne är att övervikt gör magen sämre, brist på protein gör magen sämre (men det är inte helt lätt att öka proteinet när hon redan är dålig i magen), fri tillgång gör magen sämre (hon slutar inte äta så om det är fria tillgången eller övervikten är lite svårt att veta egentligen).

Hon får alltid minst 1.5 kg ts.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 418
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 761
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 228
Foder & Strö Hej! Har lite problem med mina hästar. Dom har ganska lös avföring och har provat ge yea-Sacc en längre period. Det har inte gjort någon...
Svar
6
· Visningar
1 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp