Fodervärd - hästpass

CA

Trådstartare
Då valacken eventuellt kommer ut till fodervärd nu denna veckan, så har jag lite funderingar angående hans pass.

Är det jag som ägare som skall ha kvar passet? Eller ska fodervärden ha det?

Sen hur funkar det med försäkringar, kan fodervärden försäkra en häst som den inte äger?

Kontrakt, går det att komma överens om egna, som ändå håller fullt juridiskt om det skulle vara något?

Vad skall tas upp i kontraktet?
 
Sv: Fodervärd - hästpass

Fodervärden kan försäkra hästen, men se till att h*n verkligen gör det, anars står DIN häst utan försäkring. Fodervärden måste ha passet, passet ska alltid finnas tillgängligt i stallet där hästen står uppstallat och skall alltid finnas med vid transport av hästen.
 
Sv: Fodervärd - hästpass

Passet är en värdehandling och skall aldrig lämna dess ägare...Får någon annan ditt pass till hästen är det risk för att den blir såld!:crazy:


Jag som bara har varit med om 1 st vettig fodervärd bland alla i högen litar aldrig på okända människor och skulle aldrig i mitt liv lämna ifrån mig passet till min häst förutom vid försäljning.
Ska hästen vacc åker jag till hästen med passet och är där vid vacc ist!


Fodrvärden kan inte försäkra din häst iaf inte på mitt försäkringsbolag.. då skulel amn ju kunna ringa å försökra vilka häsatr som helst och kräva ersättning när hästen dör!

Det bästa är att man har kvar försäkrninen och skiver i avtalet att fodervärden skall sätta in si och så mkt månaden för försäkringen på ägarens konto!
 
Sv: Fodervärd - hästpass

Jo, man kan visst försäkra en foderhäst. Jag försäkrade min, utan problem. Det var bara att uppge namn och andra uppgifter osv. Så var det klart. Jag har Ag*ia.
 
Sv: Fodervärd - hästpass

Passet är en värdehandling och skall aldrig lämna dess ägare...Får någon annan ditt pass till hästen är det risk för att den blir såld!

FEL.
Passet SKALL ALLTID FÖLJA HÄSTEN. Det är det som lagen om passtvång helt bygger på att hästen ALLTID har sitt pass med sig. Annars faller grunden för regelverket med en gång. Man kan då t ex inte avgöra i ett akutläge om häst får gå till livsmedel eller ej. Samma med veterinära behandlingar som skall antecknas i passet, går ju inte om inte passet finns hos hästen. Även vissa typer av behandlingar kan nekas om man inte kan visa upp passet.

Det är synd att så många uppfattar passet som en ägarhandling för det är det inte i juridiskmening. Ett kvitto, ägarbevis eller köpeavtal är det som gäller för att bevisa vem som äger en häst.
Passet är till för att styrka hästens identitet och för veterinäraskäl. Så om man vill sälja en foderhäst på oärligt vis har passet ingen som helst betydelse, det går lätt att göra ändå.
 
Sv: Fodervärd - hästpass

Man kan ju lämna ut passet, och behålla ägarbeviset (eller motsvarande)

jag har dock själv valt att ha kvar mitt pass, ponnyn tävlas inte, och jag har regelbunden kontakt med fodervärdarna.
 
Sv: Fodervärd - hästpass

Har för mig att jag läst någonstans att passet får förvaras högst en timme från hästen, kommer inte ihåg vart jag läst de och om de stämmer?
 
Sv: Fodervärd - hästpass

Har för mig att jag läst någonstans att passet får förvaras högst en timme från hästen, kommer inte ihåg vart jag läst de och om de stämmer?

Har aldrig sett att det skulle finnas någon sådan tidsgräns. Däremot så när vi hade vår återkommande kontroll från miljö och hälsa i våras vill de se passen. Inte så att de stod och läste alla pass men så att de såg att de fanns.
 
Sv: Fodervärd - hästpass

Man kan ju lämna ut passet, och behålla ägarbeviset (eller motsvarande)

jag har dock själv valt att ha kvar mitt pass, ponnyn tävlas inte, och jag har regelbunden kontakt med fodervärdarna.

Passet ska ALLTID följa hästen oavsett man har kontakt med fodervärden eller ej, det finns akutsituationer med veterinär, slakt osv och då måste passet finnas hos hästen INTE hos dig för där gör det ingen nytta.
 
Sv: Fodervärd - hästpass

När jag var fodervärd fick jag ha passet, det behövs ju vid tävling och veterinärvård. Ägaren stod för försäkringen, det ligger ju i hennes intresse att hästen hålls försäkrad.
Jag skulle köpa ett sånt där färdigt köpekontrakt, de är jättebilliga och juridiskt beprövade.
 
Sv: Fodervärd - hästpass

*kl*

Hm, verkar vara dubbla svar, då några skriver att passet ska följa med hästen, och andra att de aldrig hade lämnat ut passet med risk för att bli av med det och hästen.

Det är just salurisken jag är orolig över, hästen kommer inte att tävlas utan bara vara till vanlig nöjesridning.

Men om jag har kvar ägarebeviset, då är väl inte passet komplett?
För det går väl inte att skicka efter ett ägarebevis från där han är registrerad i efterhand?
 
Sv: Fodervärd - hästpass

passet har inget som helst att göra med köpeavtal. vart får ni det ifrån??

passet skall finnas hos hästen och köpeavtalet hos ägaren, inte hos fodervärden. men fodervärdsavtal skall finnas hos båda parter.

och passet är inget bevis om att man äger hästen. man måste kunna visa upp kvitto på det.
 
Sv: Fodervärd - hästpass

Men nu har jag valt att behålla mitt pass, det är ju ett val som jag gjort, som jag själv står för, varför är min ensak.
Och jag har inte uppmanat någon annan att behålla passet.

Och svar till CA :
Nej, passet är som andra skrivit - inte en ägarhandling, utan ägarbeviset eller köpekontraktet är.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärd - hästpass

Om man är rädd för att passet ska 'komma bort' så skriver man i kontraktet att foderärden får stå för kostnaden om det kommer bort..
Ägarbeviset behåller Du.

Kontrakt kan man skriva själv, men se isf till att få med Allt.
Vad som ska stå med? Ptja. Googla och sök här, det finns nog en hel del svar. Det är ju rätt mkt som ska med..
 
Sv: Fodervärd - hästpass

Men nu har jag valt att behålla mitt pass, det är ju ett val som jag gjort, som jag själv står för, varför är min ensak.
Och jag har inte uppmanat någon annan att behålla passet.
.

Självklart får ägaren behålla passet hemma MEN då gäller det att ägaren kan komma med passet direkt Om det av någon anledning skulle behövas.
 
Sv: Fodervärd - hästpass

Fodervärden kan teckna en vetrinärvårdsförsäkring, ej livförsäkring.

Däremot kan ju ägaren ha försäkringen men fodervärden betalar den. Det är ju helt upp till vad man kommer överens om.

När jag haft foderhäst har ägaren stått för försäkringen.

Däremot när jag fick trassel med en ägare som vägrade hämta sin häst och som det visade sig inte hade haft hästen försäkrad. Då tog jag en vetrinärvårds försäkring på hästen. Och det var inga problem.

MVH Russin8
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
627
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 765
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 735
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp