Fodervärd

gullviva

Trådstartare
Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring.

Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren.
Hon har nu en ung tik som hon vill avla på men gärna lämna ut på foder
Hon erbjuder att hon står för alla kostnader men vi kommer "köpa" tiken för halva värdet, dock till väldigt bra pris i verkligheten då det är en ovanlig typ inom rasen .
Kommer betala ungefär 1/3 av egentliga värdet. Men halva priset på värdet vi kommer skriva i avtalet.
Hon kommer ta 2 kullar, om allt går bra. Vi lämnar och hämtar. Följer hennes rekommendationer ang skötsel o mat tills kullarna är tagna sedan bestämmer vi allt, då är hon vår hund hund enligt avtal . Kommer alltså stå som fodervärdar tills dess.

Vi är beredda att betala summan då vi får en otroligt fin frisk hund som samtidigt är ovanlig. Och med fint temperament som kommer passa vår nuvarande hund.

Ej reggade i SKK så därav eget avtal.

Okej, inget SKK-avtal men bara för att du ska få en jämförelse, så kallas det där för ett köpeavtal med bibehållen avelsrätt inom SKK. Det innebär då att man köper (i det här fallet) tiken för halva priset och säljaren har rätt till EN kull om minst en levande valp.
Rent lagmässigt, så äger man alltid det man betalar för, även om man, som i ditt fall, delbetalar med pengar och sedan med avelsrätt. Du kommer alltså INTE vara fodervärd, utan ägare till tiken. Säljaren har dock den avelsrätt som ni avtalar om. Säljaren kan alltså INTE ta tillbaka tiken och vägra lämna tillbaka den till dig utan att begå ett brott.

Om du känner att detta är helt rätt för dig och du litar på uppfödaren fullt och fast så är det väl bara att köra. Vi har avtalsfrihet i Sverige, så det du skriver under på godkänner du.

Vet du vad som händer om det visar sig att tiken inte är fertil (alltså inte blir dräktig)? Vad händer om hon i samband med den första kullen måste kastreras så att uppfödaren inte kan ta sin andra kull? Kommer hunden att övergå i din ägo då (vilket den gör när man avlar inom SKK och därför använder deras avtal) eller förväntas du betala ännu mer till uppfödaren för att denne inte kunnat ta de kullar denne tänkt sig?

Om du är det minsta tveksam så tycker jag att du ska köpa dig en hund som du äger fullt ut. Då kan ingen annan bestämma över din hund. Tänk t ex på att du i samband med dessa valpkullar blir av med hunden i ca tio veckor.

Det är ett (för er) sämre avtal än SKKs foderavtal/bibehållen avelsrätt. Läs och jämför med deras avtal, så får du ett hum om hur det brukar se ut i liknande fall.

Jag har både varit och haft fodervärd, rekommenderar det inte. Den lilla summan som du "sparar" på inköpet är inte värd alla konfliktrisker, ansvaret att ha "delad vårdnad" om en hund osv. Vad händer om hunden blir sjuk och inte kan avlas på? Om den omkommer? Om uppfödaren inte tycker att ni följer avtalet, eller tvärt om?

Nej, det finns allt för många skräckhistorier...

Inköpskostnaden för en hund är liten med tanke på vad en hund kostar i drift under livstiden. Tusen saker kan gå fel i kontakten med uppfödaren. Såsom det är beskrivet bestämmer uppfödaren över en hund som du äger.
Mitt råd är att du inte accepterar detta avtal.

Okej, inget SKK-avtal men bara för att du ska få en jämförelse, så kallas det där för ett köpeavtal med bibehållen avelsrätt inom SKK. Det innebär då att man köper (i det här fallet) tiken för halva priset och säljaren har rätt till EN kull om minst en levande valp.
Rent lagmässigt, så äger man alltid det man betalar för, även om man, som i ditt fall, delbetalar med pengar och sedan med avelsrätt. Du kommer alltså INTE vara fodervärd, utan ägare till tiken. Säljaren har dock den avelsrätt som ni avtalar om. Säljaren kan alltså INTE ta tillbaka tiken och vägra lämna tillbaka den till dig utan att begå ett brott.

Om du känner att detta är helt rätt för dig och du litar på uppfödaren fullt och fast så är det väl bara att köra. Vi har avtalsfrihet i Sverige, så det du skriver under på godkänner du.

Vet du vad som händer om det visar sig att tiken inte är fertil (alltså inte blir dräktig)? Vad händer om hon i samband med den första kullen måste kastreras så att uppfödaren inte kan ta sin andra kull? Kommer hunden att övergå i din ägo då (vilket den gör när man avlar inom SKK och därför använder deras avtal) eller förväntas du betala ännu mer till uppfödaren för att denne inte kunnat ta de kullar denne tänkt sig?

Om du är det minsta tveksam så tycker jag att du ska köpa dig en hund som du äger fullt ut. Då kan ingen annan bestämma över din hund. Tänk t ex på att du i samband med dessa valpkullar blir av med hunden i ca tio veckor.

Mkt bra tankar därav denna tråden !

Litar på uppfödaren absolut

Ska fråga isf vad som gäller om tiken ej är fertil eller ej får alla kullar som tänkt. Vill isf ha med det i avtalet.

Frågan är ju om jag betalar en summa redan när jag tar henne på foder, är jag ägare / delägare eller fodervärd enligt lag? Eller gäller det vi skriver i avtalet?

Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring.

Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren.
Hon har nu en ung tik som hon vill avla på men gärna lämna ut på foder
Hon erbjuder att hon står för alla kostnader men vi kommer "köpa" tiken för halva värdet, dock till väldigt bra pris i verkligheten då det är en ovanlig typ inom rasen .
Kommer betala ungefär 1/3 av egentliga värdet. Men halva priset på värdet vi kommer skriva i avtalet.
Hon kommer ta 2 kullar, om allt går bra. Vi lämnar och hämtar. Följer hennes rekommendationer ang skötsel o mat tills kullarna är tagna sedan bestämmer vi allt, då är hon vår hund hund enligt avtal . Kommer alltså stå som fodervärdar tills dess.

Vi är beredda att betala summan då vi får en otroligt fin frisk hund som samtidigt är ovanlig. Och med fint temperament som kommer passa vår nuvarande hund.

Ej reggade i SKK så därav eget avtal.
Vad är din fråga?
Jag tycker det låter skumt , du ska köpa eller blir fodervärd men uppfödaren ska stå för alla hundens kostnader? Hur ska det gå till rent praktiskt?
Låter som du ska vara hundvakt.
Som fodervärd ska du själv betala allt gällande hunden det enda uppfödaren står för är aveln och kostnaderna runt det.

Köp en hund istället är mitt tips, varför krångla till det med fodervärd utanför skk?

Det finns mängder med omplaceringar i Sverige just nu.
Mängder.

Vad är din fråga?
Jag tycker det låter skumt , du ska köpa eller blir fodervärd men uppfödaren ska stå för alla hundens kostnader? Hur ska det gå till rent praktiskt?
Låter som du ska vara hundvakt.
Som fodervärd ska du själv betala allt gällande hunden det enda uppfödaren står för är aveln och kostnaderna runt det.
Såg att jag skrev fel

Uppfödaren står för alla veterinärkostnader , jag står för mat och andra utgifter.

Jag ska stå som fodervärd tills hon fått alla kullar sedans skrivs a hon över på mig

Såg att jag skrev fel

Uppfödaren står för alla veterinärkostnader , jag står för mat och andra utgifter.

Jag ska stå som fodervärd tills hon fått alla kullar sedans skrivs a hon över på mig
Låter vanskligt, köp dig en omplacering istället.

Vad händer om ni blir oense om hunden skadas ordentligt, om hunden utvecklar allergier?

Om du väldigt gärna vill ha just den hunden och du och uppfödaren litar på varandra lika mycket skulle jag erbjuda mig att köpa hela hunden och sedan får uppfödaren leasa in henne för de kullar hon vill ha. Det brukar vara undefär ett valppris per kull (eller en valp) det rör sig om.
Det skulle jag säga minimerar risken för er båda att det ska bli strul och att ni inte längre är vänner. Det ger också dig en trygghet i att hunden faktiskt är din egen och att uppfödaren inte kan komma med krav i efterhand.

Såg att jag skrev fel

I praktiken kommer det då innebära att uppfödaren är den som beslutar om din hunds vård. Vad händer om uppfödaren vill avliva hunden pga något allvarligt men inte du? Eller tvärt om?
Jag har varit fodervärd och hade enbart gått med på det igen om avtalet var som SKKs avtal, inga hittepå-avtal. Alternativt att du köper hunden men uppfödaren leasar den för en eller två kullar. Det har jag också gjort och det fungerat bra.

Låter vanskligt, köp dig en omplacering istället.

Vad händer om ni blir oense om hunden skadas ordentligt, om hunden utvecklar allergier?
Ska fråga detta även andra saker ni påpekat i tråden

Vill gärna köpa via henne då hon avlar på väldigt hälsosamma hundar och vår hund är från henne.

Om du går vidare med det här avtalet skulle jag också råda att ha ett sista datum för när kullarna ska vara tagna. Om inte, riskerar du att stå som fodervärd helt utan bestämmanderätt i väldigt många år. Säg att hon tar första kullen vid två års ålder och inte nästa förrän tiken är sju....

Om du går vidare med det här avtalet skulle jag också råda att ha ett sista datum för när kullarna ska vara tagna. Om inte, riskerar du att stå som fodervärd helt utan bestämmanderätt i väldigt många år. Säg att hon tar första kullen vid två års ålder och inte nästa förrän tiken är sju....
Väldigt bra input det ska jag ta med mig 👍

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
23 485
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 783
Senast: Vicks
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 575
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Renoverings-hjälpen
  • Klädråd, bröllop.
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur