Fodervärdsavtal

D

DeZemBer

Tänkte höra om någon här var duktig på att tolka ett fodervärdsavtal? Behöver hjälp snarast!!!!!!!!
 
Sv: Fodervärdsavtal

1. Fodervärden är skyldig att vårda hunden på ett sådant sätt att ägaren kan utnyttja sin rättighet enligt detta avtal.

(menas det då att det är fodervärdens sak att bada, och fixa allt annat på hunden innan utställningen?Självklart klipps klorna osv regelbundet, men på utställning ska dom ju vara extra fina)

2. Fodervärden är skyldig att hålla hanhunden disponibel för ägaren, då denne önskar utnyttja hanhunden för parning och utställning,tävling/prov. Ägaren har rätt att disponera hunden högst 2 dagar före utställning/prov och högst 2 dagar därefter.

(Menas det då att det är fodervärdens sak att åka och lämna hunden hos ägaren, eller räcker det med att fodervärden är hemma så att ägaren kan komma och hämta hunden? Vad händer om ägaren inte lämnar tillbaka hunden efter 2 dagar? Har ägaren rätt att åka utomlands med hunden, trots att fodervärden inte vill? (ingen utställning eller något, utan endast för att visa upp honom för kenneln han kommer ifrån.?)

Tacksam för svar!!! :)
 
Sv: Fodervärdsavtal

ang. fodervärd, uppfödaren brukar stå för kostnaderna vid hämtning inför utställning/avel osv MEN om fodervärden FLYTTAR underavtalstiden får i regel fodervärden stå för merkostnaderna om avståndet blir längre.

Är det fodervärdsavtalet som SKK har?
 
Sv: Fodervärdsavtal

1. Du är skyldig att hålla pälsen i sådan trim att den är fin för utställning, men klippning står ägaren för (om det alltså är ägaren som vill ställa ut)

2. Du ska vara disponibel hemma. Flyttar du från orten där du bodde när kontraktet skrevs så är du skyldig att åka till den orten och göra hunden tillgänglig så att säga.

Om det inte är för parning eller tävling så tror jag att det är tveksamt om ägaren få ta med hunden.

Om ägren inte lämnar tillbaka hunden så har ni ett kontrakt som ägaren alltså bryter emot. De kommer att bli ersättningsskyldiga på något vis. Ring till SKK och hör med deras jurist för mer exakta svar!
 
Sv: Fodervärdsavtal

Okej tack för svaren, ska ringa till SKK!

Saknar "min" vovve ju :(
Ägaren skulle lämnat tillbaka han i måndags, men hon har fortfarande inte lämnat tillbaka honom.... Och så svarar hon inte i telefon eller nånting :(
Enligt kontraktet hade hon ju rätt att ha honom tills på tisdag, men nu är det ju torsdag.....

Jaja, hoppas för hundens skull att det löser sig......
 
Sv: Fodervärdsavtal

Ringde SKK, men såg att vårat avtal inte ser ut exakt som deras, utan ägaren har bara kopierat vissa bitar. Dessutom hade hon inget kennelnamn så då gäller inte SKKs regler...
Dom rekomenderade mig att ringa kronofogden....
Nån som vet vad dom kan göra?

:(
 
Sv: Fodervärdsavtal

nej usch........ ja ring kronofogden dom tror jag hjälper även privatpersoner,,,,, hon har ju brytit erat kontrakt. Kronofogden är ena j-lar på att snoka tag i folk ;)
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 376
Senast: animalasia
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 877
Hundhälsa Jag behöver hjälp att tänka, vi ska till fjällen i juli och har tänkt åka någon dag över till Norge och jag vet ju att man kan...
Svar
9
· Visningar
455
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
493
· Visningar
13 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp