Foderstrupsförstoppning om och om igen??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 130

Bukefalos 30 år!

R

Raderad medlem 149531

Min häst fick för ca 2 veckor sedan foderstrupsförstoppning när hon stod i boxen och åt hö. Hon började hosta och snora och blev helt stel. Jag masserade å gick med henne men de släppte inte så efter 20 min ringde jag ut veterinär som kom efter 40 min. Fick slanga henne i 2 h för de satt så långt ner i halsen.

Vi satt upp hönät så hon inte kunde äta lika snabbt. Ikväll fick hon de igen med samma symtom och de släppte inte vi masserade å gick med henne å ut kom slemklumpar med hö. När veterinären kommit ut så hade de släppt.

Nu börjar jag bli orolig om de är något fel på henne? Vi kollar hennes tänder årligen, och hon går på lösdrift, dock har de inte börjat få hö ute ännu då de fortfarande är mycket gräs och hon är lite tjock. Å hon åt höet lugn men endå får hon i halsen??

Kan ju inte hålla på såhär att ständigt va livrädd hon sätter i halsen! Nu ska vi ta bort höet helt från boxen så vi minskar på risken. Men då börjar hon äta halm istället men de kanske inte är lika stor risk?

Hon är 15 år och korsning arab/kallblodstravare om de har någon betydelse. Hon har innan dessa två episod fått de en gång hos tidigare ägare (som ägt henne i 10 år och en gång innan hos mig) Alltid av hö.

Min häst fick för ca 2 veckor sedan foderstrupsförstoppning när hon stod i boxen och åt hö. Hon började hosta och snora och blev helt stel. Jag masserade å gick med henne men de släppte inte så efter 20 min ringde jag ut veterinär som kom efter 40 min. Fick slanga henne i 2 h för de satt så långt ner i halsen.

Vi satt upp hönät så hon inte kunde äta lika snabbt. Ikväll fick hon de igen med samma symtom och de släppte inte vi masserade å gick med henne å ut kom slemklumpar med hö. När veterinären kommit ut så hade de släppt.

Nu börjar jag bli orolig om de är något fel på henne? Vi kollar hennes tänder årligen, och hon går på lösdrift, dock har de inte börjat få hö ute ännu då de fortfarande är mycket gräs och hon är lite tjock. Å hon åt höet lugn men endå får hon i halsen??

Kan ju inte hålla på såhär att ständigt va livrädd hon sätter i halsen! Nu ska vi ta bort höet helt från boxen så vi minskar på risken. Men då börjar hon äta halm istället men de kanske inte är lika stor risk?

Hon är 15 år och korsning arab/kallblodstravare om de har någon betydelse. Hon har innan dessa två episod fått de en gång hos tidigare ägare (som ägt henne i 10 år och en gång innan hos mig) Alltid av hö.
Min häst fick de här problemen för två år sen. Min häst gick på bete dagtid men det var inte så mkt näring i det så han började äta så stressigt att han fick problem. Det syntes inte att det var hetsigt men på ngt sätt hängde inte sväljreflexen med. Den är, vad vi märkt genom en scint, lite långsam.

Mirre har aldrig fått några riktigt kraftiga foderstrupsförstoppningar men han kunde få 2-3 små samma måltid och när jag ringde till UDS så tvingade de in oss direkt. Första gången så såg de inga riktiga problem när de gick in med kamera men möjligen hade han en matsäcksinpackning som gjorde att det blev stopp och då kom maten inte ner och förbi matsäcken. Det låter nästan på ditt fall som att det kan vara fallet med din häst eftersom stoppet satt långt ner. Ni kanske behöver sonda loss även inpackningen?

Eftersom Mirre fortsatte få foderstrupsförstoppningar även efter sondningen och upplösningen av matsäcksinpackningen så blev han till sist scintad, egentligen utan resultat mer än att hans sväljreflex troligen är lite långsam. Han får ju sina stopp högt upp, och jag tror att han har en del ärrvävnad i halsen för han älskar att bli kliad där.

Det jag gjorde för att det skulle bli lättare var att han fick sluta äta lucernhack, det kittlade och fastnade. Han äter inget kraftfoder som inte är uppblött (numera bara lucern och mash, alla mineraler är granulat). Under två månader blötte jag upp allt foder och hällde paraffinolja på för att få det att glida lättare. Han hatade det men det gjorde också att han inte hetsåt.

Vi kunde inte ge mat i hönät för då blev han besatt och ännu mer hungrig och satte i halsen direkt. När Mirre har haft fri tillgång har han aldrig satt i halsen. Tyvärr är han ganska lättfödd så t.ex lunchen som de får vid 12 får han mycket på, för de får inte insläpp för än 17..

Jag hör ibland att han får små förstoppningar men det är inte alls ofta längre och han löser dem alltid själv.

Varför tänker du att halm ska vara mindre risk? Jag var tvärtom, att jag ville ge mjukare hösilage som skapar mindre skada om det fastnar,

Min kompis häst fick återkommande då hästen fick ärrvävnad i halsen. Åk och kolla det. Det slutade med att hästen fick äta ganska blöt mat, och helst hackat lusern tex istället för hö.

Efter en foderstrupsförstoppning kan ärrvävnad göra matstrupen både stelare och smalare där slemhinnan skadats. Det kan ge ökad risk för nya stopp. En endoskopiundersökning kan vara vettigt.

Efter en foderstrupsförstoppning kan ärrvävnad göra matstrupen både stelare och smalare där slemhinnan skadats. Det kan ge ökad risk för nya stopp. En endoskopiundersökning kan vara vettigt.
Vad kan de visa och är de någon man gör åt de om de hittar något?

Vad kan de visa och är de någon man gör åt de om de hittar något?
Man ser hur slemhinnan ser ut. Man kan se skador, sår, ärrvävnad, strikturer osv osv. Hästen kan behöva stå på flytande diet en längre tid. Normalt efter foderstrupsförstoppning brukar man rekommendera flytande/blötlagd mat något dygn för säkerhets skull och för att strupen ska få ”vila”. Är den väldigt skadad eller man har haft ett mycket kraftigt stopp kan man behöva anpassa fodret i flera veckor. Beroende på vad man hittar kan det potentiellt även bli aktuellt med behandling, antingen medicinsk eller kirurgisk.

Min häst fick stopp för några veckor sedan, inte så hårt så jag kunde massera loss det själv. Det var också av hö. Hon gick fortfarande på bete då så jag slutade bara att stödfodra under några dagar. Sen hände det igen en vecka senare. Hon hostade också lite mellan varven som att något irriterade henne. Jag hade tid bokad hos tandläkaren så tog det som första steg. Hon har lite tandproblematik så tänkte att hon kanske inte tuggade ordentligt. Det kan hända väldigt mycket i munnen på ett år så jag hade definitivt börjat med att kolla det. Hos tandläkaren visade det sig att hon hade lite styngflugelarver längst bak i svaljet och det var lite svullet i slemhinnorna, kanske också längre ner i halsen.Jag fick en medicin som skulle minska svullnaden och det hjälpte. Jag introducerade hö igen väldigt försiktigt genom nät och att stö ut på backen så hon inte kunde ta några större tuggor. När medicineringen var slut så var hon också helt okej igen. Om medicinen inte hjälpt min häst hade nästa steg varit att kolla ner i halsen. Min veterinär sa att det var möjligt att kolla i halsen utan fasta, vilket jag var mest orolig för då min häst varken gillar att stå på box och dessutom är van vid fri tillgång på mat. Med det sagt, det är viktigt att ta reda på orsaken för behandlingen kan se olika ut.

Liknande trådar

• Tips om brunst!
  • Fång
  • Foderstrupsförstoppning
  • Gasig häst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat