Fodervärd, vad händer när hästen avlider?

M

moontje

Om 2 veckor ska jag låna ut min B ponny till en trevlig familj. Pappa har skrivit ett 'exempel kontrakt' åt mig, så jag får ändra det jag vill osv.
Han skrev bland annat att om ponnyn skulle avlida, så skulle dom betala mig 15000 kr (så mycket köpte vi henne för). Jag har aldrig tänkt på det och tycker det låter lite skumt.. kanske lite brutalt :crazy:
Vad anser ni? Är det rätt eller fel att dom ska betala mig 15 000 om ponnyn avlider? :confused:

Sv: Fodervärd, vad händer när hästen avlider?

det beror väl kanske lite under vilka omständigheter hästen avlider?
men jag tycker inte de känns rätt, vad som helst kan ju hända, vare sig hästen står hemma hos dig eller är utlånad.
däremot så kan man ju vara överens om vem som ska stå för avlivningskostnad och liknande om det skulle bli aktuellt?

Varför ska dom betala dig om hästen avlider??:confused:
Det ligger väl i ditt intresse att ha hästen försäkrad. Vill du ha ut pengar om hästen dör får du väl skaffa livförsäkring om du inte har det. Om hästen går och bryter benet eller liknande, dvs en olyckshändelse, får du ju ut pengar från försäkringsbolaget...

Ett tips är att använda ett färdigt fodervärdsavtal som finns att köpa i stort sett alla ridsportbutiker. Där står nästan alla små saker med som man kanske inte tänker på när man lånar ut hästen. Vem som ska stå för vilka kostnader, försäkring osv.. Det blir mkt lättare och framförallt bättre om det skulle bli någon rättslig tvist mellan er.
Hoppas det går bra för er:)

vem skulle vilja skriva på ett sådant kontrakt? Skaffa försäkring till hästen så får du förhoppningsvis ut pengar om hästen dör.

Okej, tack, då skiter jag i det xD
Kändes inte rätt att ha med det heller :p
Ska se om jag kan köpa i affär i stället så är det klart sen, det är första gången jag lånar ut en ponny så jag är ganska rädd att jag missar nåt i kontraktet..
Usch vad hemsk jag känner mig som tar isär min ponny och häst..
Fast ponnyn får ju nya kompisar direkt hos fodervärden, hästen får vänta några veckor tills jag flyttar, sen får hon sällskap av 4 andra hästar, dessutom av samma ras allihopa :) Nån som förresten vet om hästar har svårt att glömma andra hästar? Hur lång tid tar det innan dom har glömt tro? :confused:

Något som kan vara viktigt att skriva in i kontraktet är att om kontraktet inte följs (dvs att fodervärden på något sätt missköter hästen) så ska du ha möjlighet att ta hem hästen omgående, utan ngn uppsägningstid.

Mycket bra tips.

Till TS. Jag haft ute häst på foder där det blev rejält knasigt och har några tips du kan ta med dig om du vill. Läxor jag lärde mig.

1 Besök hästen med jämna mellanrum och se den och stall på nära håll.

2.Fota utrustning och skriv i vilket skick den är i samt ca pris. Ersättning av utrustning kan bli väldigt dyrt för dig.

3 Ha någon form av dokumentation i vilket skick hästen är i när den lämnar dig, gärna en gårdsbesiktning i alla fall. Det är en jättebillig försäkring mot många saker.

4 skicka med foderstat så har du något att hänvisa till om något händer pga felfodring (tex fång)

5 Båda parter ska skriva under varenda sida/ foderstat/foto/besiktning mm med namn och datum så ingen sedan påstår att de inte sett/läst den infon.

6 Skriv in att både häst och utrustning ska tillbaka i samma skick (bortsett fr normalt slitage på utrustning)

7 Att auktoriserad hovslagare används. Så ingen självutnämd gör-det-själv-snubbe skor bara för det är billigast.

Trotts det som hände mig så skulle jag låna ut på foder igen nu när jag har mer kött på benen så detta är inte för att på något sätt avskräcka dig.

Tycker det var bra att du tog bort det där om ersättningen om hästen avlider. Sådana frågor sköts bäst av ett försäkringsbolag som är proffs och inte blandar in personliga åsikter utan handlar på fakta. Ha hästen försäkrad i stället. Säkrast är att du betalar in den så får fodervärden betala dig i sin tur. Då vet du att den blir betald.

Om du känner att du är en krånglig ägare pga stränga krav så se det så här istället. En seriös fodervärd vill ha en seriös ägare till sin foderhäst. Det är säkrast för båda parter.

Önskar dig och din fodervärd lycka till.

Voff

Är pållen försäkrad?

Skriv in i kontraktet att fodervärden står för självrisken om skada uppstår så försäkringen måste utnyttjas.

Och såklart vem som står för att försäkringen betalas (det brukar hästägaren göra)

Om hästen inte är försäkrad så ska fodervärden stå för alla kostnader vid skada!

:)

JAg tror inte att hästar kanske "saknar" andra hästar så de går runt och "tänker" att de saknar dem. Däremot känner de igen sin kompis även efter 7 år säkert längre ändå...

Försäkra hästen istället och be fodervärden stå för försäkringsbeloppet (men se till att försäkringen står på dig/din pappa om du inte är myndig och att fakturan kommer till er och att fodervärden sen sätter över pengar till er varje månad alt år).

Jag tror inte en fodervärd skulle gå med på att behöva betala 15.000:- om hästen dör. :)
Har ni en livförsäkring så behöver de inte det.

Om ponnyn är försäkrad så är det ju försäkringen som ska täcka värdet till dig. Så det är ett mycket generöst erbjudande att ersätta dig om den dör. Men det är mer brukligt att man skriver in att fodervärden står för alla kostnader i samband med dödsfall/avlivning. Kostar ju en del att få bort kroppen.

Tack för alla svar :laugh:
Hon har ingen försäkring ännu, men vi ska fixa det idag :)
Undrar bara lite vad det finns för försäkringar? Vad innebär livsförsäkring? :p
Vi ska köpa kontrakt istället, men får man skriva till saker på kontraktet eller hur gör man ?

Livsförsäkring är den som ger ett belopp om hästen dör eller måste avlivas. Beroende på försäkringsform så kan man också få delersättning om hästen bara blir skadad och inte kan användas fullt ut men inte behöver avlivas. Så i ditt fall bör den vara på 15 000 som du har gett för hästen.
Sedan finns en veterinärvårdsdel som beroende på form och bolag ligger på en ersättningsnivå på mellan 30 000 - 120 000.
Här är en "lång" länk till en bra sida som redogör för vad olika bolag har för försäkringar.
http://www.konsumenternasforsakring...kbox4=203&checkbox5=204&image1.x=6&image1.y=3

Tack för alla svar :laugh:
Hon har ingen försäkring ännu, men vi ska fixa det idag :)
Undrar bara lite vad det finns för försäkringar? Vad innebär livsförsäkring? :p
Vi ska köpa kontrakt istället, men får man skriva till saker på kontraktet eller hur gör man ?

Köp ett kontrakt, skriv av det ni vill ha med på datorn och lägg till det ni vill ha till. Så får ni dte kontrakt ni vill ha. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 925
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej... 2
Svar
21
· Visningar
5 199
Senast: Lobelia
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 053
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av... 2
Svar
23
· Visningar
4 402
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka