Fodervärden "äger" inte längre min häst...

milly

Trådstartare
Fodervärden \"äger\" inte längre min häst...

*LÄTTAD* :idea:

För er som läste mitt inlägg för några veckor sen om "Fodervärden vill äga min häst":

Nu är kontraktet uppsagt... Och jag är såå lättad! :D
Stön, pust och suck. Aldrig mer att jag hamnar i en sådan situation (utan MYCKET tydligt kontrakt o överenskommelser)!!

Jag har kontakt med en av de som var intresserade av min häst när jag annonserade om det (men det blev inte HON!)... och pratade med henne om detta och hon sade att "du var så himla TYDLIG med att du ville hälsa på ofta", och hon tycket det verkade konstigt att denna f.värd inte förstått det och accepterar det...
(Vill bara än en gång säga det!) :smirk:

Det läskiga/obehagliga var också att hon inte ville samarbeta det minsta med mig... Sa jag en grej så sa hon tvärtom och var väldigt kort i sina svar... Ville inte höra något tips om hästen (t ex varför den gör si eller så) osv.
Jag menar det var ju liksom för HÄSTENS bästa att jag ville ge råd och stöd så att det skulle fungerat BRA för den och f.värden! Så att de skulle förstå varandra...
Det är ju till exempel bra att veta om hästen blivit skrämd för något någongång och DÄRFÖR beter sig på ett visst sätt i "den situationen" och vad hon i såfall kan göra för att hästen skall lugna sig och sådär.
Men jag vågade inte prata med henne om sånt för hon tog det bara på fel sätt! Som om jag inte litade på henne att hon skulle klara situationen SJÄLV...

Sen tycker jag också att det bäst för hästen (som ju är ett VANEDJUR) att alla gör ungefär likadant med den... Med kommandon o sånt. Så därför brukar jag TALA OM vad jag brukar använda och (alltså vilket hästen är VAN vid och förstår) göra med den...
Jag vill undvika att hästen blir förvirrad och stressad av olika ryttare som vill kanske vill SAMMA sak men har olika sätt att visa hästen det. Det är väl enklast för både ryttare och häst att använda sig av det just den hästen är van vid!
Och nu handlar alltså om en promenadhäst, inte en som skall skolas/ridas in eller läras något speciellt...

Och för er som var kritiska så måste jag säga att det inte handlade om att jag var "på henne" hela tiden... Vi pratade ca 1 gång/månad i bästa fall, höll lite kontakt via sms.

Ett exempel på konstigt agerande från hennes sida:
Det här med att hon berättade (och jag MÄRKTE själv) att hästen börjat backa och vägra vid uppsittning samt att hästen enligt henne SNUBBLADE mycket...
Då försökte jag säga till henne att det SKULLE KUNNA bero på att sadeln sitter dåligt (särskilt när hästen tappat HULL/muskler) och man kunde ju iaf kolla upp det.
"Nej, med det kan det väl inte bero på, hon har ju ALLTID haft den sadeln..." sa hon. :confused:
Öhh, för det första VET väl inte HON hur länge hästen haft just den sadeln och för det andra så FÖRÄNDRAS ju hästens hull/muskler/form och därmed passformen på sadeln...
Och även om man inte TROR det så är det bättre att ta det bättre att kolla upp det så att det kan uteslutas.

Nej, usch... jag är både ledsen o arg o irriterad.
Men vi hade TYDLIGEN, trots allt, väldigt olika förväntningar på fodervärdstiden och ingen av oss menade något illa med dett tjafs! Tror jag inte iaf...
Det var hennes FÖRSTA "egna" häst och jag kan förstå om hon vill ha en häst "ifred" och sköta helt själv (få lite självförtroende) MEN då skulle hon inte valt MIN... Jag var ju så tydlig med att jag ville hälsa på och vara delaktig.
Misstag sker och nu är vi iaf överens om uppsägning av avtalet och jag hoppas (ärligt) att hon hittar "sin" häst med en mindre oroad/delaktig ägare... för det är vad hon behöver.

Jag har själv varit bortskämd med mina tidigare f.värdar (det har jag förstått nu) och haft enastående bra kontakt med dom och vi har delat på våra erfarenheter av min häst... skrattat åt saker hon gör och bekymmrat oss tillsammans för problem som uppstått...
Det har vart annorlunda med dom eftersom de har haft andra egna hästar och INTE kännt att jag "inte litar på dom".

Slutet gott och allt väl! :bump:
 
Re: Fodervärden \"äger\" inte längre min häst...

Förstår inte fodervärdens inställning. :confused: Jag har aldrig haft egen häst, men letar nu foderhäst som då blir min första "egna" häst. Om/när jag hittar en sådan så blir jag bara glad om ägaren vill fortsätta engagera sig och komma med tips, hälsa på etc. Det är ju bara skönt att ha någon att prata med om hästen och få lite hjälp av! Vill ägaren rida hästen någon gång så är det också helt ok tycker jag, men då får man förstås planera i förväg så jag inte redan tränat hästen den dagen. Besök tycker jag inte behöver planeras om ägaren bara vill se hästen (vill man träffa mig också så får man ju boka tid däremot). :cool:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 028
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 000
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp