Fodervärd

Bukefalos 30 år!

Lajka2025

Trådstartare
Tog emot en valp på foder i början av sommaren & i SKK avtalet så har uppfödaren kryssat i utställning samt 2 kullar.
När jag hämtade samt efteråt så har uppfödaren sagt ”Skulle gärna vilja ställa ut henne om NI vill” men nu låter de ”Jag vill ställa ut henne”. Hon tjatar om & ses stup i kvarten osv.
Det som jag undrar är om jag är tvungen att gå med på att ses när det inte är pga utställning eller avel?
Varit fodervärd förut & har aldrig behövt ses mer än vid avel relaterat.

Tog emot en valp på foder i början av sommaren & i SKK avtalet så har uppfödaren kryssat i utställning samt 2 kullar.
När jag hämtade samt efteråt så har uppfödaren sagt ”Skulle gärna vilja ställa ut henne om NI vill” men nu låter de ”Jag vill ställa ut henne”. Hon tjatar om & ses stup i kvarten osv.
Det som jag undrar är om jag är tvungen att gå med på att ses när det inte är pga utställning eller avel?

Utan veta hur det fungerar i Sverige, så utgår jag ifrån att det är vad som står i det skrivna avtalet som gäller.

Sedan att börja tjata om utställning nu tycker jag nog är lite tidigt (utan att veta hur gammal valpen/hunden är).
Men utställnings träning torde ju ingå i valpens utbildning hos dig oavsett p.g.a. vad som står i det skrivna avtalet.

Dessutom är utställnings träning enbart en förlängning av det att uppföra sig och att gå i koppel utan dra i väg över alla högar och att sträta emot när du ger ett kommando.

M.a.o normal uppfostran av hund i motsatts till alla man ser ute efter vägarna där hunden har kommandot och "ägaren" bara står tafatt och inväntar att hunden bestämmer sig för att gå vidare istället för att undersöka den spännande lukten/platsen i en kvart.

Senast ändrad:
Klart uppfödaren vill se hur hon ser ut och att antingen utställningsträna unghunden eller visa dig hur man ska göra, ska hon avla på den så vill hon väl skaffa meriter på den vilket är normalt.

Du är inte skyldig att ”ses” som i umgås med uppfödaren om du inte vill det, men du är skyldig att låta uppfödaren ställa ut hunden om det är ikryssat i avtalet. Sen förstår jag inte varför man tar en hund på foder från någon man inte vill ha speciellt mycket kontakt med men det är såklart bara min egen åsikt.

Nej, det finns inget tvång på att ses utöver det som står i avtalet. MEN... skaffar man sig en fodervärdshund så tycker jag allt att man får vara beredd på att bjuda till lite. Vill man inte meritera själv så är det i mina ögon rimligt att uppfödaren - om avstånd tillåter - lånar hunden för det syftet, för det är något som spelar in i hundens avelsvärde.

Har man fått ynnesten att ta hem en hund från en uppfödare så är det för mig självklart att de sedan vill höra hur det går och se hur hunden utvecklas. Det oavsett om man är fodervärd eller äger hunden fullt ut från början. Varför ingick du ett sånt här avtal om du inte vill samarbeta med uppfödaren? Hon har rent krasst en viss rätt att tjata på dig vad gäller hunden, det har du själv gått med på.

Skulle nog tycka att om det står det i kontraktet att det finns rätt till utställning och uppfödning får du nog samarbeta med ägaren. Och om ägaren innan ni tog hem hunden sa att "hon gärna vill om ni vill" så tycker jag nog att ni borde varit tydliga med att ni inte ville det så uppfödaren fick en chans att ställa sig till vad ni faktiskt vill och vad som är aktuellt.

Och det kan inte vara helt lätt för uppfödaren att ställa ut en hund den inte känner heller antar jag så att ni måste ses är självklart..tycker jag.

Och ja, uppfödaren borde inte sagt "om ni ville", det var nog ett sätt att uttrycka sig på för att inte verka för styrande och på. Att vara ärlig och rak är oftast det bästa för att inte hamna i en sådan här situation, både från eran och uppfödarens sida.

Jag tänker om det så att det blivit missförstånd. Att uppfödaren sagt att ni gärna får ställa ut om ni vill men annars faller det på henne.
Det är normalt att man som fodervärd hjälper eller iallafall ställer hunden till förfogande för uppfödaren att meritera om man inte gör det själv. Även för hälsokontroller och liknande. Det är rätt oseriöst att släppa ut en hund på foder och sen bara ta hem för valpkull utan att veta vad det är man har att göra med. Sen så finns det många andra saker jag själv ser mer meriterande än just utställning men det är en helt annan sak i sammanhanget.

Jag ställde min i samarbete med uppfödaren. Ska det avlas vill jag ha papper på att hunden är korrekt och lite till. Hade uppfödaren struntat i det hade jag blivit förvånad.

IMG_8327.webp

Såhär står det i SKKs avtal om utställning. Så just den biten är inte frivillig, men rimligtvis vill nog uppfödaren även då kunna ha lite mer tillgång till hunden även för träning inför, den biten är inte reglerad i avtalet.

Jag ställde min i samarbete med uppfödaren. Ska det avlas vill jag ha papper på att hunden är korrekt och lite till. Hade uppfödaren struntat i det hade jag blivit förvånad.

Korrekt för utställning är ju en sak, men hunden skal ju även vara korrekt i temperament och fri från ärftliga- och ras specifika sjukdomar enligt veterinär kontroll innan avel kan komma på tal....

Du är inte skyldig att ”ses” som i umgås med uppfödaren om du inte vill det, men du är skyldig att låta uppfödaren ställa ut hunden om det är ikryssat i avtalet. Sen förstår jag inte varför man tar en hund på foder från någon man inte vill ha speciellt mycket kontakt med men det är såklart bara min egen åsikt.
Kontakt är en sak men att träffas bara för hon vill träffa hunden. Valpen är 5 mån.

Jag är inte motsträvig men känns mer som hon har oss som hundvakt än på foder ärligt talat. Hon har inte god hand om hundarna hon redan har och detta är första på avel. Jag samarbetar men jag har också ett liv och familj. Utställning är inte nu ändå.

Som sagt, måste och måste, men det ingår liksom i konceptet med ett ganska tätt samarbete med uppfödaren när man har en fodervärdshund, det är inte bara att slippa betala själva valppriset.
De förstår jag såklart. Här handlar de endast om pengar. Hunden bli inte godkänd på utställning pga vissa avvikelse från rasstandard men uppfödaren ska fuska sig igenom

Kontakt är en sak men att träffas bara för hon vill träffa hunden. Valpen är 5 mån.

Ja? Mycket händer i den åldern så det är inte ett dugg konstigt att hon vill träffas och se hur valpen utvecklas. Det betyder inte att ni måste hänga av någon annan anledning, men du får faktiskt vara beredd på att ni ses då och då pga hunden. Fodervärd innebär inte att man slipper betala dyrt valppris och att uppfödaren sedan inte får se hunden igen förrän den ska avlas på. Ingen seriös uppfödare går med på det och det ser för mig ut som att ni har missförstått varandra från början.

De förstår jag såklart. Här handlar de endast om pengar. Hunden bli inte godkänd på utställning pga vissa avvikelse från rasstandard men uppfödaren ska fuska sig igenom
Åh, det lät inte särskilt seriöst nej, men det får väl stå för uppfödaren det. Men så långt är det ju inte kvar till utställning om den är 5 månader, en månad är ju ingen större tid.

Men varför i hela friden tog du en hund på foder från en människa som du anser inte tar god hand om hundarna och bara är ute efter pengar?

Och vadå fuska sig igenom? Hur gör man det?

Jag är inte motsträvig men känns mer som hon har oss som hundvakt än på foder ärligt talat. Hon har inte god hand om hundarna hon redan har och detta är första på avel.

Varför har ni då stött hennes verksamhet genom att bli fodervärdar? Gillar man inte hundhållningen så är det rimliga att inte köpa hund av den uppfödaren, inte att ingå ett avtal som innebär att man måste ge en viss tillgång till hunden tills avtalet är uppfyllt. Det låter inte genomtänkt alls det här.

Åh, det lät inte särskilt seriöst nej, men det får väl stå för uppfödaren det. Men så långt är det ju inte kvar till utställning om den är 5 månader, en månad är ju ingen större tid.

Hunden skal väl vara vuxen innan utställning kommer på tal? Utställning av valpar har ju överhuvudtaget inget med hur hunden blir till utseende och rasspecifikation när den väl är fullvuxen och redo för avel, eller?

Mycket kan förändras från 6 månader till fullt vuxen vid 18-24 månaders ålder.

Jag ser det som att tanken med fodervärd är att man har ett samarbete med ägaren/uppfödaren. Så gag tycker det är märkligt att du reagerar så starkt på att hen vill träffa hunden. Antagligen vill hen se hur hunden utvecklas och att allt går enligt planerna.
Jag tror ni behöver sätta er ner och prata igenom vad detta innebär och ni behöver göra en tidsplan dvs när ska valpar tas ungefär etc.

Liknande trådar

• ”Fodertik” med brister
  • Köp med bibehållen avelsrätt
  • Valp 2027
  • Fodervärd

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn